فیستول مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟

فیستول مقعدی چگونه ایجاد می شود؟

فیستول مقعدی چیست؟ به چه علت به وجود می آید؟ چه علائمی دارد؟ و چگونه تشخیص داده می شود؟ درمان آن چیست؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را دریافت کنید با ما همراه باشید.


فیستول مقعدی چیست؟

فیستول کلمه ای است که عموما برای همه آشنا نیست فیستول به معنی یک اتصال یا گذرگاه غیرطبیعی است که بین دو اندام یا عروقی که قرار نیست به هم متصل شوند تشکیل می شود. این اتصالات غیر طبیعی می تواند در قسمت های مختلف بدن رخ دهد و می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.
فیستول مقعدی یک ارتباط غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد است. می تواند باعث درد، تورم و ترشح چرک شود. کانال مقعد در پایانی‌ ترین مسیر دستگاه گوارش در حد فاصل دو دریچه‌ ی حلقه مانند عضلانی به نام دریچه‌ ی داخلی و خارجی مقعد قرار گرفته است. دریچه‌ ی داخلی از جنس عضلات صاف و غیر ارادی و دریچه‌ ی خارجی از عضلات اسکلتی و تحت کنترل ارادی تشکیل شده است. ما بین این دو دریچه، غددی قرار گرفته است که غدد مقعدی نام دارند و ترشحات خود را به درون کانال مقعد تخلیه می‌ کنند. در صورتی که خروجی یکی از این غدد مسدود شود منجر به عفونت و چرک خواهد شد. فیستول مقعدی در نتیجه این عفونت در نزدیکی مقعد و تجمع چرک در بافت نزدیک آن ایجاد می‌شود.
همچنین انواع دیگری از فیستول وجود دارد مثل:
1. وزیکوواژینال که بین مثانه و واژن است. این نوع فیستول می تواند منجر به بی اختیاری ادرار و ناراحتی شود.
2. فیستول رکتوواژینال که یک مسیر غیر طبیعی بین رکتوم و واژن است. این می تواند منجر به عبور مدفوع از طریق واژن شود که می تواند خجالت آور و ناراحت کننده باشد.
3. فیستول گوارشی دو قسمت از دستگاه گوارش مانند معده و روده کوچک را به هم متصل می کند. این می تواند منجر به نشت مایعات گوارشی به مناطقی شود که به آنها تعلق ندارند.

علل ایجاد فیستول

علل ایجاد فیستول

فیستول می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

عفونت

عفونت ها می توانند منجر به تشکیل آبسه شوند که در صورت درمان نشدن به فیستول تبدیل می شوند.

بیماری التهابی روده (IBD)

شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می توانند خطر فیستول های دستگاه گوارش را افزایش دهند.

زایمان

در برخی موارد زایمان طولانی یا دشوار می تواند منجر به فیستول وزیکوواژینال یا رکتوواژینال شود.

جراحی

اعمال جراحی در ناحیه لگن یا شکم گاهی می تواند منجر به تشکیل فیستول شود.

علائم فیستول

علائم فیستول به محل و شدت آن بستگی دارد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

درد

فیستول می تواند باعث درد در ناحیه آسیب دیده، به ویژه در هنگام اجابت مزاج یا ادرار شود.

ترشح

بسیاری از فیستول ها ترشحات بدبویی تولید می کنند که می تواند برای فرد مبتلا ناراحت کننده باشد.

بی اختیاری

فیستول هایی که دستگاه ادراری یا گوارشی را درگیر می کند می تواند منجر به بی اختیاری شود و کنترل ادرار یا مدفوع را دشوار می کند.

تحریک پوست

تحریک و قرمزی پوست ممکن است در اطراف محل فیستول به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض ترشحات ایجاد شود.
همچنین امکان دارد مشکلاتی از قبیل آبسه های مقعدی ، متورم و قرمز شدن مقعد، خون ریزی، تب و لرز، احساس خستگی نیز برای فرد به وجود بیاید.
در صورت داشتن علائم باید به پزشک مراجعه کرد، اگر فیستول مقعدی دارید، باید به متخصص بیماری های گوارشی (متخصص گوارش) یا جراح روده بزرگ و رکتوم مراجعه کنید و در اولین فرصت تست های فیستولوگرافی انجام دهید.
شاید بخواهید درباره محل آپاندیس بیشتر بدانید می توانید مقاله آپاندیس کجاست؟ سمت راست است یا چپ؟ را مطالعه کنید.

تشخیص فیستول

تشخیص فیستول

فیستولوگرافی اصطلاحی است که برای تشخیص و بررسی فیستول انجام می شود. برای تشخیص فیستول، پزشک شما برای شما پس از معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی شما تست فیستولوگرافی انجام خواهد داد.
در این روش، یک ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق می شود و سپس تصویربرداری شروع می شود، این تصویربرداری می تواند با اشعه ایکس باشد یا توسط دستگاه ام آر آی که ام آر فیستولوگرافی نامیده می شود.
همچنین ممکن است پزشک شما از تست‌های تصویربرداری مانند آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آنوسکوپی یا رادیولوژی استفاده کند تا فیستول را تشخیص دهد.

call to action

درمان

درمان

درمان فیستول معمولاً شامل رسیدگی به علت اصلی و ترمیم اتصال غیر طبیعی است. گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها

آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان عفونت های مرتبط با فیستول تجویز شوند.

جراحی

معمولاً برای بستن فیستول و بازگرداندن عملکرد طبیعی، اعمال جراحی ضروری است.

استوما

در برخی موارد، ممکن است استوما ایجاد شود تا جریان ادرار یا مدفوع را از محل فیستول منحرف کند.
استوما سوراخی روی شکم است که می تواند به دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری شما متصل شود تا مواد زائد (ادرار یا مدفوع) به خارج از بدن شما منحرف شوند.

تغییر سبک زندگی

بیماران ممکن است نیاز به اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی برای جلوگیری از عوارض بیشتر داشته باشند.

پیشگیری

پیشگیری از فیستول شامل به حداقل رساندن عوامل خطر مانند عفونت ها، شرایط التهابی و زایمان طولانی مدت در هنگام زایمان است. معاینات پزشکی منظم و درمان سریع عفونت ها می تواند به کاهش احتمال ایجاد فیستول کمک کند.

نتیجه گیری

فیستول می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد، اما با درمان مناسب و اقدامات پیشگیرانه، می توان به طور موثر این وضعیت را مدیریت کرد. اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم فیستول را تجربه می کند، ضروری است که به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
اگر می خواهید به راحتی از مراکز نزدیک خود که تست مدنظر شما را انجام می دهند نوبت دریافت کنید می توانید از طریق ایران نوبت اقدام به رزرو نوبت آنلاین کنید و با کارشناسان مربوطه از طریق چت آنلاین در ارتباط باشید.

منبع:
cedars-sinai

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید