ام آر آنژیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

MRAچیست؟

ام آر آنژیوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی غیرتهاجمی است که برای تشخیص بیماری های عروق خونی بهترین گزینه می باشد. اگر دچار مشکلاتی عروقی هستید این مقاله ایران نوبت می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.


ام آر آنژیوگرافی چیست؟

(MRA) Magnetic Resonance Angiography یا ام آر آنژیوگرافی نوعی تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که با آن رگ های خونی و جریان خون قابل بررسی می باشد و می تواند تنگی، انسداد و سایر مشکلات مربوط به شریان ها را بررسی کند. در حقیقت آنژیوگرافی از یک میدان مغناطیسی قوی، امواج رادیویی و یک سیستم کامپیوتری تشکیل شده و می تواند تصاویر دو بعدی و سه بعدی برای تشخیص انواع بیماری های عروق خونی را در اختیار پزشکان قرار دهد. این روش از اشعه یونیزان استفاده نمی کند و گاهی برای بهتر دیدن عروق خونی ممکن است نیاز به ماده حاجب داشته باشد؛ که قبل از تصویربرداری به فرد تزریق می شود.


کاربردهای MRA و اهمیت انجام آن

کاربردهای MRA و اهمیت انجام آن

همانطور که در بالاتر گفته شد MRA عروق خونی را بررسی می کند و کاربرد آن در ارزیابی عروق خونی مغز، گردن، قلب، قفسه سینه، شکم مانند کلیه ها و کبد، لگن، دست ها و پاهاست همچنین ناهنجاری هایی چون آنوریسم در آئورت، شناسایی تنگی عروق، انسداد عروق و بیماری هایی مانند آترواسکلروتیک(پلاک) در شریان کاروتید گردن که ممکن است باعث کاهش جریان خون به مغز و سکته می پردازد.
اینجا میتوانید با علائم سکته مغزی بیشتر آشنا شوید.
با این تصویربرداری، پزشکان می‌توانند تصاویر دقیقی از ساختار و عملکرد عروق بدن بدست آورند که در تشخیص و درمان بیماران بسیار مفید است.

برای چه کسانی باید انجام شود؟


ام آر آنژیوگرافی برای افرادی که دچار بیماری ها و مشکلات عروقی هستند و یا احتمال ابتلا به آن ها را دارند توصیه می‌شود. افرادی که نیاز به ام آر آنژیوگرافی دارند شامل:
افرادی که علائمی مانند درد قفسه سینه، درد در ناحیه قلب، تنگی نفس، افتادگی یا ضعف در عضلات، تغییرات در رنگ پوست دارند که ممکن است به بیماری های قلبی و عروقی مربوط باشد.
افرادی که سابقه بیماریی قلبی عروقی در خانواده دارند مثل دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا(هیپرلیپیدمی) و سیگار کشیدن.
افرادی که پس از تصویربرداری نتایج مشکوک به بیماری عروقی هستند و نیاز به تصویربرداری دقیق‌ تر دارند.
افرادی که دچار تغییرات در برخی عروق خاصی مانند عروق مغزی، گردن، قلبی و پا شده اند.

برای چه کسانی نباید انجام شود؟


نیاز است که در مورد بیماری ها، جراحی های اخیر، آلرژی ها و اینکه آیا باردار هستید پزشک خود را مطلع کنید. البته میدان مغناطیسی مضر نیست، اما ممکن است باعث اختلال در عملکرد برخی از دستگاه های پزشکی شود. بیشتر ایمپلنت های ارتوپدی هیچ خطری ندارند، اما اگر پیس میکر یا فلزی در بدن خود دارید، حتما باید تکنسین مربوطه را مطلع کنید.
شاید بخواهید درباره آمبولی ریه هم بدانید می توانید مقاله تشخیص آمبولی ریه و هر آنچه لازم است بدانید! را مطالعه کنید.

مزایا و معایب

مزایا و معایب

همانطور که گفتیم که این اسکن برای انواع بیماری های عروقی کاربرد دارد که مزایا و معایبی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.
مزایا
- این روش غیرتهاجمی است و بی خطر است.
- تصاویر با کیفیت بالا و دقت بالایی از ساختار و عملکرد عروق بدن فراهم می‌ کند.
- قابلیت تشخیص دقیق‌ تر و بهتر از بیماری های عروقی نسبت به سایر روش‌ های تصویربرداری.
- برخی تصویربرداری ها ممکن است نیاز به تزریق ماده رادیواکتیو کانتراست داشته باشد، که باعث دقت و بهتر شدن کیفیت تصاویر می شود.
معایب
- هزینه بالای این روش نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری است.
- ممکن است برخی از افراد با دستگاه پیس‌ میکر یا ایمپلنت‌های داخل بدن نتوانند از این روش استفاده کنند.
- نیاز به حرکت نکردن در طول فرآیند تصویربرداری، که برای برخی افراد مشکل ساز است.
- ممکن است نیاز به تزریق ماده رادیواکتیو کانتراست باشد که برای افرادی که دارای حساسیت هستند مشکل ساز باشد.

نحوه انجام

نحوه انجام MRA معمولاً به صورت زیر انجام می شود:
در هنگام تست از همراه داشتن فلزات مانند جواهرات، ساعت، عینک و... خودداری کنید؛ و در ابتدا باید لباس یکبار مصرف بپوشید و روی تخت دراز کشیده و ثابت باشید تا تصاویر با کیفیت بالا تولید شوند. اگر نیاز به تزریق ماده کنتراست باشد در صورت هرگونه حساسیت پزشک را مطلع کنید. دستگاه ام آر آی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند و هیچگونه اشعه ای به فرد تابانده نمی شود. در طول اسکن صداهای بلندی به گوش شما می رسد که با هدفون آن را کاهش می دهند. در پایان اسکن تصاویر آماده تفسیر هستند.
نکته: توجه داشته باشید که برای انجام این تست با توجه به نظر پزشک باید 4 تا 6 ساعت ناشتا باشید.
شاید بخواهید درباره ذات الریه هم بدانید می توانید مقاله پنومونی ریه و هر آنچه باید درباره آن بدانید! را مطالعه کنید.

مقایسه ام آر آنژیوگرافی با سایر تکنیک های تصویربرداری

تفاوت MRA و CT Scan


ام آر آنژیوگرافی در مقایسه با CT بدون استفاده از اشعه X است که به معنای کاهش تابش و خطر عوارض مربوط به اشعه است. همچنین، MRA قابلیت تصویربرداری سه ‌بعدی و دقت بالاتری در تشخیص برخی مشکلات و بیماری های عروقی نسبت بهCT Scan دارد.

تفاوت MRA و سونوگرافی


در مقایسه با سونوگرافی عروق، MRA تصاویر با کیفیت بالاتر و دقت بیشتری از ساختار و عملکرد عروق فراهم می‌ کند. همچنین، MRA قابلیت تصویربرداری سه ‌بعدی و تصاویر با رزولوشن بالاتری است، در حالی که سونوگرافی عروق معمولاً در دسترس‌ پذیری و دقت تصاویر محدودتری قرار دارد.
اگر می خواهید درباره تست سونوگرافی بیشتر بدانید می توانید به مقاله سونوگرافی چیست مراجعه کنید.

تفاوت MRA و MRI


دو روش متفاوت تصویربرداری با استفاده از میدان مغناطیسی هستند. تفاوت اصلی بین این دو روش، نحوه تصویربرداری ساختارهای مختلف در بدن است.
در MRI، میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از بافت ‌های داخلی بدن استفاده می‌ شود. این روش به عنوان یک روش تصویربرداری ساختاری شناخته شده است و به طور گسترده برای تشخیص بیماری‌های مختلف، مانند آسیب‌های مغز، سرطان و بیماری‌ های عروقی استفاده می‌ شود.
اما در MRA، هدف از استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصویربرداری عروق بدن است. به عنوان یک روش تصویربرداری عروقی شناخته شده است و برای تشخیص بیماری‌ های عروقی، مانند تنگی عروق و اتصالات غیرطبیعی، استفاده می‌ شود.
بنابراین، تفاوت اصلی بین MRA و MRI در نحوه تصویربرداری ساختارهای داخلی بدن و عروق است. در حالی که MRI برای تصویربرداری ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌شود، MRA برای تصویربرداری عروق بدن استفاده می‌شود.

تفاوت MRA و ام آر ونوگرافی


MRA و ام آر ونوگرافی (MRV) هر دو روش تصویربرداری برای رگ ها و با استفاده از میدان مغناطیسی هستند اما تفاوت در هدف این روش‌ها است. MRA برای تصویربرداری عروق و MRV برای تصویربرداری وریدها یا همان سیاهرگ ها استفاده می‌شود.
در MRV، هدف استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصویربرداری و شناسایی ساختار و عملکرد وریدها یا رگ های بدن است. MRV به عنوان یک روش تصویربرداری وریدی شناخته شده است و برای تشخیص بیماری‌های وریدی، مانند تشکیل گرفتگی وردیدها استفاده می‌ شود.
پس تفاوت اصلی بین MRA و MRV در هدف استفاده از هر یک از این روش‌هاست. MRA برای تصویربرداری عروق یا سرخرگ ها و MRV برای تصویربرداری وریدها استفاده می‌شود.

call to action

مراقبت های بعد از تست

بعد از انجام این اسکن، ممکن است اقداماتی لازم باشد تا زوتر شرایط فرد نرمال شود:
بعداز این تست هرچند مراقبت خاصی لازم نیست اما ممکن است نیاز به استراحت کوتاهی داشته باشید که در صورت نیاز پزشک راهنمایی های لازم را خواهد کرد.
اگر ماده کنتراست تزریق شده باشد در صورت هرگونه حساسیتی چون تورم، خارش، تنگی نفس و ضعف عضلانی باید به پزشک اطلاع داده شود. و مایعات زیادی مصرف شود تا ماده رنگی سریع تر از بدن دفع شود.
محدودیت های غذایی و داروهایی که پزشک تجویز کرده رعایت شود.

تفسیر

تفسیر نتایج این اسکن به عده پزشک رادیولوژیست می باشد، تا تشخیص دهد تست شما نرمال است یا خیر. اگر مشکلی در نتایج باشد ممکن است پزشک درخواست آزمایش ها و تست های بیشتری داشته باشد تا بتواند با بررسی و مقایسه تصاویر با روش های دیگر تصویربرداری مانند CT Scan یا اکوکاردیوگرافی، در صورت وجود بیماری آن را بهتر و دقیق تر تشخیص دهد.

نتیجه

MRA نوعی تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که برای تشخیص بیماری های عروقی از جمله مشکلات عروق قلبی؛ مغزی و ... کاربرد دارد و می تواند تصاویری با کیفیت و دقت بالایی از ساختار و عملکرد عروق بدن فراهم کند. این تست چون بیمار در معرض تابش اشعه نیست بی خطر است و عوارض خاصی ندارد پس اگر حس می کنید ممکن است مشکل در عروق خونی داشته باشید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا خیلی سریع تر بررسی شود. برای رزرو وقت می توانید از سایت ایران نوبت اقدام کنید.

منابع:
my.clevelandclinic
radiologyinfo

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید