تشخیص سنگ کلیه با سونوگرافی

سونوگرافی سنگ کلیه

اگر شما هم مشکل سنگ کلیه دارید و برایتان سوال ایجاد شده است که چرا برای تشخیص سنگ کلیه سونوگرافی انجام میدهید و سایر تست ها را برایتان تجویز نمیکنند با ما همراه باشید.


قبل از اینکه به سراغ اصل موضوع یعنی چرا سونوگرافی برای تشخیص کلیه؟ برویم باید با کلیات این موضوع بیشتر آشنا شوید تا دید بهتری نسبتا به راه های تشخیصی آن داشته باشید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه چیست؟

آیا تا به حال شنیده اید که کسی دردی را به این شدت توصیف کند که مانند "زایمان" سخت است؟ آنها ممکن است در مورد سنگ کلیه صحبت کنند.
سنگ کلیه به دلیل ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در ادرار می‌تواند شکل بگیرد. هنگامی که این ترکیبات در ادرار به طور طبیعی حل ‌نشوند، آنها به صورت توده‌ای جمع می‌شوند و سنگ کلیه شکل می‌گیرد.
این رسوبات کوچک و سخت از مواد معدنی و نمک هایی مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک تشکیل شده اند که متبلور شده و به هم می چسبند و می توانند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شوند.

چگونه تشکیل می شوند؟

همانطور که گفته شد سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد خاصی در ادرار تجمع پیدا کند که کریستال ها را تشکیل می دهند. این کریستال ها می توانند در طول زمان به سنگ های بزرگتری تبدیل شوند.
علت دقیق سنگ کلیه همیشه مشخص نیست، اما عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند، از جمله کم آبی، رژیم غذایی سرشار از نمک یا پروتئین، چاقی، برخی شرایط پزشکی مانند نقرس یا بیماری التهابی روده، و سابقه خانوادگی و...
رایج ترین نوع سنگ کلیه از اگزالات کلسیم ساخته شده است. اگزالات ماده ای است که در بسیاری از غذاها از جمله میوه ها، سبزیجات، آجیل و شکلات یافت می شود. هنگامی که بدن اگزالات را پردازش می کند، می تواند کریستال هایی تشکیل دهد که می توانند در کلیه ها تجمع کرده و سنگ تشکیل دهند.
انواع دیگر سنگ‌های کلیه شامل سنگ‌های استروویت است که معمولاً در اثر عفونت‌های دستگاه ادراری ایجاد می‌شوند و سنگ‌های اسید اوریک که در صورت وجود اسید اوریک بیش از حد در ادرار ایجاد می‌شوند.
اندازه سنگ کلیه از یک دانه شن تا یک توپ تنیس متغیر است و علائم سنگ کلیه می تواند شامل درد شدید در پشت یا پهلو، تهوع و استفراغ و خون در ادرار باشد. درمان سنگ کلیه به اندازه و محل سنگ و همچنین شدت علائم بستگی دارد. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروهای ضد درد، افزایش مصرف مایعات برای کمک به دفع سنگ، یا روش‌هایی برای شکستن یا برداشتن سنگ باشد.
اگر تمایل دارید درباره فیستول مقعدی هم بدانید می توانید مقاله فیستول مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟ را می توانید مطالعه کنید.

چرا سونوگرافی برای تشخیص کلیه؟

ممکن است تعجب کنید، با تمام فناوری های پزشکی موجود، چرا به سراغ سونوگرافی برویم؟ به این دلیل که

هیچ گونه ضرری برای فرد ندارد

برخلاف سایر روش های تصویربرداری مثل رادیوگرافی ها و سی تی اسکن که از اشعه ایکس استفاده می کنند، اولتراسوند از امواج صوتی بی ضرر استفاده می کند. این امر آن را به گزینه ای امن تر، به ویژه برای زنان باردار و کودکان تبدیل می کند.

مقرون به صرفه بودن

همچنین سونوگرافی در دسترس تر و ارزان تر از سایر تست های تشخیصی است و برای بسیاری آن را به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند در حین اینکه رفع نیاز نیز می کند و با آن می توان تشخیص درستی بر روی شرایط بیمار گذاشت.

سرعت و کارایی

در دنیای پزشکی، زمان بسیار مهم است. سونوگرافی نتایج را به سرعت و اغلب در زمان واقعی ارائه می دهد. و همانند برخی تست ها مثل MRI نباید روزها منتظر بمانید تا نتایج و گزارش خود خود را دریافت کنید!
اما در صورتی که پزشک معالج فرد تشخیص دهد تست دیگری مثل سی تی اسکن شکم لگن برای بررسی وضعیت بیمار احتیاج است دیگر موضوع فرق می کند و باید بر اساس نظر پزشک آن را انجام داد.
برای انجام این تست توسط بهترین پزشکان سونوگرافیست می توانید از لیست مراکز سونوگرافی کلیه ایران نوبت کمک بگیرید

call to action

برای تشخیص سنگ کلیه سونوگرافی بهتر است یا سی تی اسکن؟

در مرحله اول برای تشخیص سنگ کلیه از سونوگرافی استفاده می شود همچنین از عکس ساده رادیولوژی هم میتوان برای تشخیص این بیماری می توان استفاده کرد.
اما اگر نیاز به تشخیص و بررسی کامل سنگ های کلیوی باشد از سی تی اسکن استفاده می شود که بسیار دقیق تر از سایر روش ها است.
شاید بخواهید درباره محل آپاندیس بیشتر بدانید می توانید مقاله آپاندیس کجاست؟ سمت راست است یا چپ؟ را مطالعه کنید.

سونوگرافی کلیه چگونه انجام می شود؟

آمادگی برای آزمون

نوبت سونوگرافی رزرو شد، حال سوالی که برای اغلب افراد به وجود می آید این است که چه آمادگی های قبل از سونوگرافی برای بررسی سنگ کلیه نیاز است؟
لازم به ذکر است برای این تست فقط کافی است مقدار کافی آب نوشیده، این امر روده ها را از مسیر خارج می کند و دید واضح تری از کلیه ها به وجود می آورد.

نحوه انجام

پزشک ژلی را روی پوست می‌مالد، این برای کمک انتقال سریع تر و راحت تر امواج صوتی به داخل بدن است، سونوگرافی کلیه بدون درد است - تنها فشار اندکی که احساس می کنید فشار مبدل و یا همان پروب است.
اینجا می توانید آمادگی قبل از انواع سونوگرافی ها مطالعه کنید.

تفسیر نتایج سونوگرافی

همیشه بهتر است برای تفسیر جامع و دقیق از نتایج سونوگرافی خود با یک متخصص پزشکی واجد شرایط همچون رادیولوژیست ها مشورت کنید. اما در اینجا چند نکته وجود دارد که برای راهنمایی کلی بیماران آمده است.

وجود و محل سنگ

گزارش سونوگرافی نشان می دهد که آیا سنگ کلیه وجود دارد یا خیر. همچنین محل سنگ ها را در کلیه ها یا سایر قسمت های سیستم ادراری مانند حالب یا مثانه ذکر می کند. همچنین به رد سایر بیماری ها نیز کمک می کند. تصاویر سونوگرافی می توانند اطمینان می دهند که در واقع یک سنگ است و نه چیز دیگری.

اندازه و تعداد سنگ

این گزارش ممکن است اطلاعاتی در مورد اندازه و تعداد سنگ کلیه ارائه دهد. این می تواند به تعیین شدت و گزینه های درمانی بالقوه کمک کند.

ویژگی های سنگ

سونوگرافی ممکن است اطلاعاتی در مورد ویژگی های سنگ ها، مانند ترکیب آنها (بر پایه کلسیم، اسید اوریک و غیره) یا اکوژنیسیته آنها (روشنایی در سونوگرافی) ارائه دهد. این جزئیات می تواند به تصمیم گیری در مورد درمان کمک کند.

انسداد

گزارش سونوگرافی ممکن است نشان دهد که آیا سنگ باعث انسداد یا انسداد مجاری ادراری شده است. این می تواند اطلاعات مهمی برای تعیین فوریت درمان باشد.

سایر یافته‌ها

سونوگرافی ممکن است سایر جنبه‌های کلیه و سیستم ادراری را نیز ارزیابی کند، مانند ارزیابی هیدرونفروز (تورم کلیه به دلیل انسداد) یا شناسایی هر گونه عوارض مرتبط.
شاید بخواهید درباره سرطان پانکراس هم بدانید می توانید مقاله علائم و نشانه های سرطان پانکراس را کاملا بشناسید را مطالعه کنید.

نتیجه گیری و توصیه ها

در حالی که سنگ کلیه یک درد است (به معنای واقعی کلمه!)، تشخیص آنها با سونوگرافی راحت تر شده است. ایمن، مقرون به صرفه و کارآمد است. اگر به مشکل کلیوی مشکوک شدید، به یاد داشته باشید که یک روش غیرتهاجمی برای دریافت تصویر واضح‌تر وجود دارد. اما مثل همیشه، ضروری است که با یک پزشک مشورت کنید تا بهترین توصیه های متناسب با شما را دریافت کنید.

منبع:
topdoctors.co

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید