ام آر آی مغز چقدر طول میکشد و چگونه انجام می شود؟

ام ار ای سر چقدر زمان میبرد؟

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) مغز یک تصویربرداری مهم است که در آن فرد حدود 15 دقیقه درون دستگاه است. با ما همراه باشید تا با شیوه انجام و سایر نکات این تست بیشتر آشنا شوید.


MRI مغز چیست؟

MRI یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است. بر خلاف اشعه ایکس، از اشعه مضر یونیزان استفاده نمی کند. در عوض، از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از مغز استفاده می‌کند.
دستگاه MRI یک آهنربای لوله ای شکل بزرگ است. که وقتی فرد درون آن قرار میگیرد باعث میشود اتم های هیدروژن موجود در مولکول های آب بدن هم تراز شوند. امواج رادیویی این هم ترازی را مختل می کنند و حسگرها انرژی آزاد شده را با بازگشت اتم ها به موقعیت اصلی خود تشخیص می دهند و باعث ایجاد تصاویر می شوند.

موارد استفاده از MRI مغز

بررسی بافت مغز و آناتومی آن

با استفاده از MRI، متخصصان قادرند به شکل دقیق و با رزولوشن بالا، بافت‌های مختلف مغز را تشخیص دهند؛ مانند ساختارهای عصبی، آناتومی عروق خونی

بررسی کارکرد مغز

MRI قادر است به تحلیل عملکرد مغز بپردازد و نشان دهد که کدام مناطق مغز در فعالیت‌های مختلف شرکت دارند.

بررسی ساختار مغز

به طور مثال بررسی نقایص مادر زادی و بیماری هایی که با گذشت سن تغییر می کنند مانند آلزایمر

تشخیص بیماری های مغزی

MRI در تشخیص تومورها و لنفوم های مغزی، سکته مغزی، تشخیص ام اس و فعال بودن و یا نبودن پلاک های آن و سایر شرایط بسیار مهم است. این تست تصویر واضحی از بافت های مغز ارائه می کند و به پزشکان کمک می کند تا ناهنجاری ها را مشخص کنند.

نظارت بر پیشرفت درمان

MRI های منظم می توانند اثربخشی درمان ها را برای بیماری های مغزی ردیابی کنند و به پزشکان کمک می کند تشخیص دهند طرح درمان مفید بوده است یا نیاز به تغییر دارد.

راهنمای آماده شدن برای MRI مغز

آمادگی های قبلی


قبل از انجام این تست از فرد خواسته می شود تمامی مشکلات و نکاتی که ممکن است با این تست اختلال داشته باشد به کارشناسان تصویربرداری اطلاع دهد:
از جمله بیماری های زمینه ای، داروهای مصرفی، سوابق پزشکی و جراحی،
وجود هر گونه ایمپلنت فلزی و ترکش در داخل بدن، زیرا فلزات می‌توانند تداخل با تصویربرداری MRI داشته باشند
از فرد خواسته می شود تمام اشیاء فلزی و جواهرات را قبل از انجام MRI خارج کند.
بسته به اینکه نوع تست همراه با تزریق است یا خیر؛ رژیم غذایی متفاوت است اگر همراه با تزریق ماده حاجب باشد از بیمار خواسته می شود رژیم ناشتایی را در حدود 4 ساعت رعایت کند.
این راهنمایی‌ها ممکن است بسته به شرایط و نیازهای خاص بیمار و مرکز تصویربرداری MRI و نظر پزشک تغییر کنند. لذا همواره بهتر است با تکمیل تاریخچه بالینی بیمار و مشورت با پزشک معالج، آمادگی لازم را برای انجام MRI مغز زا چک کنید.

در حین اسکن چه اتفاقاتی می افتد؟

از فرد خواسته می شود لباس یکبار مصرف بیمارستانی بپوشد
روی تخت متحرک دراز کشیده، برای کاهش سر و صدای دستگاه به وی هندفون داده می وشد و کارشناسان در طول تست با وی در ارتباط هستند
در طول انجام MRI مغز، بیمار باید بی حرکت بماند. این به دلیل این است که هر گونه حرکت می‌تواند باعث ایجاد نویز در تصویربرداری شود؛ به همین دلیل، بیمار باید به طور کامل دراز بکشد و حرکت نکند تا تصاویر به صورت دقیق و با کیفیت بالا ثبت شوند و نتایج تشخیصی به دقت بیشتری داشته باشند.
مدت زمانی که فرد درون دستگاه ام آر آی قرار دارد حدود 12 تا 15 دقیقه طول می کشد، اما می تواند بر اساس کاربرد، هدف و نوع تست (پزشک معالج دقیقا چه درخواستی دارد؟ همراه با تزریق ماده حاجب است یا خیر و...) مدت زمان متفاوتی داشته باشد و تا 1.5 ساعت هم امکان دارد طول بکشد.

مراحل بعد از تست

پس از انجام ام آر آی نیاز به مراقبت خاصی نیست و می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید، و منتظر آماده شدن گزارش تصاویر که توسط پزشک رادیولوژیست انجام می شود باشید.

ام آر ای مغز تحت بیهوشی

انجام MRI مغز تحت بیهوشی در صورت لزوم و با تصمیم پزشک معالج انجام می‌شود. بیهوشی معمولاً در مواردی که بیمار ناتوان است به طور کامل بی حرکت بماند یا نیاز به کنترل دقیق حرکات بدن دارد، استفاده می‌شود.
به طور مثال در افراد دارای آلزایمر از ام آر آی مغز تحت بیهوشی استفاده می شود.
در فرآیند بیهوشی، بیمار تحت تأثیر داروهای خاص قرار می‌گیرد که باعث کاهش حس و حرکت‌های آگاهانه او می‌شود. در صورت تست تحت نظر یک تیم از پزشکان و پرستاران تخصصی انجام می‌شود، و دوز داوری بیهوشی هم برای حدود 15 دقیقه است که تست طول می کشد.
بعد از اعمال بیهوشی، بیمار به یک دستگاه MRI منتقل می‌شود و فرآیند تصویربرداری آغاز می‌شود. در این حالت، بیمار ناتوان است به طور آگاهانه حرکت کند و تصاویر با دقت بالاتری ثبت می‌شوند.
پس از انجام MRI و بیمار به طور طبیعی به هوش بازمی‌گردد. اما بهتر است از انچجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند پرهیز شود و حتما با حضور همراه به مراکز مراجعه شود.
نکته ی مهم: لطفاً توجه داشته باشید که تصمیم نهایی در مورد استفاده از بیهوشی در هر مورد خاص، بر عهده پزشک معالج است و او بهترین توصیحات را در خصوص نحوه اجرای MRI تحت بیهوشی خواهد داد.

MRI مغز در کودکان

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) مغز در کودکان یک روش تشخیصی غیر تهاجمی است که برای تولید تصاویر دقیق از مغز و ساقه مغز استفاده می شود. این تست یک ابزار ضروری در پزشکی کودکان برای تشخیص انواع شرایط از جمله ناهنجاری‌های رشدی، تومورها، عفونت‌ها و آسیب‌ها است.
قبل از انجام اسکن، ممکن است کودک چند ساعت ناشتا باشد. آرام بخش یا بیهوشی گاهی اوقات به خصوص برای کودکان خردسال استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که در طول تست ثابت می مانند زیرا حرکت می تواند تصاویر را تار کند.

مزایا و عوارض MRI مغز

MRI هرچند که روشی ایمن است، اما برای همه مناسب نیست. افرادی که انواع خاصی از ایمپلنت های فلزی دارند نمی توانند MRI انجام دهند.

call to action

کلام آخر

MRI مغز یک ابزار قدرتمند در روش های تشخیصی پزشکی است که دیدگاه های مهمی را در مورد مغز ارائه می دهد. ایمن غیر تهاجمی است و در حدود 15 دقیقه طول می کشد. به طور کلی آمادگی خاصی لازم ندارد و عموما مراکز خود در مورد نکاتی که باید رعایت شود به بیماران تذکر می دهند.
منبع: clevelandclinic

خیر، بدون درد است اما برای برخی می تواند پر سر و صدا و کلاستروفوبیک باشد. کلاستر فوبیا به معنی ترس از بودن در فضاهای بسته است.

اکثر مردم می تواننداین تست را انجام دهند، به جز افرادی که ایمپلنت های فلزی دارند.

علاوه بر ام آر آی (MRI) مغز، روش‌های دیگری برای اسکن مغز وجود دارد از جمله: توموگرافی کامپیوتری (CT Scan) که به خوبی برای تشخیص خونریزی‌ها، تومورها و شکستگی‌های استخوانی مناسب است.
و PET Scan در این روش، یک ماده ردیاب (رادیوفارماسیوتیک) به بدن تزریق می‌شود و تصاویر سه بعدی از فعالیت متابولیک مغز را نشان می‌دهد. PET Scan برای تشخیص بیماری‌های مغزی مانند سرطان و بیماری آلزایمر استفاده می‌شود.
هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند و استفاده از آنها بستگی به نوع بیماری و نیازهای شما دارد. پزشک معالج شما قادر خواهد بود بهترین روش برای شما را تعیین کند.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید