جنسیت جنین در هفته چندم بارداری مشخص می شود؟

هفته چندم جنسیت مشخص میشه؟

اگر می خواهید بدانید سونوگرافی تعیین جنسیت را دقیقا چه زمانی انجام دهید تا کمترین احتمال خطا را داشته باشد، تفاوت های جنین دختر و پسر در سونوگرافی و آگاهی از اینکه چرا گاهی اوقات در تعیین جنسیت احتمال خطا رخ می دهد با ما همراه باشید.


تشخیص جنسیت چه زمانی باید انجام شود؟

تشخیص جنسیت جنین در سه ماهه اول بارداری با استفاده از سونوگرافی ممکن است با خطا همراه باشد. در واقع، با توجه به اینکه در این مرحله، جنین هنوز در حال رشد است و اندازه‌ی کوچکی دارد، تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی در این مرحله دقت کمتری دارد. تشخیص جنسیت جنین در سه ماهه دوم بارداری با استفاده از سونوگرافی ممکن است با دقت بالاتری انجام شود.هرچند که سونوگرافی تعیین جنسیت از حدود 14هفتگی امکان پذیر است(هم زمان با سونوگرافیNT) در این زمان با حدود 60% دقت احتمال تشخیص وجود دارد اما از 18 هفتگی به بعد با 100% دقت احتمال تشخیص وجود دارد. سونوگرافی تعیین جنسیت د راغلب اوقاتت همزمان با آنومالی اسکن انجام می شود.

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی از طریق برآمدگی کوچکی که در قسمت تناسلی جنین(به اندازه تقریبا 2 تا 3 سانتی متر) وجود دارد قابل تشخیص است برآمدگی در جنین پسر زاویه بیشتری از سی درجه دارد و برآمدگی در جنین دختر به صورت خطوط موازی با بدن است همچنین، بارزترین تفاوت جنین دختر و پسر در دستگاه تناسلی می‌باشد که در پسرها شامل آلت تناسلی مردانه و بیضه‌ها و در دخترها به صورت لابیا می‌باشد.
اگر زاویه بزرگتر از سی درجه باشد، جنین به پهلوی چپ قرار داشته باشد، احتمالاً پسر است.یکی از نشانه های بارز دختر بودن جنین، نداشتن آلت تناسلی مردانه است. جنین دختر خطوطی موازی بین دو پا دارد که نشانه وجود لابیا است. اگر جنین به پهلوی راست باشد و برآمدگی به صورت موازی با ستون فقرات باشد جنسیت آن دختر است.
گاهی اوقاتتعیین جنسیت بر اساس جریان ادرار در جنین انجام می شود. اگر جریان ادرار دیده شده به سمت بالا حرکت می کند، پس به احتمال زیاد پسر است.

چرا گاهی جنسیت جنین تشخیص داده نمی شود؟

چرا گاهی جنسیت جنین تشخیص داده نمی شود؟

تشخیص جنسیت جنین باید بر مبنای بررسی شکل دستگاه تناسلی خارجی باشد. به دلایلی ممکن است جنسیت جنین درست تشخیص داده نشود مانند:
اندازه جنین: برای تشخیص جنسیت جنین، اندازه جنین می‌تواند یکی از عوامل مورد نظر باشد، به همین دلیل گفته می شود در سه ماهه دوم بارداری انجام شود تا اندازه نسبتا مناسبی برای تعیین جنسیت داشته باشد.
تجهیزات: باید به مراکزی مراجعه کنید که دارای دستگاه های سونوگرافی به روز و دقیق باشد دستگاه های که در سونوگرافی استفاده می شود ممکن است قدیمی باشند احتمال خطا در این دستگاه ها بیشتر می باشد.
موقعیت قرارگیری جنین: در صورتی که نوزاد در موقعیت Breach (جنین به پا باشد) باشد، تشخیص جنسیت او دشوار خواهد بود موقعیت Breach وضعیتی است که در آن پاها درهم پیچیده شده و دست ها نزدیک آلت تناسلی قرار دارند و جلوی تشخیص درست گرفته شود.
تجربه: در صورتی که سونوگرافیست با تجربه باشد می تواند این موقعیت را تشخیص دهد و احتمال خطا کمتر خواهد شد گاهی اوقات بند ناف لای پاهای جنین قرار دارد که ممکن است با جنین پسر اشتباه گرفته شود تجربه سونوگرافیست نقش به سزایی دارد .
وزن مادر: تشخیص دقیق جنسیت در مادرانی که اضافه وزن دارند به علت چربی شکم مقداری سخت تر و با دقت پایین تری انجام می شود.
همچنین عواملی مانند: کوتاه بودن زمان انجام سونوگرافی، زود انجام دادن سونوگرافی و یا دیر انجام دادن آن

سونوگرافی تعیین جنسیت واژینال است یا شکمی؟

به طور کلی سونوگرافی تعیین جنسیت به صورت شکمی انجام می شود، اما در مواردی که با سونوگرافی های معمول نتوان به طور قطع از سلامت جنین و تعیین جنسیت آگاه شد، یا جنین در قسمت تحتانی شکم مادر قرار گرفته باشد و یا به دستور پزشک معالج از سونوگرافی واژینال هم می توان استفاده کرد و بلا مانع است.

call to action

دیگر روش ها برای تعیین جنسیت

در صورت نیاز، روش‌های دیگر مانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی و آمنیوسنتز نیز استفاده کرد این روش‌ها به صورت مستقیم و با دقت بالاتر می‌توانند جنسیت جنین را تشخیص داده و اطلاعات دقیق‌تری درباره جنین ارائه دهند و حتی زودتر از سونوگرافی جنسیت را تعیین کرد، اما به علت هزینه بالاتر و از طرفی به علت امکان آسیب و خطر برای جنین برای تعیین جنسیت انجام نمیشود. و بهترین راه همان سونوگرافی است.

تعیین جنسیت با روش های سنتی

گاه روش‌های سنتی برای تعیین جنسیت جنین مثل قضاوت بر اساس ظاهر، طبع غذایی مادر و موارد دیگری را افراد مورد استفاده قرار می دهند اما مهم است بدانید که هیچ یک از این روش‌های سنتی به طور قطعی نمی‌توانند به تعیین جنسیت جنین بپردازند و تنها روش دقیق و قطعی برای تعیین جنسیت جنین، سونوگرافی است.

تعیین جنسیت قبل از بارداری تضمینی هستند؟

تعیین جنسیت قبل از بارداری به صورت تضمینی و قطعی ممکن نیست. اگرچه روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت وجود دارد، اما هیچ یک از این روش‌ها به طور مطلق تضمین کننده نتیجه صحیح نیستند. روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری شامل روش‌های خانگی، روش‌های طب سنتی و روش‌های پزشکی مانند IUI و IVF می‌شوند. با این حال، هیچ یک از این روش‌ها تضمین کننده نتیجه صحیح نیستند و همواره احتمال خطا وجود دارد

آیا تغییر جنسیت پس از بارداری ممکن است؟

خیر؛ در همان ابتدا لقاح جنسیت جنین شکل می گیرد. اگر از مادر کروموزوم x و از پدر کروموزوم y لقاح پیدا کند جنسیت جنین پسر و اگر کروموزوم x از مادرو کروموزوم x از پدر دریافت شود، جنین دختر است. بنابراین جنسیت جنین را نمیتوان پس از لقاح تغییر داد فقط می‌توان قبل از بارداری با رژیم های غذایی شانس یکی از موارد پسر شدن یا دختر شدن جنین را افزایش داد آن هم با تحت کنترل بودن یک متخصص تغذیه.

تعیین جنسیت در سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی در هفته 18تا 20 بارداری انجام میشود هدف اصلی بررسی ساختار و سلامت جنین می باشد همچنین می توان جزئیاتی از جنین مانند شکل و اندازه صورت و دست ها را مشاهده کرد با سونوگرافی آنومالی به صورت قطعی جنسیت جنین را با دقت تقریبا 100 درصدی می توان تعیین کرد.

call to action

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به طور کامل موضوع نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی را بررسی کنیم با توجه به نوع قرارگیری جنین می توان تعیین جنسیت را در هفته های اولیه بارداری نیز تشخیص داد ، بهتر است برای دریافت جنسیت قطعی جنین خود به یک مرکز معتبر مراجعه کنید که پزشک با تجربه وبا تجهیزات مناسب تعیین جنسیت جنین شما را بررسی نمایند غربالگری های سه گانه بارداری نیز در تشخیص بیماری های جنین بسیار مناسب است بنابراین طبق نظر پزشک تمامی مراحل را انجام دهید.

منبع:
utswmed

از حدود هفته‌ی 14 بارداری، با انجام سونوگرافی، می توان جنسیت جنین را به طور تقریبی تشخیص داد بسیاری از والدین عجله دارند تا بفهمند که آیا دختر خواهند داشت یا پسر اما بهتر است مدتی صبر کنید تا بتوانید جنسیت جنین را با قطعیت تعیین کنید بهترین زمان از 18 هفتگی به بعد است.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید