چرا باید وکیوم بیوپسی انجام دهیم؟

وکیوم بیوپسی پستان چیست و چگونه انجام می شود؟

وکیوم بیوپسی پستان یک روش تشخیصی نوین برای بررسی بافت‌های پستان است که به منظور تشخیص بیماری‌های پستان مانند تومورها و کیست‌ها با حداقل تهاجم انجام می‌شود، در این صفحه به بررسی این روش می پردازیم.


وکیوم بیوپسی پستان چیست؟

تشخیص سریع و دقیق بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در مواردی مانند بیماری‌های پستان که در صورت تشخیص زودهنگام می‌تواند باعث روند درمان بهتر و سریعتر شود. یکی از روش‌های پیشرفته تشخیص بیماری‌های پستان، "وکیوم بیوپسی پستان" می‌باشد.
بیوپسی به همان معنای نمونه برداری است،وکیوم بیوپسی هم نوعی نمونه برداری است که در آن با استفاده از یک سوزن خاص با کمک وکیوم(خلا) نمونه‌های بافتی از منطقه‌ مشکوک پستان جمع‌آوری می‌شود و به آزمایشگاه پاتولوژی برای بررسی فرستاده می شود، تشخیص محل دقیق نمونه برداری تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می شود. این تست به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود.
شایان ذکر است بدانید وکیوم بیوپسی تحت هدایت سایر تصویربرداری ها نیز انجام می شود از جمله نمونه برداری تحت گاید ماموگرافی(استریوتاکتیک) و نمونه برداری پستان تحت گاید ام آر آی، در این مطلب به نمونه برداری تحت گاید سونوگرافی یا همان ماموتوم پرداخته شده است.
اینجا می توانید لیست بهترین مراکز وکیوم بیوپسی پستان مشاهده کنید.

call to action

موارد کاربرد بیوپسی وکیوم

بیوپسی جراحی از بافت سینه با استفاده از فناوری مکنده‌ای (Vacuum-Assisted Breast Biopsy) در تشخیص و درمان توده های پستان از جمله توده های رتروآرئولار و اینتراداکتال جایگاه ویژه ای دارد، اما به طور جزئی تر اگر بخواهیم عنوان کنیم در موارد زیر انجام می‌شود:
1. موارد مشکوک یا تومورهای کوچک: وقتی که در سایر روش های تصویربرداری از جمله سونوگرافی موارد مشکوک یا تومورهای کوچکی در بافت سینه مشاهده می‌شود و نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد، بیوپسی با مکنده استفاده می‌شود.
2. تومورهای غیرخرده‌ای: در مواردی که تومورها به حجم و اندازه‌ای رشد کرده‌اند که به راحتی با بیوپسی سوزنی معمولی نمی‌توان به طور کامل آن‌ها را نمونه‌برداری کرد، بیوپسی با خلا یا مکنده بهترین گزینه است.
3. نمونه‌برداری پس از ماموگرافی: وقتی که ماموگرافی نشان دهندهٔ تغییرات مشکوک در بافت سینه شده و نیاز به تعیین نوع تغییرات و شناسایی آن داریم، بیوپسی با مکنده انتخاب مناسبی است.
4. تومورهای متعدد یا چند محلی: در مواردی که بیمار تعدادی از تومورها یا تغییرات مشکوک در مناطق مختلف سینه دارد، وکیوم بیوپسی برای جمع‌آوری نمونه‌های مختلف از مناطق مختلف بافت سینه استفاده می‌شود.
5. کلسیفیکاسیون پستان: وقتی که توده‌های کوچک کلسیمی در ماموگرافی رویت گرفته و نیاز به نمونه‌برداری دقیق از آن‌ها باشد، وکیوم بیوپسی بهترین راهکار است.
به طور کلی، بیوپسی با مکنده در مواردی که نیاز به نمونه‌برداری دقیقتر و جامع‌تر از بافت سینه وجود دارد، به کار می‌رود. این روش باعث کاهش نیاز به جراحی‌های بزرگتر و تشخیص دقیق‌تر تغییرات سینه می‌شود. همچنین، این روش کمترین آسیب به بافت اطراف تومور ایجاد می‌کند و بازسازی سریع‌تر و کمتر درد پس از عمل را به همراه دارد.

آمادگی های قبلی

• قبل از انجام این تست بهتر است استحمام کنید، ازدئودورانت استفاده نکنید و لباس راحت بپوشید.
• هرگونه حساسیت خود را به پزشک رادیولوژیست اطلاع دهید به خصوص اگر حساسیت به بی حسی ها دارید.
• اگر داروی رقیق کننده خون از جمله وارفارین، آسپرین استفاده می کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم این داروها را قطع کنید.(مصرف آسپرین احتمال کبودی بعد از تست را افزایش می دهد.)
• پرونده پزشکی خود به همراه داشته باشید از جمله سونوگرافی های قبلی، ماموگرافی
و در آخر توصیه می شود قبل از انجام وکیوم بیوپسی، بیماران باید با پزشک خود مشاوره کنند و در مورد این روش تشخیصی اطلاعات کافی را داشته باشند تا به طور جسمانی و روحی آمادگی کافی داشته باشند.

call to action

مراحل انجام

مراحل انجام

انجام وکیوم بیوپسی پستان از چندین مرحله تشکیل شده است که به‌طور کلی شامل مراحل زیر می‌شود:

آماده ‌سازی بیمار

در ابتدا، ناحیه مورد نظر ضد عفونی و به منظور جلوگیری از درد و ناراحتی‌های احتمالی، معمولاً منطقه پستان محل انجام وکیوم بیوپسی به طور موضعی بی حس می‌شود.

انجام وکیوم بیوپسی

پس از آماده‌سازی، پزشک با استفاده از پروب دستگاه سونوگرافی محل دقیق جمع‌آوری نمونه را مشخص می‌کند و یک برش در حد 3 یا 4 میلی متری ایجاد و سپس سوزن وکیوم را در این محل قرار می‌دهد. با کمک خلا، نمونه‌های بافتی از محل مشخص شده جمع‌آوری می‌شوند. هنگامی که پزشک نمونه ها را جمه آوری می کند امکان دارد صدای کلیک یا چرخش شنیده شود.
پس از در آوردن سوزن، یک پانسمان استریل روی سینه اعمال می شود. معمولاً نیازی به بخیه نیست. قبل از خروج، دستورالعمل هایی در مورد زمان برداشتن پانسمان به شما داده می شود.

ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه

نمونه‌های بافتی جمع‌آوری شده به طور سریع به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می‌شوند تا زیر میکروسکوپ بررسی شوند و نتایج تشخیصی به پزشک ارائه گردد.

مزایا

این تست در مقایسه با روش‌های دیگر تشخیص بیماری‌های پستان، دارای مزایایی است که عبارتند از:

دقت بالا

با استفاده از وکیوم بیوپسی، دقت تشخیص بیماری‌های پستان بهبود می‌یابد و احتمال خطا کاهش می‌یابد.

حداقل بودن تهاجم

این روش به صورت با کمترین تهاجم به سینه فرد انجام می شود، که منجر به کاهش درد و زمان بازیابی بیمار می‌شود.

نمونه‌برداری کامل

مزیت اصلی روش بیوپسی وکیوم نسبت به بیوپسی های معمولی سوزنی در این است که در روش معمول، برای به دست آوردن مقدار کافی بافت، سوزن باید چندین بار وارد بافت سینه شود تا بتوان نمونه های بافتی پاتولوژی را از جاهای مختلف جمع‌آوری کرد.
اما در بیوپسی وکیوم با وارد کردن یک سوزن با شماره مناسب (که اندازه سوزن انتخابی قابل تنظیم است) می‌توان نمونه‌های مختلف بافتی را جمع آوری کرده. علاوه بر این، این روش به امکان چرخش پروب در زوایای مختلف و حتی امکان گرفتن نمونه به‌طور کامل 360 درجه از بافت را می‌دهد. همچنین، این روش امکان توقف موقت بیوپسی و سپس ادامه آن را بدون نیاز به خروج سوزن از بدن بیمار فراهم می‌کند. به طور کلی، بیوپسی وکیوم با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، یک روش پیشرفته و کارآمد در تشخیص تغییرات سینه است.

عوارض

بیوپسی با کمک خلاء یک روش بسیار ایمن است و دارای عوارض نادر است، اما ممکن است در زمان انجام تست، خونریزی از برش در سینه ممکن است رخ دهد. این جدی نیست و معمولاً به راحتی با فشار موضعی کنترل می شود.
به ندرت ممکن است نیاز به گذاشتن بخیه برای توقف خونریزی باشد (این مورد در کمتر از 1 نفر از هر 100 بیمار که این روش را انجام می دهند رخ می دهد) اگر آسپرین یا داروهای دیگری مصرف می کنید که می تواند خون را رقیق کند، خطر خونریزی کمی بیشتر است.
از آنجایی که این روش شامل برش پوست و وارد کردن یک سوزن در سینه است، خطر بسیار کمی عفونت سینه با باکتری های پوستی طبیعی وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، سینه در چند روز بعد از عمل داغ، قرمز و دردناک می شود. اگر این اتفاق افتاد، باید با بیمارستان یا مطب رادیولوژی که عمل شما را انجام داده یا با پزشک خود تماس بگیرید. خطر عفونت کمتر از 1 در 1000 روش بیوپسی است.
به هر حال، در صورت تجربه هرگونه علائم نامطلوب پس از وکیوم بیوپسی سینه، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
همچنین، در برخی موارد نتایج وکیوم بیوپسی سینه ممکن است برای تشخیص کافی نباشد و نیاز به انجام تست‌های دیگر داشته باشد تا بتوان تشخیص درستی داد.

مراقبت های بعد

مراقبت های بعد

بعد از انجام تست وکیوم بیوپسی سینه، باید به مراقبت‌های زیر توجه کنید:
1. استراحت: پس از این تست، باید به بدن خود استراحت کافی بدهید و فعالیت‌های شدید را از جمله ورزش سنگین، شنا، بالا رفتن پله و حمام گرم را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از روش اجتناب کنید.
2. قرار دادن یخ: اگر در منطقه سینه تورم و درد دارید، می‌توانید یک بسته یخ را روی منطقه مورد نظر قرار داده و هر ۲۰ دقیقه یکبار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید.
3. مصرف دارو: پزشک شما ممکن است به شما داروهای ضد درد یا ضد التهاب بدهد تا درد و تورم را کاهش دهند. باید داروهایی که پزشک شما تجویز کرده است را با دقت مصرف کنید.
4. پوشیدن لباس‌های مناسب: پس از روش، باید لباس‌های مناسب و راحت بپوشید که به سینه شما فشار نیاورند.
5. پیگیری مراقبت‌های پس از روش: باید به مراقبت‌های پس از روش که پزشک شما تجویز کرده است، توجه کنید و در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب به پزشک خود اطلاع دهید.
6. پیگیری نتایج: بعد از انجام تست وکیوم بیوپسی سینه، باید به پزشک خود مراجعه کرده و نتایج تست خود را با او بررسی کنید. در صورت لزوم، پزشک شما ممکن است نیاز به انجام تست‌های دیگر داشته باشد.

استفاده‌های دیگر وکیوم بیوپسی

علاوه بر تشخیص بیماری‌های پستان، وکیوم بیوپسی به عنوان روشی مؤثر برای بررسی بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، که به‌عنوان زیرنوع‌های مختلف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) وکیوم بیوپسی کبد
ب) وکیوم بیوپسی ریه
ج) وکیوم بیوپسی پروستات

وکیوم بیوپسی را چه کسانی انجام میدهند؟

وکیوم بیوپسی تستی بسیار حساس است که باید توسط پزشک حاذق و متبحر اینترونشن رادیولوژیست انجام شود، برای دریافت نوبت وکیوم بیوپسی در تهران از طریق همین سایت می توانید اقدام کنید و از بهترین پزشکان متخصص رادیولوژی و سونوگرافی نوبت وکیوم بیوپسی دریافت کنید.

نتیجه‌گیری

وکیوم بیوپسی پستان به عنوان یک روش پیشرفته تشخیصی، ابزاری قدرتمند برای تشخیص و شناسایی بیماری‌های پستان می‌باشد. این روش با دقت بالا، مینیمال‌تهاجمی بودن و جمع‌آوری نمونه‌های کافی از بافت‌های مشکوک، از دیگر روش‌های تشخیصی پیش‌رو است. با مشاوره و مطالعه دقیق، می‌توانید تصمیم به استفاده از این روش را برای خود اتخاذ کنید.
در ادامه به توضیح برخی سوالات متداولی که برای افراد در رابطه با وکیوم بیوپسی پستان ایجاد می شود می پردازیم:
منبع: کتابخانه ملی پزشکی سلامت

call to action

به دلیل اندک تهاجمی‌ بودنش درد و ناراحتی بسیار اندکی دارد.

هزینه این تست بسته به نوع مرکز و طرف قرار داد بودن با بیمه ها دارد در صورت داشتن سوال در این زمینه می توانید از طریق همین سایت با مراکزی که این خدمت را ارائه میدهند در تماس باشید و سوالات خود را در این خصوص بپرسید.
برای اطلاع از هزینه آن می توانید از صفحه لیست مراکز وکیوم بیوپسی مرکز مورد نظر خود را انتخاب نمایید و با کارشناسان مربوطه گفتگو کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

خیر، این تست یک روش امن است و با رعایت دقیق اصول و نکات اجرایی، خطرات احتمالی آن به حداقل ممکن می‌رسد. اطمینان از انجام این روش به دست پزشک متخصص و مجرب بسیار مهم است.

هزینه خرید این سوزن به عهده بیماران محترم می باشد و از شرکت های تجهیزات پزشکی ارائه دهنده باید تهیه شود اما برخی مراکز با این شرکت ها طرف قرارداد می باشند و با تعرفه دولتی می توانند سوزن را برای بیماران تهیه کنند. لذا پیشنهاد ایران نوبت این است با این مراکز ارائه دهنده این خدمت ارتباط برقرار کنید و از آن ها راهنمایی های لازم را کسب کنید.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید