10 نشانه شروع آلزایمر را بشناسید و جدی بگیرید

با ما همراه باشید تا با 10 نشانه آلزایمر آشنا شوید چرا که علائم آلزایمر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مشکل حافظه معمولاً یکی از اولین علائم این بیماری است و با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر می شوند.


آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که بر حافظه، عملکرد شناختی و رفتار افراد مبتلا به آن تأثیر می گذارد و زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
برای اکثر افراد مبتلا به آلزایمر (کسانی که انواع دیررس آن را دارند) علائم معمولا در اواسط دهه 60 یا بعد از آن ظاهر می شوند. هنگامی که این بیماری قبل از 65 سالگی ایجاد می شود، آلزایمر زودرس در نظر گرفته می شود، که می تواند از اوایل 30 سالگی فرد شروع شود، اگرچه این امر نادر است.
در این مطلب، سعی کرده ایم علائم و نشانه‌های آلزایمر را بررسی کنیم، بنابراین آگاهی از علائمی که ممکن است نشان دهنده شروع آلزایمر باشد، مهم است. چرا که تشخیص زودهنگام می تواند به مدیریت درمان و مداخله بهتر منجر شود. MRI یکی از بهترین راه ها جهت تشخیص زودهنگام آلزایمر است.

call to action

علائم هشدار دهنده اولیه آلزایمر

علائم هشدار دهنده اولیه آلزایمر

قبل از پرداختن به علائم هشدار دهنده آلزایمر، مهم است که تغییرات رایج حافظه با افزایش سن را بشناسید و بین تغییرات طبیعی حافظه مرتبط با افزایش سن و شاخص های بالقوه آلزایمر تفاوت قائل شوید. فراموشی خفیف شایع است، اما برخی از علائم دیگر همراه با آن توجه بیشتر را نیاز دارد.

1. فراموشی و از دست دادن حافظه

یکی از نشانه های بارز از دست دادن حافظه است که زندگی روزمره را مختل می کند. این شامل فراموش کردن تاریخ های مهم، تکرار سؤالات و نیاز بیشتر به وسایل کمک حافظه است.

2. گیجی و سردرگمی

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار سردرگمی شوند، زمان، مکان و حتی فصل جاری را از دست بدهند. آنها ممکن است برای تشخیص مکان های آشنا دچار مشکل شوند.

3. چالش در حل مسئله

کارهایی که شامل برنامه ریزی، حل مسئله و پیروی از دستورالعمل دارد ممکن است برای فرد مبتلا به آلزایمر سخت تر شود. این موضوع می تواند بر توانایی آنها در مدیریت امور مالی یا پختن غذا حتی تأثیر بگذارد.

4. مسائل زبان و ارتباطات

فردی که در مراحل اولیه آلزایمر است ممکن است برای یافتن کلمات مناسب یا پیوستن به مکالمات دچار مشکل شود. این افراد ممکن است حرف های خود را تکرار کنند یا رشته فکری خود را مرتبا از دست بدهند.

5. تغییرات رفتاری و نوسانات خلقی

آلزایمر می تواند منجر به نوسانات خلقی، اضطراب و تغییرات شخصیتی شود. کسی که زمانی اجتماعی بود ممکن است بدون دلیل آشکار منزوی یا آشفته و یا حتی بسیار پرخاشگر شود.

6. اختلال در قضاوت و تصمیم گیری

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است قضاوت ضعیفی از خود نشان دهند، مانند دادن مبالغ هنگفتی به بازاریابان تلفنی یا نادیده گرفتن بهداشت شخصی.

7. مشکل در انجام وظایف ساده

کارهایی که زمانی برای فرد معمولی و ساده بودند، مانند لباس پوشیدن یا استفاده از لوازم خانگی، ممکن است با پیشرفت آلزایمر چالش برانگیز شوند.

8. کناره گیری اجتماعی و انزوا

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است شروع به کناره گیری از فعالیت های اجتماعی و سرگرمی هایی کنند که زمانی از آنها لذت می بردند. این انزوا می تواند به کاهش عملکرد شناختی کمک کند.

9. تغییرات در بینش و ادراک

آلزایمر می تواند بر ادراک بصری تأثیر بگذارد و قضاوت در مورد فاصله ها، تشخیص رنگ ها یا خواندن را سخت کند.

10. اختلالات خواب

تغییرات الگوی خواب، مانند بی قراری در شب و افزایش چرت زدن در روز، می تواند نشان دهنده آلزایمر باشد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر علائم مداوم و بدتر را در خود یا یکی از نزدیکان خود مشاهده کردید، بسیار مهم است که با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. مداخله و درمان زودهنگام می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

تشخیص بیماری آلزایمر

یک ارزیابی جامع شامل سوابق پزشکی بیمار، تست های روان شناختی و تصویربرداری از مغز برای تشخیص دقیق آلزایمر ضروری است.

راهکار های امیدوارکننده برای بیماران دچار فراموش

مقابله با آلزایمر از جمله فعال نگه داشتن ذهن بسیار مهم است و همچنین محققان به طور مداوم در حال بررسی درمان ها و مداخلات برای مدیریت علائم آلزایمر و به تاخیر انداختن پیشرفت آن هستند.

نتیجه گیری

تشخیص زودهنگام علائم آلزایمر به افراد و خانواده ها این امکان را می دهد که اقدامات پیشگیرانه ای در مدیریت این بیماری بردارند. مشاوره پزشکی، اصلاح شیوه زندگی، و ارائه پشتیبانی کافی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سفر پیش رو در مسیر فراموشی داشته باشد.
منبع: Alzheimer's Association

فراموشی می تواند بخشی طبیعی از پیری باشد، اما اگر زندگی روزمره را مختل کند، ممکن است نشان دهنده آلزایمر یا یک مشکل شناختی دیگر باشد.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید