چسبندگی جفت چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

چسبیدن جفت به دیواره رحم

اگر نگران چسبندگی جفت هستید و به دنبال راه های تشخیص آن هستید با ما همراه باشید تا از هر آنچه که در مورد این عارضه نیاز دارید اطلاع پیدا کنید.


جفت چیست؟

قبل از اینکه به توضیح چسبندگی جفت بپردازیم لازم است بدانید جفت چیست؟

چسبندگی جفت چیست؟

جفت آکرتا یک عارضه نادر اما جدی در طول دوره بارداری است که در آن جفت خیلی عمیق به دیواره رحم می چسبد. این وضعیت خطرات قابل توجهی برای مادر و نوزاد دارد و نیاز به بررسی و اقدامات درمانی ویژه ای دارد. وجود چسبندگی جفت در بارداری، آن را به یک بارداری پرخطر تبدیل می‌کند و ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه باشد. و نوزادانی که با این عارصه به دنیا می ایند گاه ممکن است دچار نارسایی ریه و یا کلیه شوند.
در ادامه جنبه‌های مختلف جفت آکرتا، از انواع و علائم آن گرفته تا راه های درمانی را بررسی خواهیم کرد.

انواع

انواع

قبل از پرداختن به جزئیات و روش های تشخیصی این بیماری لازم است که با انواع چسبندگی جفت چقدر شایع است و عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند چه مواردی هستند؟
Accreta: این مورد خفیف ترین شکل چسبندگی است که جفت خود را به دیواره رحم می چسباند اما به آن نفوذ نمی کند.
Increta: شامل رشد عمیق‌تر جفت در دیواره رحم است که برداشتن آن در حین زایمان را دشوارتر می‌کند.
Percreta: شدیدترین شکل است، جایی که جفت از طریق دیواره رحم نفوذ می کند و به طور بالقوه به اندام های مجاور مانند مثانه هم نفوذمی کند.

علائم و نشانه ها

جفت آکرتا یک عارضه جدی بارداری است که هم برای مادر و هم برای جنین می تواند تهدید کننده و خطرناک باشد، بنابراین توجه به علائم و تحت کنترل پزشک بودن بسیار مهم است.
مهکمم ترین علامت و نشانه چسبندگی جفت خونریزی واژینال در سه ماهه سوم است اما در برخی موارد، ممکن است تا زمان زایمان هیچ علامتی از خود نشان ندهد و باعث شود جفت بیش از حد در دیواره رحم رشد کند و جدا کردن جفت از رحم پس از زایمان را دشوار می کند.
این موضوع می تواند باعث خونریزی شدید شود و ممکن است برای توقف خونریزی نیاز به هیسترکتومی (برداشتن رحم) داشته باشد.

عوامل زمینه ساز

جفت آکرتا در زنانی که قبلاً زایمان سزارین داشته اند، شایع تر است و با هر زایمان سزارین بعدی این خطر افزایش می یابد. سایر عوامل خطر برای جفت آکرتا عبارتند از: سن بالای مادر، حاملگی های چند قلویی و برخی شرایط پزشکی مانند جفت سرراهی
اگر در معرض خطر جفت آکرتا هستید یا هر گونه نگرانی در مورد بارداری خود دارید، مهم است که تحت کنترل دقیق پزشک باشید.

روش های تشخیصی

چگونه متخصصان مراقبت های بهداشتی جفت آکرتا را تشخیص می دهند و چه آزمایش هایی شامل می شود؟
متخصصان زنان و زایمان ممکن است بر اساس علائمی مانند خونریزی واژینال یا بزرگ شدن رحم به چسبندگی جفت مشکوک شوند، اما معمولاً برای تأیید تشخیص به آزمایش های تصویربرداری نیاز است. رایج ترین آزمایش تصویربرداری که برای تشخیص جفت آکرتا استفاده می شود سونوگرافی است که می تواند نشان دهد جفت تا چه حد به دیواره رحم چسبیده است. در برخی موارد، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI نیز ممکن است برای ارائه تصاویر دقیق تر از جفت و بافت های اطراف استفاده شود که دقیق ترین راه است.
یکی دیگر از راه های تشخیص چسبندگی جفت بررسی پارامتر (AFP) آلفافیتوپروتئین است، این ماده پروتئینی اصلی است که در دوران جنینی توسط کیسه زرده و کبد جنین تولید می‌شود و در خون مادر موجود می باشد. پزشک با با بررسی این پارامتر می تواند به بررسی چسبندگی جفت بپردازد.
جنسیت جنین در هفته چندم بارداری مشخص می شود؟

call to action call to action

عوارض

چسبندگی جفت می تواند اثرات جدی بر روی مادر و جنین داشته باشد. در صورت عدم درمان، جفت آکرتا می تواند باعث خونریزی شدید در حین زایمان شود که می تواند برای مادر و جنین خظر مرگ به همراه باشد. در برخی موارد، برای کاهش خطر عوارض، ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد.
جفت آکرتا نیز در صورتی که باعث کاهش جریان خون به جفت شود، می تواند بر رشد و نمو کودک تأثیر بگذارد. با این حال، با نظارت و مدیریت مناسب، بسیاری از زنان مبتلا به جفت آکرتا قادر به زایمان نوزادان سالم هستند.

راه های درمانی

اگر مشکوک به جفت آکرتا باشد، پزشک شما ممکن است زایمان با سزارین را برای کاهش خطر عوارض توصیه کند. در برخی موارد، هیسترکتومی ممکن است برای متوقف کردن خونریزی شدید پس از زایمان ضروری باشد.

نتیجه گیری

در نتیجه، جفت آکرتا یک وضعیت پیچیده و چالش برانگیز است که نیاز به تشخیص زودهنگام و مدیریت دقیق دارد. با با اقدامات مناسب و به موقع کسانی که تحت تاثیر چسبندگی قرار گرفته اند می توانند از پس این چالش بر آیند.

منبع:
ncbi.nlm.nih

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید