سونوگرافی چیست؟ | راهنمای جامع از زبان پزشک سونوگرافیست

سونوگرافی برای چیست و سونوگرافیست کیست؟

سونوگرافی چیست؟ در تشخیص چه بیماری هایی کاربرد دارد؟ انواع سونوگرافی ها و محدودیت های آن را به کمک مجله سلامتی ایران نوبت بشناسید.


سونوگرافی چیست؟

در دنیای پزشکی مدرن، پیشرفت های تکنولوژیکی انقلابی در تشخیص و درمان ایجاد کرده است. یکی از این ابزارهای ضروری، سونوگرافی است.
سونوگرافی، یک تکنیک تصویربرداری پزشکی غیر تهاجمی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می کند. این تکنیک نقش اساسی در تشخیص شرایط مختلف پزشکی ایفا می کند، زیرا به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا اندام ها، بافت ها و جریان خون را بدون نیاز به هرگونه تهاج و عمل جراحی بررسی کنند.
نوبت سونوگرافی

سونوگرافیست کیست؟

سونوگرافیست که برخی به آن سونولوژیست هم می گویند به متخصص سونوگرافی گویند که از تجهیزات پزشکی و تصویربرداری با فرکانس بالا (سونوگرافی) برای تشخیص و تصویربرداری از داخل بدن استفاده می‌کند، به‌طوری‌که از امواج فراصوتی برای تولید تصاویر از اعضا و بافت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر معمولاً برای تشخیص بیماری‌ها و اختلالات درونی بدن استفاده می‌شود

call to action

کاربردها

سونوگرافی در تخصص های مختلف پزشکی کاربردهای زیادی دارد از جمله، مامایی و زنان، بررسی اعضا شکمی، بررسی دستگاه های تناسلی، بررسی عروق و... در ادامه به توضیح کامل این موارد اشاره خواهیم کرد.

کاربرد در مامایی و زنان

سونوگرافی در مامایی و زنان، به عنوان یکی از مهمترین روش های تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای سونوگرافی در مامایی و زنان عبارتند از:

بررسی سلامت جنین:

سونوگرافی به عنوان روش اصلی برای بررسی سلامت جنین در دوران بارداری استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت جنین را بررسی کرده و مشکلاتی مانند نقص خلقی، کاهش رشد جنین و آب مروارید را شناسایی کنند.
سونوگرافی NT یکی از مهم ترن سونوگرافی های بررسی سلامت جنین است. در مورد میزان ان تی نرمال می توانید در بلاگ ایران نوبت بیشتر مطالعه کنید.

تشخیص بیماری‌های پستان:

سونوگرافی پستان به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای شناسایی توده‌های خطرناک در پستان استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند توده‌های خطرناک را شناسایی کرده و در صورت لزوم، برای بررسی دقیق‌تر، با روش‌های دیگر تصویربرداری مانند ماموگرافی و بیوپسی اقدام کنند.

بررسی سلامت اعضای تناسلی زنان:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی سلامت اعضای تناسلی زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند مشکلات مانند توده‌های رحم، کیست تخمدان و آسیب به لوله های فالوپ شناسایی کنند.
اینجا می توانید هر آنچه از سونوگرافی واژینال نیاز است را مطالعه کنید.

کاربرد در بررسی اعضا شکمی

کاربرد در بررسی اعضا شکمی

سونوگرافی در بررسی اعضای شکمی، به عنوان یکی از روش‌های تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای سونوگرافی در بررسی اعضای شکمی عبارتند از:

بررسی کبد و صفرا:

سونوگرافی به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای بررسی کبد و صفرا استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت کبد و صفرا را بررسی کنند و مشکلاتی مانند سنگ صفراوی، التهاب کبد و چربی‌زایی کبد را شناسایی کنند.

بررسی روده‌ها:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی روده‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند التهابات روده، تشکیل توده‌های خطرناک و مشکلات دیگر را شناسایی کنند.

بررسی کلیه:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی کلیه استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت کلیه را بررسی کرده و مشکلات مانند سنگ کلیه، التهاب کلیه و تورم کلیه را شناسایی می کند.
این تکنیک به ارزیابی کبد، کیسه صفرا، پانکراس و سایر اندام های شکمی کمک می کند. به تشخیص بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا، تومورهای کبدی و پانکراتیت کمک می کند.
همچنین سونوگرافی شکمی به بررسی آپاندیسیت، بررسی طحال و سایر اعضا شکمی کمک شایانی می کند.

کاربرد در بررسی قلب

سونوگرافی در بررسی قلب، که به عنوان اکوکاردیوگرافی شناخته می شود، به متخصصین قلب اجازه می دهد تا ساختار و عملکرد قلب را ارزیابی کنند و نقش مهمی در تشخیص بیماری های قلبی و نظارت بر سلامت قلب ایفا می کند.
برخی از کاربردهای سونوگرافی در بررسی قلب عبارتند از:

بررسی ساختار قلب:

سونوگرافی به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای بررسی ساختار قلب استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند ساختار و ابعاد اجزای قلب مانند دیواره‌های قلب، شکل و حجم دهانه‌های قلب و کارکرد هر قسمت را بررسی کنند.

بررسی مشکلات قلبی:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای شناسایی مشکلات قلبی مانند نقص در ساختار قلب، نقص در حرکت دیواره‌های قلب و نقص در کارکرد هر قسمت از قلب استفاده می‌شود.

بررسی عملکرد قلب:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی عملکرد قلب استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند حجم خروجی خون از هر دهانه، سرعت جریان خون در دهانه‌های قلب، وضعیت و کارکرد هر قسمت از قلب و ...

جایگاه در بررسی عروقی

سونوگرافی عروقی برای بررسی رگ های خونی استفاده می شود و به تشخیص شرایطی مانند لخته شدن خون، آترواسکلروز و آنوریسم کمک می کند. این به پیشگیری از موقعیت های بالقوه تهدید کننده و خطرناک مانند آمبولی ریه کمک می کند.
برخی از کاربردهای سونوگرافی در بررسی عروق عبارتند از:

بررسی عروق شکمی:

سونوگرافی به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای بررسی عروق شکمی استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت عروق شکمی را بررسی کنند و مشکلاتی مانند تصلب شرایین، توده‌های خطرناک و نبود پالس در عروق را شناسایی کنند.

بررسی عروق گردن:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی عروق گردن استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت عروق گردن را بررسی کنند و مشکلاتی مانند تصلب شرایین، توده‌های خطرناک و نبود پالس در عروق را شناسایی کنند.

بررسی عروق پایین تنه:

سونوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی برای بررسی عروق پایین تنه استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی، پزشکان می‌توانند سلامت عروق را بررسی کنند از جمله بیماری واریس.

جایگاه در بررسی مشکلات اسکلتی عضلانی

سونوگرافی برای ارزیابی و بررسی بافت های نرم، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها ارزشمند است. به خصوص در تکمیل سایر تست ها مثل مواردی که نیاز به تزریق مواد به عضلات یا مفاصل داریم، سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا به دقت محل تزریق را تعیین کرده، و سپس تصویربرداری با سایر روش ها مثل سی تی اسکن یا MRI انجام شود

مزایا

سونوگرافی به چند دلیل به ابزاری ضروری در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است:
1. غیر تهاجمی بودن: برخلاف روش های تهاجمی، سونوگرافی نیازی به برش های جراحی ندارد و این امر آن را برای بیماران راحت تر می کند.
2. تشخیص زودهنگام: تشخیص زودهنگام بیماری ها و ناهنجاری ها را امکان پذیر می کند و شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد.
3. تصویربرداری Real time: سونوگرافی تصاویر بلادرنگ ارائه می دهد و به پزشکان اجازه می دهد تا عملکرد اندام ها و رشد جنین را در طول بارداری نظارت کنند.
4. بدون تشعشع: برخلاف رادیولوژی و سی تی اسکن، سونوگرافی شامل اشعه یونیزان نمی شود، بنابراین برای استفاده مکرر، به ویژه در دوران بارداری، ایمن است.
5. استفاده همه جانبه: می توان از آن برای بررسی قسمت های مختلف بدن از جمله شکم، قلب، رگ های خونی و سیستم اسکلتی عضلانی استفاده کرد.

پروب چیست؟

پروب بخشی از دستگاه سونوگرافی است که برای تولید امواج صوتی و دریافت بازتاب آن‌ها از بافت‌های بدن استفاده می‌شود. پروب سونوگرافی شامل یک ترانسدیوسر (transducer) است که به دستگاه سونوگرافی متصل می‌شود.
ترانسدیوسر، امواج صوتی را تولید می‌کند و آن‌ها را به بافت‌های بدن ارسال می‌کند. سپس، بازتاب این امواج صوتی از بافت‌های بدن به ترانسدیوسر باز می‌گردد و توسط آن به دستگاه سونوگرافی منتقل می‌شود. در نهایت، دستگاه سونوگرافی با تحلیل این امواج صوتی، تصویر بافت‌های بدن را به نمایش در می‌آورد.
پروب‌های سونوگرافی بر اساس نوع دستگاه و نوع تصویربرداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، برای تصویربرداری قلب از پروب با فرکانس بالا استفاده می‌شود، در حالی که برای تصویربرداری بافت‌های عمقی بدن پروب با فرکانس پایین‌تر استفاده می‌شود.
بسته به نوع پروب و نحوه استفاده از آن، ممکن است نحوه قرارگیری پروب روی بدن و فشار آن بر روی بافت‌های بدن نقش مهمی در کیفیت تصاویر سونوگرافی داشته باشد.

آمادگی های قبلی

برای انجام سونوگرافی دبه طور کلی توصیه می شود لباس راحت پوشید و بسته به نوع سونوگرافی آمادکی های قبلی آن نیز متفاوت است به طور مثال:
قبل از سونوگرافی کبد حدودا به چهار ساعت ناشتایی احتیاج است.
اما در مطلبی جدا و مفصل در مجله پزشکی ایران نوبت در مورد آمادگی های قبل از سونوگرافی مفصلا توضیح داده شده است.

تفسیر نتایج

پس از انجام سونوگرافی، پزشک متخصص سونوگرافیست تفسیر نتایج سونوگرافی را انجام می دهد و گزارش بر اساس مشاهدات برای ارائه به پزشک معالج آماده می کند. همچنین پزشک متخصص رادیولوژی و سونوگرافیست بر اساس دانش و تجربه خود، گاهی در مورد نتایج به شما توضیح می‌دهد و گاه به شما و یا پزشکان توصیه به تست های تکمیلی می کند. به عنوان مثال پزشک در هنگام انجام سونوگرافی سینه به موردی بر میخورد توصیه به نمونه برداری از سینه، و یا ماموگرافی و ... می کند.
بنابراین، بهترین راه برای تفسیر نتایج سونوگرافی، اعتماد به پزشک متخصص رادیولوژی و سونوگرافی است و در صورت داشتن هر گونه سوال بهتر است از ایشان بپرسید.

محدودیت ها

استفاده از سونوگرافی در تصویربرداری پزشکی، مزایای بسیاری دارد اما همچنین محدودیت‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال برای تصویربرداری از برخی بافت عمقی بدن مثل ریه و یا تصویربرداری از استخوان ها و همچنین در صورت وجود چربی زیر پوستی زیاد گاهی نیز تصویربرداری با سونوگرافی مشکل است.
همچنین تشخیص درست با سونوگرافی وابسته دبه مهارت و دقت پزشک سونوگرافیست دارد. بنابراین در انتخاب مرکز برای انجام سونوگرافی باید دقت زیاد شود.

کلام آخر

این روش با توجه به مزایایی که دارد، مانند عدم استفاده از پرتوهای مضر، هزینه کمتر و قابلیت استفاده در موارد مختلف، برای تصویربرداری در بسیاری از حوزه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال، برای تصویربرداری دقیق و صحیح با سونوگرافی، نیاز به آموزش و تجربه کافی پزشک است. همچنین، برخی از محدودیت‌های سونوگرافی مانند عمق تصویر و تداخل با بافت‌های چربی، نیاز به رعایت دقیق ترین شرایط در تصویربرداری دارند.
با توجه به این نکات، سونوگرافی همچنان یکی از ابزارهای مهم در تصویربرداری پزشکی است که با توجه به پیشرفت‌های فناوری، همچنان در حال بهبود و تحول است.

منابع:
nhs
my.clevelandclinic

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید