آپاندیس کجاست؟ سمت راست است یا چپ؟

آپاندیس در کجا قرار دارد؟

آپاندیس یک ساختار کوچک لوله مانند است که به روده بزرگ متصل است و در سمت راست پایین شکم قرار دارد. اما اینکه چرا آنجاست؟ دقیقا چه کاری انجام میدهد؟ آیا فقط یک بمب ساعتی است که منتظر ایجاد مشکل است؟ برای دانستن این موارد اینجا کلیک کنید.


آناتومی

آناتومی

appendix درکجای بدن است؟

آپاندیس یا appendix در رُبع پایین سمت راست شکم قرار دارد. مکان دقیق آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما به طور کلی هم در مردان و هم در زنان در این ناحیه قرار دارد. آپاندیس شبیه یک لوله کرم مانند کوچک است که به روده بزرگ متصل است.
طول appendix انسان به طور متوسط 9 سانتی متر در افراد متغیر است. قطر appendix 6 میلی متر است و بیش از 6 میلی متر به عنوان التهاب آپاندیس در نظر گرفته می شود.
این زائده یک لوله کوچک انگشتی شکل است که از اولین قسمت روده بزرگ منشعب می شود. appendix می تواند ملتهب یا عفونی شود و باعث ایجاد درد در قسمت پایین سمت راست شکم شود. با این حال، در بیشتر افراد، درد از اطراف ناف شروع می شود و سپس حرکت می کند. با بدتر شدن التهاب، درد آپاندیسیت به طور معمول افزایش می یابد و در نهایت جدی می شود.
در ادامه شمایی از محل قرار گیری این زائده در بدن را آورده ایم که به شما کمک بیشتری در تشخیص محل آن کند.
اگر تمایل دارید درباره فیستول مقعدی هم بدانید می توانید مقاله فیستول مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟ را می توانید مطالعه کنید.

موارد استثنا

گاهی اوقات هرچند این موضوع بسیار نادر است امکان دارد موقعیت appendix در بدن تغییر کند، به طور مثال:
برخی از دوقلوهای همسان می توانند آناتومی آینه ای داشته باشند، یک بیماری مادرزادی که appendix به جای سمت راست پایین، در ربع پایین سمت چپ شکم قرار دارد، یا گاهی چرخش روده نیز ممکن است باعث جابجایی این زائده به سمت چپ شود.
در موارد بسیار نادر، appendix ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد.

آیا آپاندیس یک زائده و بدون کاربرد است؟

آپاندیس زمانی به عنوان یک زائده و بدون کاربرد و اضافی در نظر گرفته می شد، اما این دیدگاه از اوایل دهه 2000 تغییر کرده است. تحقیقات نشان می دهد که appendix مخزن باکتری های مفید روده می باشد. این مخزن باکتری می تواند پس از یک اسهال خونی یا وبا، یا پس از یک بیماری گوارشی خفیف تر، باعث بهبود عملکرد روده ها شود.
شاید بخواهید درباره سرطان پانکراس هم بدانید می توانید مقاله علائم و نشانه های سرطان پانکراس را کاملا بشناسید را مطالعه کنید.

نشانه های التهاب و عفونت

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، باید فورا به پزشک متخصص گوارش، یا داخلی مراجعه کنید چرا آپاندیسیت یک بیماری جدی است.

علائم آپاندیسیت ممکن است در همگان یکسان نباشد اما عموما شامل موارد زیر می باشد:
درد ناگهانی که از سمت راست پایین شکم شروع می شود.
درد ناگهانی که از اطراف ناف شروع می شود و اغلب به سمت راست پایین شکم منتقل می شود.
دردی که با سرفه، راه رفتن یا انجام سایر حرکات تند بدتر می شود.
تهوع و استفراغ.
از دست دادن اشتها.
تب با درجه پایین که ممکن است با بدتر شدن بیماری افزایش یابد.
یبوست یا اسهال.
نفخ شکم.
محل درد بسته به سن و موقعیت appendix ممکن است متفاوت باشد. در بارداری، به نظر می رسد که درد از قسمت بالای شکم می آید، زیرا appendix در دوران بارداری بالاتر است.
اگر می خواهید درباره سرطان پروستات و راه های تشخیص آن بیشتر بدادنید می توانید مقاله سرطان پروستات چگونه تشخیص داده می شود؟ را مطالعه فرمایید.

تشخیص دقیق

پزشکان ممکن است بر اساس علائمی که توضیح می دهید به آپاندیسیت مشکوک شود. برای تشخیص دقیق آپاندیسیت عموما دو مرحله انجام می شود:

معاینه ی فیزیکی

پزشک اغلب با فشار دادن ناحیه پایین سمت راست شکم ناحیه را بررسی می کند اگر درد شما افزایش یابد می تواند ناشی از التهاب appendix باشد. اگر appendix شما پاره شده باشد، لمس ناحیه شکم ممکن است درد زیادی ایجاد کند و باعث سفت شدن عضلات شود. در معاینه رکتوم ممکن است حساسیت در سمت راست راست روده شما مشاهده شود.

آزمایش خون

در آپاندیسیت اغلب تعداد گلبول های سفید خون بالا را نشان می دهد.

تست های تصویربرداری

گاهی اوقات، پزشک شما ممکن است برای تایید آپاندیسیت بیش از یک معاینه فیزیکی نیاز داشته باشد.
تست های تصویربرداری که ممکن است به تشخیص آپاندیسیت کمک کند عبارتند از:
سی تی اسکن شکم
سونوگرافی شکم
اینجا می توانید آمادگی قبل از انواع سونوگرافی ها را مطالعه کنید.

call to action

علت التهاب و عفونت

علت التهاب و عفونت

علت دقیق التهاب و عفونت آپاندیس به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که زمانی رخ می دهد که appendix مسدود شود، اغلب توسط مدفوع، یک جسم خارجی یا بافت لنفاوی بزرگ شده. این انسداد می تواند منجر به رشد باکتری در appendix شود و باعث التهاب و عفونت شود.

عوارض التهاب و عفونت

آپاندیسیت می تواند عوارض جدی ایجاد کند، مانند:
یک appendix ترکیده که به آن آپاندیس پاره شده نیز می گویند، عفونت را در سراسر شکم پخش می کند، وضعیتی که Peritonitis یا التهاب صفاق نامیده می شود. این وضعیت گاهی خطر مرگ نیز به همراه دارد و نیاز فوری به جراحی برای برداشتن آن (آپاندکتومی) دارد.
شاید بخواهید درباره عفونت های مثانه نیز اطلاعاتی داشته باشید می توانید به مقاله عفونت مثانه رجوع کنید!

درمان

اغلب اوقات، جراح appendix شما را به محض تشخیص برمی‌دارد.
اگر سی تی اسکن نشان دهد که آبسه دارید، ممکن است ابتدا با آنتی بیوتیک درمان شوید. پس از برطرف شدن عفونت و تورم، جراحی appendix انجام خواهد شد. گاه در برخی از افراد، آبسه تخلیه می شود و appendix بلافاصله برداشته می شود.

کلام آخر

آپاندیس که زمانی به عنوان سیک زائده و بدون کاربرد در نظر گرفته می شد، به عنوان اندامی با عملکردهای حیاتی در بدن ما ظاهر شده است. از نقش آن در سیستم ایمنی گرفته تا تأثیر آن بر سلامت روده، این اندام کوچک چیزهای بیشتری نسبت به آنچه در چشم دیده می شود برای ارائه دارد.
اکنون که آناتومی appendix را تشریح کردیم و به عملکردهای آن پرداختیم، واضح است که این عضو فقط یک بمب ساعتی نیست و نقش ویزه در بدن ما به عهده دارد. بنابراین، دفعه بعد که می‌شنوید کسی می‌گوید: "فایده appendix چیست؟" می توانید با مطالبی که در اینجا به دست آورده اید آنها را روشن کنید.

منبع:
nhsinform

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید