هر آنچه باید در مورد سونوگرافی سه بعدی بدانید

آیا سونوگرافی سه بعدی می تواند خطرناک باشد؟

سونوگرافی سه بعدی چیست که امروزه نیز در بین والدین طرفداران زیادی پیدا کرده است، با ما همراه باشید تا بدانید این تکنیک واقعیت دارد یا تصوری خیالی است؟! و هر آنچه در ارتباط با آن لازم است بدانید.


سونوگرافی 3D چیست؟

در سال های اخیر، زمینه تصویربرداری پزشکی پیشرفت قابل توجهی داشته است و آلتراسوند سه بعدی به عنوان یک مثال بارز در این زمینه است. این تکنیک تصویربرداری پیشرفته، نحوه درک ساختارهای درون بدن انسان را فراهم کرده است. بیایید به فناوری سونوگرافی سه بعدی آن بپردازیم.
سونوگرافی سه بعدی همانند سایر سونوگرافی های معمول یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی تصاویر سه بعدی از اجسام تولید می کند. بدین معنی که تصاویرسونوگرافی 3D علاوه بر طول، عرض داراری عمق نیز هستند و به همین دلیل تصاویر واقعی تری را به نسبت سونوگرافی معمولی برای ما تولید میکند.
در سونوگرافی چهار بعدی، بعد زمان به تصویربرداری اضافه میشود به طور مثال در سونوگرافی چهاربعدی از جنین پلک زدن، باز و بسته شدن دهان و... نیز قابل رویت است.

نحوه عملکرد سونو سه بعدی

در حین انجام سونوگرافی سه بعدی با استفاده از یک مبدل یا همان پروب امواج صوتی با فرکانس بالا را به بدن ساطع می کنند. این امواج از ساختارهای داخلی منعکس شده و به مبدل باز می گردند و پژواک ایجاد می کنند. سپس الگوریتم‌های کامپیوتری پیشرفته، این پژواک‌ها را برای ساختن یک نمایش سه بعدی دقیق پردازش می‌کنند.

call to action

موارد کاربرد

موارد کاربرد

سونوگرافی سه بعدی اغلب در دوران بارداری برای بررسی جنین استفاده می شود موارد کاربرد دیگری نیز دارد از جمله در بررسی های قلبی، ترانس رکتوم و داخل عروقی نیز استفاده می شوند.
سونوگرافی های چند بعدی در دوران بارداری در بررسی ناهنجاری شکاف لب یا شکاف کامی جایگاه ویژه ای دارند.
همچنین سونوگرافی سه بعدی می تواند به تشخیص زودهنگام بسیاری از نقایص بالقوه از جمله، ناهنجاری های جمجمه و صورت، نقایص لوله عصبی، اسپیدا بیفیدا (Spina bifida) و ناهنجاری های اسکلتی کمک ویژه ای کند.

باور غلط در مورد سونوگرافی سه بعدی

یک باور اشتباه درباره این سونوگرافی ها وجود دارد اینکه برخی تصور میکنند این سونوگرافی ها کامل تر از سونوگرافی های معمول و دوبعدی هستند باید توضیح داد که خیر این موضوع واقعیت ندارد.
هرچند این نوع سونوگرافی به خصوص در دوران بارداری برای بررسی جنین بسیار ترند شده اند و برای آن ها بسیار هیجان انگیز تر از سونو معمولی است و برخی والدین فکر میکنند که برخی مشکلات جنین توسط سونو معمولی قابل تشخیص نیست اما باید گفت تقریبا تمامی آنومالی های جنین توسط سونوگرافی معمولی نیز قابل تشخیص هستند مگر به دستور پزشک متخصصص زنان و یا نظر خود سونوگرافیست برای بررسی برخی موارد این تست انجام شود.

آیا سونوگرافی سه بعدی ضرر دارد؟

همانند سایر سونوگرافی های معمولی، در سونوگرافی سه بعدی از هیچ اشعه مضر یا همان یونیزان (اشعه ایکس) استفاده نمی شود و به طور کلی زمانی که تحت نظر یک پزشک متخصص سونوگرافی متبحر هستید، برای شما و جنینتان هیچ خطری وجود ندارد.
با این حال، سازمان غذا و دارو(FDA) به همگان هشدار داده است که از «تصاویر یادگاری» خودداری کنند، زیرا ممکن است خطراتی برای کودک در حال رشد شما ایجاد کنند.
مطمئن ترین راه این است که سونوگرافی های خود را بر اساس توصیه های پزشک زنان خود انجام دهید.
بنابراین توصیه ما به والدین این است به دلخواه خود این تست را انجام ندهند.

بهترین زمان سونو سه بعدی در بارداری

سونوگرافی سه بعدی را می توان در هر زمانی در دوران بارداری، علاوه بر یا به جای سونوگرافی های معمولی دو بعدی انجام داد.بنابراین این تست زمان به خصوصی ندارد هرچند اگر به منظور بررسی رشد و بررسی اندام ها باشد متخصصان ممکن است ترجیح دهند آن را بین هفته های 24 تا 34 انجام دهند، که در طی آن جنین به اندازه کافی رشد می کند تا به درستی دیده شود.
جنسیت جنین در هفته چندم بارداری مشخص می شود؟

نتیجه گیری

سونوگرافی سه‌بعدی یک واقعیت است و از دهه‌ها پیش در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنولوژی به پزشکان امکان مشاهده سه‌بعدی اعضاء داخلی بدن انسان، از جمله جنین در رحم مادر، را می‌دهد. این تصاویر با استفاده از امواج فراصوتی تولید می‌شوند و به عنوان یک ابزار تشخیصی مهم در پزشکی استفاده می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت که سونوگرافی سه‌بعدی یک واقعیت علمی و پزشکی است و نه خیالی یا فانتزی.
هر چند در این مطلب اشاره شد که توصر نکنید آنومالی وجود دارد که توسط سونوگرافی معمولی در دوران بارداری قابل تشخیص نباشد اما در انتها باید به این موضوع هم اشاره کرد که اگر پزشک شما دستور انجام این تست را داده است بی درنگ انجام دهید.
چنانچه صد انجام این تست را دارید و نمیدانید به چه مرکزی برای انجام سونوگرافی باید مراجعه کنید می توانید از لیست پزشکان سونوگرافی ایران نوبت کمک بگیرید.
منبع: Radio paedia

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید