آمادگی قبل از سونوگرافی های مختلف

مردان و زنان قبل از سونوگرافی باید چه کنند؟

اگر میخواهید با آمادگی ها و نکات لازم قبل از انواع سونوگرافی آشنا شوید با ما همراه باشید. از جمله آمادگی قبل از سونوگرافی کبد، سونوگرافی کیسه صفرا، سونوگرافی بارداری و آنومالی، مردان قبل از سوونوگرافی باید چه کنند؟


آمادگی پیش از انجام سونوگرافی شکمی

آمادگی پیش از انجام سونوگرافی شکمی

برای انجام سونوگرافی ها از جمله مثانه، کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی، کلیه ها و مجاری ادراری، مثانه و ... آمادگی های متفاوتی لازم است و به شرح زیر می باشد:

مثانه

برای انجام این سونوگرافی باید مثانه پر از آب باشد زیرا مثانه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالامی کشاند برای پر کردن مثانه مایعاتی مانند آب، چای و آبمیوه بنوشید برای نوشیدن مایعات هرگز از نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید، زیرا گاز داخل معده مانع درست دیده شدن احشاء شکمی خواهد شد حدودا 45 دقیقه طول می کشد که مثانه پرشود.

کبد و کیسه صفرا

برای انجام سونوگرافی کبد و کیسه صفرا و شکم از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید و 5ساعت قبل باید ناشتا باشید با این کار می توان با دقت بیشتری محتوای آن را بررسی نمود در این حالت بررسی سنگ کلیه و ضایعه بسیار راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

فیبرو اسکن کبد

فیبروسکن یک روش سریع و بدون درد است که برای انجام این سونوگرافی 10-20 دقیقه را در نظر داشته باشید رژیم ناشتایی الزامی می باشد حداقل 10 تا 12 ساعت ناشتایی را رعایت کنید.

آپاندیس

برای سونوگرافی آپاندیس بهتر است مثانه خالی باشد، به این به دلیل این است که پر بودن مثانه باعث می‌شود آپاندیس به‌طور کامل رویت نشود و شاید با موارد دیگری، اشتباه گرفته شود.
همچنین، در صورتی که بیمار دارای مشکلات ادراری مانند التهاب مثانه یا تحریک مثانه است، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در چنین مواردی، پزشک ممکن است توصیه کند که مثانه شما پر باشد تا بتواند بهترین تصویر رادیولوژیک را از آپاندیس شما بگیرد.

کلیه

برای سونوگرافی کلیه و مثانه، معمولاً توصیه می‌شود که مثانه خالی باشد. این امر به دلیل این است که وجود ادرار در مثانه ممکن است باعث ایجاد نویز در تصویربرداری شود و باعث کاهش کیفیت تصویر شود. بنابراین، پیش از سونوگرافی کلیه و مثانه، توصیه می‌شود که به صورت کامل ادرار خود را تخلیه کنید تا تصویربرداری بهتر و دقیق‌تر انجام شود.


آمادگی قبل از سونوگرافی های بارداری

آمادگی قبل از سونوگرافی های بارداری

برای انجام سونوگرافی های دوران بارداری توصیه می شود خانم‌های باردار قبل از سه ماهه اول بارداری با مثانه کاملاً پر مراجعه نمایند، ولی برای ماه‌های بعدی نیازی به پر بودن مثانه نیست.

سونوگرافی غربالگری مرحله اول NB-NT

در مورد انجام سونوگرافی NT هیچ گونه امادگی خاصی لازم نیست فقط در موعد مناسب باید انجام شود، سن حاملگی مناسب برای انجام سونوگرافی از هفته 11 تا هفته 13 و 6 روز حاملگی می باشد.
لطفا مواد شیرین به همراه داشته باشید و انجام این سونوگرافی 15 الی 30 دقیقه طول می کشد.

سونوگرافی غربالگری سه ماهه دوم یا آنومالی

سونوگرافی آنومالی از هفته 18-20 ضروری است، اگر پزشک تشخیص دهد که جنین در پوزیشن مناسب قرار ندارد ممکن است از شما خواسته شود که پیاده روی کنید، نوشیدنی شیرین بنوشید و برای انجام این سونوگرافی15 دقیقه تا 1 ساعت را در نظر داشته باشید.
سونوگرافی NT یکی از مهم ترن سونوگرافی های بررسی سلامت جنین است. در مورد میزان ان تی نرمال می توانید در بلاگ ایران نوبت بیشتر مطالعه کنید.

سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی بارداری

با سونوگرافی سه و چهار بعدی جزئیات ناهنجاری ها به خصوص ناهنجاری های سطح پوست مشاهده می شود. شاید بتوانید شکل دهان و بینی یا خمیازه کشیدن یا زبان درآوردن جنین را نیز ببینید همچنین به تشخیص لب شکری، و بیماری اسپیدا بیفیدا کمک زیادی می شود و نیازی به آمادگی خاصی نمی باشد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

این سونوگرافی جهت ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب جنین است و نیاز به آمادگی خاصی نیست برای انجام این سونوگرافی 15 دقیقه تا 1 ساعت را در نظر داشته باشید. ممکن است طبق پوزیشن جنین چندین بار سونوگرافی برای شما انجام شود.
جنسیت جنین در هفته چندم بارداری مشخص می شود؟

آمادگی های قبل از سونوگرافی های مخصوص زنان

آمادگی های قبل از سونوگرافی های مخصوص زنان

سونوگرافی رحم و ضمائم

برای انجام سونوگرافی رحم و ضمائم؛ مثانه باید پر باشد وهیچ‌گاه از نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه در هر سنی قابل انجام است، ولی یک هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی برای انجام سونوگرافی اقدام نکنید بهترین زمان4 الی 8 روز پس از پایان چرخه قاعدگی است و نیاز به آمادگی خاصی نمی باشد فقط بهتر است استحمام کنید و از کرم های بدن و لوسیون ها استفاده نکنید.

بیوپسی سینه تحت گاید سونوگرافی

برای انجام بیوپسی سینه تحت هدایت سونوگرافی نیازی به آمادگی خاصی ندارید، فقط اگر سابقه خونریزی دارید، به پزشکتان اطلاع دهید اگرازداروهای رقیق کننده خون، آسپیرین، ایبوبروفن یا دیگرداروها که برلخته شدن خون اثرمیگذارند مصرف می کنید به پزشکتان اطلاع دهید.

سونوهیستروگرافی

یکی از روش های سونوگرافی رحم محسوب می شود برای دریافت بهترین نتایج دررابطه با مسایل ناباروری استفاده می شود. زمان مناسب هیستروسونوگرافی معمولا بعد از تخمک گذاری و یک هفته بعد از قاعدگی است فقط پیش از انجام سونوگرافی باید مثانه خالی شود.

جهت بررسی رحم و ضمائم به صورت داخلی و از راه واژن برای انجام سونوگرافی واژینال نیازی به پر بودن مثانه نیست اگر پریود هستید مشکلی وجود ندارد وقابل انجام است.
اینجا می توانید هر آنچه از سونوگرافی واژینال نیاز است را مطالعه کنید.

call to action

آمادگی های قبل از سونوگرافی های مخصوص آقایان

آمادگی های قبل از سونوگرافی های مخصوص آقایان

سونوگرافی پروستات

برای سونوگرافی پروستات نیازی به آمادگی خاصی نیست و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد.

سونوگرافی بیضه

برای انجام سونوگرافی بیضه نیازبه آمادگی خاصی نیست و فقط فرد باید تمام لباس‌ های پایین تنه خود را در بیاورد همچنین در حین انجام سونوگرافی فرد تا آنجا که ممکن است ثابت باشد تا سونوگرافی تصاویری واضح از بیضه‌ ها ایجاد کند.

سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی

این سونوگرافی نیاز به آمادگی خاصی ندارد ولی بهداشت دستگاه تناسلی خارجی لازم است.

آمادگی های قبل از سونوگرافی های نوزادان

سونوگرافی ریفلاکس نوزاد

روشی بدون اشعه و بدون ضرر و بدون درد برای ارزیابی ریفلاکس است که حدودا 10 الی 15 دقیقه زمان می برد.
آمادگی لازم برای این سونوگرافی بدین صورت است که ابتدا نوزاد به مدت یک ساعت می بایست گرسنه باشد و سپس مادر درحین انجام سونوگرافی به او شیر می دهد تا از این طریق بتوان برگشت شیر را بررسی کرد.

سونوگرافی هیپ نوزاد

سونوگرافی هیپ نوزاد یک روش امن و باید در ماه های ابتدایی پس از تولد انجام گیرد. حدودا 15 دقیقه برای انجام این سونوگرافی زمان لازم است و به امادگی خاصی نیاز ندارد.

سونوگرافی مغز نوزاد

آمادگی های قبل از سایر سونوگرافی های خاص

آمادگی های قبل از سایر سونوگرافی های خاص

سونوگرافی نسج نرم

جهت بررسی ضایعات قابل لمس و یا مشکوک انجام می شود و نیاز به آمادگی خاصی نیست.

سو.نوگرافی تیروئید

این سونوگرافی غیرتهاجمی می باشد و از روش های آسان و راحت و هیچ درد و عارضه ای برای فرد ندارد و نیاز به آمادگی خاصی نمی باشد مدارک قبلی خود را به همراه داشته باشید.

FNA تیروئید

این سونوگرافی حدود نیم ساعت زمان می‌برد، و آمادگی قبلی خاصی نیاز ندارد، فقط در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین، حتماً به پزشک سونوگرافیست اطلاع دهید.

سونوگرافی غدد بزاقی

این سونوگرافی برای تشخیص سنگها و توده های بزاقی انجام می شودنیاز به آمادگی خاصی ندارد.

سونوگرافی فتق

این تست اغلب جهت بررسی هرنی اینگوئینال درخواست می شود و نیاز به امادگی خاصی نمی باشد.

سونوگرافی کالر داپلر

این نوع سونوگرافی جهت بررسی سرعت و میزان جریان خون در رگ ها می باشد برای تشخیص ترومبوز وریدی، تنگی یا انسداد شریانی و همچنین جداسازی توده های پرخون از کم خون درخواست می شود. نواحی مورد درخواست می تواند کبد، کلیه، اندام های تحتانی، اندام های فوقانی وکاروتید باشند. درسونوگرافی داپلر بارداری برای بررسی عروق رحم ، عروق جفت، بند ناف و عروق مغزی جنین مورد استفاده قرار می گیرد.
برای انجام سونوگرافی رنگی داپلر، هیچ آمادگی خاصی لازم نیست در برخی موارد، ممکن است قبل از انجام این روش پزشک رژیم غذایی خاصی را توصیه کند.

کلام آخر

با توجه به اینکه برای هر نوع سونوگرافی ممکن است نکات خاصی وجود داشته باشد، بهتر است قبل از انجام هر نوع سونوگرافی، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می‌توانند شما را در مورد آمادگی‌های لازم قبل از سونوگرافی، روش انجام آزمایش و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید، راهنمایی کنند. همچنین، در صورتی که دارای بیماری‌های خاصی مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی هستید، باید این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتواند نکات لازم را در مورد سونوگرافی با شما در میان بگذارد.
همچنین برای اغلب سونوگرافی ها مثل سونوگرافی سینه توصیه می شود مدارک و نتایج تست های قبلی خود را به همراه داشته باشید.

منبع:
alizaderadiology

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید