آسپیراسیون کیست پستان چیست؟

آسپیراسیون سوزنی پستان چیست؟

آسپیراسیون توده های پستان نوعی نمونه برداری است که برای تخلیه مایع از کیست پستان و به دست آوردن نمونه هایی ازبافت و مایع از ضایعات سینه جامد یا کیستیک انجام می شود.


آسپیراسیون کیست پستان چیست؟

آسپیراسیون توده های پستان با سوزن ظریف نوعی بیوپسی که برای تخلیه مایع از کیست پستان است که متخصص یک سوزن توخالی کوچک وارد کیست می‌کند و برای به دست آوردن نمونه هایی ازبافت ومایع از ضایعات سینه جامد یا کیستیک انجام می شود. این یکی از روش های مختلف برای تشخیص توده های سینه است.

آسپیراسیون با سوزن ظریف

در طی آسپیراسیون با سوزن ظریف ، مقدار کمی از بافت یا مایع سینه از ناحیه مشکوک با یک سوزن نازک و توخالی برداشته می‌شود و اغلب، آسپیراسیون با سوزن ظریف با استفاده از سونوگرافی برای هدایت دقیق و قرار دادن سوزن انجام می شود رادیولوژیست سعی می کند مایع را بیرون بکشد. چنانچه مایع خونی نباشد و توده سینه ناپدید شود، نیازی به آزمایش یا درمان بیشتر ندارید اگر مایع خونی به نظر برسد یا توده پستان از بین نرود، پزشک ممکن است نمونه‌ای از مایع را برای آزمایشگاه بفرستد و شما را به جراح سینه ارجاع دهد. پزشک شما احتمالاً آزمایش تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی را برای ارزیابی بیشتر توده توصیه می کند.

عوارض

عوارض جدی پس از آسپیراسیون با سوزن نادر است.
هرچند که خونریزی جزئی زیر پوست در محل بیوپسی ممکن است رخ دهد. این موضوع می تواند منجر به یک ناحیه حساس و متورم به نام هماتوم شود و همچنین ممکن است مقداری کبودی و حساسیت یا عفونت به همراه داشته باشید.

آمادگی های قبلی

برای آماده شدن برای آسپیراسیون کیست سینه، ممکن است از شما خواسته شود تا چند روز قبل از عمل از مصرف داروها و مکمل های رقیق کننده خون مثل آسپرین خودداری کنید.
همچنین در صورت داشتن هرگونه آلرژی یا شرایط پزشکی که ممکن است بر روی روش تأثیر بگذارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در روز تست یک لباس راحت و گشاد بپوشید که به راحتی درآورده شود.
همچنین پیروی از دستورالعمل های که امکان دارد برای هر فردیبه طور خاص ارائه شود نیز مهم است.

call to action

تفاوت بین آسپیراسیون و بیوپسی

آسپیراسیون و بیوپسی هر دو روشی هستند که برای نمونه برداری از بافت یا مایع از بدن برای اهداف تشخیصی استفاده می‌شوند، اما از چند جهت متفاوت هستند:
آسپیراسیون شامل استفاده از سوزن برای برداشتن مایع از کیست یا آبسه است، در حالی که بیوپسی شامل برداشتن یک قطعه کوچک از بافت برای معاینه است.
آسپیراسیون به طور معمول برای تشخیص و درمان کیست یا آبسه استفاده می شود، در حالی که بیوپسی برای تشخیص سرطان یا سایر انواع رشد غیر طبیعی بافت استفاده می شود.
آسپیراسیون معمولاً یک روش سریع و نسبتاً ساده است که می تواند در مطب پزشک انجام شود، در حالی که بیوپسی ممکن است نیاز به آمادگی بیشتری داشته باشد و ممکن است در بیمارستان یا مرکز سرپایی انجام شود.
آسپیراسیون ممکن است تحت بی حسی موضعی انجام شود، در حالی که بیوپسی ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی یا آرام بخش داشته باشد.
اما در نهایت تصمیم گیری برای اینکه کدام روش برای شرایط شما مناسب تر است به عهده پزشک شماست.

مراقبت های بعدی

پس از آسپیراسیون کیست سینه، ممکن است کمی ناراحتی یا کبودی در ناحیه ای که سوزن وارد شده است را تجربه کنید. شما می توانید با قرار دادن کمپرس سرد به مدت 20 تا 30 دقیقه هر بار و چند بار در روز به کنترل هرگونه درد یا تورم کمک کنید. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز ممکن است مفید باشند.
تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه به مدت 24 ساعت پس از عمل بسیار مهم است. شما باید حداقل به مدت 24 ساعت از فعالیت های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و برای چند روز از غوطه ور شدن در وان یا استخر خودداری کنید.
اگر علائم عفونت مانند قرمزی، تورم یا تب را تجربه کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا همه کیست های سینه نیاز به آسپیراسیون دارند؟

آیا همه کیست های سینه نیاز به آسپیراسیون دارند؟

اگر چندین ناهنجاری احتمالاً جامد در پستان وجود داشته باشد، به ویژه اگر کوچک باشند، پزشک ممکن است توصیه کند که آنها را به‌جای آسپیراسیون، با سونوگرافی از نزدیک تحت کنترل (به اصطلاح Follow UP) داشته باشید.
ممکن است زمانی به آسپیراسیون کیست نیاز داشته باشید که؛ کیست شما باعث درد شود، خیلی بزرگ شود یا عفونی شود.
همچنین گاه پزشک تمایل دارد از مایع داخل کیست نمونه برداری کند تا موارد جدی تر مانند تومور را رد کند.

آیا کیست ها بعد از آسپیراسیون عود می کنند؟

امکان عود کیست پس از آسپیراسیون وجود دارد، اگرچه احتمال عود بسته به نوع کیست و سایر عوامل می تواند متفاوت باشد. برخی از کیست ها ممکن است بیشتر از سایرین عود کنند، به خصوص اگر ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری فیبروکیستیک پستان باشد.
اگر کیست بعد از آسپیراسیون عود کرد، پزشک ممکن است تست های تکمیلی را برای ارزیابی بیشتر ناحیه و تعیین بهترین طرح درمان توصیه کند. در برخی موارد، برداشتن کیست با جراحی ممکن است برای جلوگیری از عود لازم باشد.
مهم است که همانطور که توصیه می شود باپزشک معالج خود مشورت کنید تا هرگونه تغییر در ناحیه را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که هر کیست عود کننده به سرعت ارزیابی و درمان می شود.

در آخر اینکه...

آسپیراسیون کیست پستان یک روش ایمن و موثر برای تشخیص و درمان کیست یا آبسه در پستان است. در حالی که ممکن است کیست ها بعد از آسپیراسیون عود کنند، اما همیشه اینطور نیست و احتمال عود می تواند متفاوت باشد. اگر کیست عود کند، پزشک می تواند آزمایش، تست یا درمان اضافی را در صورت نیاز توصیه کند. مهم است که همانطور که توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه تغییر در ناحیه را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که هر کیست عود کننده به سرعت ارزیابی و درمان می شود.

منبع:
carolmilgardbreastcenter

آسپیراسیون با سوزن ظریف یک روش بسیار ایمن است، و به ندرت پس از آسپیراسیون با سوزن ظریف خونریزی اتفاق می افتد.

ممکن است در حین این تست احساس درد اندکی و کبودی خفیفی داشته باشید. ناراحتی را معمولاً می توان با داروهای مسکن تسکین داد. و این موارد قابل کنترل است.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید