توموسنتز یا ماموگرافی سه بعدی پستان را به طور کامل بشناسید

تفاوت ماموگرافی سه بعدی و معمولی

اگر به شما توموسنتز پستان یا ماموگرافی سه بعدی توصیه شده است و نیاز به آگاهی بیشتر در مورد این تست دارید با ما همراه باشید تا با تمامی نکات آشنا شوید.


ماموگرافی سه بعدی پستان چیست؟

توموسنتز پستان که ماموگرافی سه بعدی (D3) و توموسنتز دیجیتال سینه (DBT) نیز نامیده می شود، شکل پیشرفته ای از ماموگرافی است، که در آن از اشعه X با دوز پایین برای تشخیص زودهنگام سرطان استفاده می کند.
در حالی که در حال حاضر ماموگرافی بهترین ابزار غربالگری سرطان سینه است، اما با این حال همه سرطان‌های سینه را شناسایی نمی‌کند. در ماموگرافی دو بعدی دو تصویر از پستان، ازجهات بالا به پایین و ازطرفین گرفته می شود، تصویربرداری در حالی است که سینه بین یک پدال پلاستیکی شفاف و منبع اشعه فشرده می شود.
اگرچه فشرده سازی برای به دست آوردن تصاویر پستان ضروری است، اما ممکن است باعث همپوشانی بافت پستان شود که در آن بافت غیر طبیعی پنهان به درستی قابل تشخیص نباشد.
در توموسنتز سینه، منبع اشعه ایکس به صورت یک قوس بر روی سینه فشرده شده حرکت می کند و تصاویر متعددی از هر پستان از زوایای مختلف می گیرد. سپس این تصاویر دیجیتالی توسط کامپیوتر بازسازی و به مجموعه ای از تصاویر سه بعدی تبدیل می شوند. این مجموعه‌ تصاویر سه بعدی باعث می شود زمانی که تشخیص بافت معمولی سینه از تومور سخت باشد ، کمک شایانی ‌کند.
توموسنتز پستان هنوز در همه مراکز تصویربرداری قابل انجام نیست. اگز قصد انجام این تست را دارید از لیست مراکز توموسنتز ایران نوبت می توانید استفاده کنید و نوبت خود را دریافت کنید در غیر این صورت برای آگاهی های بیشتر با ما همراه باشید.

کاربردها

• توموسنتز پستان را می توان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه استفاده کرد.
• توموسنتز پستان باعث بهبود دقت و کاهش موارد مثبت کاذب در زنان با هر تراکم پستان می شود.
بیشترین کاربرد توموسنتز در تشخیص میکروکلسیفیکاسیون هاست.
میکروکلسیفیکاسیون به رسوب کلیسم های کوچک در بافت سینه می گویند.
• توموسنتز در زنان با بافت سینه متراکم است.
توموسنتز پستان همچنین ممکن است برای انجام ماموگرافی تشخیصی برای تشخیص و تشخیص بیماری پستان در زنانی که علائمی مانند توده، درد، فرورفتگی پوست یا ترشحات نوک سینه را تجربه می‌کنند، استفاده شود.
اگر از ما بپرسید چه زمانی به توموسنتز نیاز دارید؟ در پاسخ خواهیم گفت به طور کلی، توموسنتز در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ماموگرافی معمولی نتایج دقیقی به دست نیامده باشد و به افراد بالای 40 سال با سابقه خانوادگی سرطان، توصیه می‌شود که با پزشک خود در مورد نیاز به توموسنتز صحبت کنند.
وکیوم بیوپسی پستان چیست؟

call to action

آمادگی های قبل از ماموگرافی سه بعدی

برای آماده شدن برای ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز، طبق مراحل زیر عمل کنید:
• ماموگرافی سه بعدی را زمانی باید انجام دهیم که پستان ها کم ترین حساسیت ر ا داشته باشند، اگر یائسه نیستید، تا یک هفته بعد از قاعدگی خود صبر کنید، زیرا سینه‌ها معمولاً در هفته قبل و در زمان قاعدگی بیش‌ترین حساسیت را دارند.
• تصاویر ماموگرافی قبلی خود را همراه داشته باشید ،تا رادیولوژیست شما بتواند آن‌ها را با تصاویر جدید مقایسه کند و تشخیص بهتری ارائه دهد.
• قبل از این تست محصولاتی مانند ضد تعریق‌، پودر، لوسیون‌، کرم یا عطر در زیر بغل یا روی سینه استفاده نکنید، به این دلیل که این موارد می تواند با رسوبات کلسیم اشتباه گرفته شوند.
• تکنسین تصویربرداری را از سابقه جراحی، مصرف هورمون و سوابق خانوادگی سرطان حتما مطلع کنید.

نحوه انجام توموسنتز

نحوه انجام توموسنتز

توموسنتز پستان به صورت سرپایی انجام می شود و یک لباس مخصوص به شما داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود که لباس خود را از کمر به بالا درآورید و جلوی دستگاه ماموگرافی قرار بگیرید، و گاهی نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید (این موضوع به کاهش احتمال تار شدن تصویر کمک می کند.) در این روش دستگاه، تصاویر دو بعدی از پستان‌ها گرفته می‌شود. سپس با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری، تصاویر دو بعدی به تصاویر سه بعدی تبدیل می‌شود
این تصاویر سه بعدی به پزشک رادیولوژیست ارائه می‌شود تا بتواند آن‌ها را تفسیر کند و نتایج را به شما اعلام کند. کل روند تصویربرداری کمتر از حدود 30 دقیقه طول می کشد.

مزایای توموسنتزیس سینه

برخی از مزایای این روش عبارتند از:
کاهش نیاز به نمونه برداری بافت پستان: توموسنتز پستان می‌تواند به جای برداشتن نمونه از بافت پستان برای تشخیص سرطان استفاده شود که این موضوع باعث می شود فرد درد و عوارض جانبی کمتری را تحمل کند.
دقت بالاتر در تشخیص سرطان و تومورهای متعدد سینه با ماموگرافی سه بعدی: توموسنتز پستان نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری پستان، دقت بالاتری در تشخیص سرطان دارد. این روش به پزشکان کمک می‌کند تا سرطان را درمراحل ابتدایی تشخیص داده و طرح درمان مناسب را به بیمار ارائه دهند.
این روش در تعیین اندازه، شکل و محل ناهنجاری‌های سینه دقت بیشتری دارد: بافت پستان از مجاری شیر، بافت متراکم پستانی، مجاری شیر و بافت چربی تشکیل شده است. سینه هایی که سفت تر هستند، بافت همبند بیشتر و چربی کمتری دارند. در ماموگرافی ساده، بافت متراکم پستانی و سرطانی به یک شکل دیده می شوند. درنتیجه ممکن است تشخیص سرطان سینه در پستان های متراکم دشوارتر باشد. اما با ماموگرافی سه بعدی این مشکل حل شده است.

محدودیت ها و عوارض

ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز، روشی ایمن محسوب می شود، اما مانند هر تست دیگری محدودیت و خطرات خاصی را نیز به همراه دارد:
توموسنتز نمی تواند تمام انواع سرطان را تشخیص دهد: اگر ضایعه بسیار کوچک باشد یا در ناحیه غیر قابل دسترس باشد، امکان دارد که سرطان تشخیص داده نشود.
نتیجه آزمایش ممکن است مثبت کاذب باشد: ممکن است ماموگرافی سه بعدی ناهنجاری را تشخیص دهد که پس از انجام آزمایش های بیشتر، مشخص شود که تنها یک بافت طبیعی خوش خیم یا سازگار بوده است که با انجام آزمایش های بیشتر مانند بیوپسی می توان ناحیه مشکوک را ارزیابی بیشتری کرد.
قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس: ماموگرافی سه بعدی در ترکیب با ماموگرافی معمولی انجام می شود، میزان اشعه نیز ممکن است بیش از یک ماموگرافی ساده باشد. بعضی از دستگاه های ماموگرافی سه بعدی جدیدتر می توانند همزمان هر دو نوع تصویر سه بعدی و دو بعدی را ایجاد کنند و درنتیجه میزان اشعه دریافتی کاهش می یابد.

تفاوت بین توموسنتزیس و ماموگرافی معمول

توموسنتزیس که با استفاده از پرتو ایکس تصاویرسه بعدی واسلایس های متعددی از سینه نمایش داده و به همین دلیل توده به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. این فناوری برای تشخیص بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان و برخی بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود
در ماموگرافی تصاویر به صورت دو بعدی از بافت پستان تهیه می شود ماموگرافی معمولی فقط یک تصویر مسطح وجود دارد و نمی توان ضایعه را به دقت توموسنتزی مشاهده کرد، ماموگرافی به عنوان یک ابزار پرکاربرد در جستجوی سرطان پستان در زنان به کار می‌رود.

تفسیر نتایج ماموگرافی سه بعدی

قسمت های مختلف بدن اشعه ایکس را در درجات مختلف جذب می کنند. استخوان متراکم بخش زیادی از تابش را جذب می کند در حالی که بافت نرم (عضله، چربی و اندام ها) اجازه می دهد تا اشعه ایکس بیشتری از آنها عبور کند. در نتیجه، استخوان‌ها در عکس‌برداری با اشعه ایکس سفید به نظر می‌رسند، بافت نرم در سایه‌های خاکستری و هوا سیاه به نظر می‌رسد.
اما در نهایت تفسیر این تصاویر به عهده پزشک متخصص رادیولوژیست است.

کلام آخر

ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز، شکل پیشرفته ای از ماموگرافی است که برای غربالگری سرطان سینه مورد استفاده قرار میگیرداست البته کاربردهای این روش گسترده‌تر است و می‌توان از آن برای بررسی مشکلات سینه مانند توده‌های مشکوک یا تغییرات پوستی نظیر ضخیم شدن پوست سینه نیز استفاده کرد.
منبع: mayoclinic
در ادامه به برخی سوالات رایج مردم در مورد این تست خواهیم پرداخت:

درباره دردناک بودن توموسنتز، با توجه به حساسیت اندام بیمار، فشرده کردن سینه ممکن است آزاردهنده باشد. اما به طور کلی مدت زمان توموسنتز بسیار کوتاه است و می توان گفت هیچ دردی احساس نمی شود.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید