کبد چرب چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

چربی کبد چه علائمی دارد؟

کبد چرب متاسفانه یک بیماری خاموش است و در مراحل ابتدایی علائم به خصوصی ندارد و تنها با آزمایش و تصویربرداری ها می توان آن تشخیص دقیق داد. اما یک سری علائم می تواند زنگ خطری برای چربی کبد باشند برای آگاهی از آن ها و راه های تشخیص قطعی آن با ما همراه باشید.


کبد چرب چیست؟

کبد چرب چیست؟

کبد، وظیفه متابولیسم و تجزنه مواد غذایی از جمله پروتئین و آمینواسید ها را در بدن دارد، بیماری کبد چرب با تجمع چربی در سلول های کبد مشخص می شود که یک اختلال جهانی است. در برخی کشورها همانند استرالیا از هر 3 نفر یک نفر به آن مبتلا است.
این بیماری دو نوع دارد، بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که این نوع عموما به دنبال سبک زندگی به وجود می آید مثلا افراد کم تحرک و دارای اضافه وزن، افراد مبتلا بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشار خون بیشتر در معرض خطر هستند.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب معمولاً علامت ندارد. خیلی اوقات این بیماری به حدی خاموش عمل می کند که فرد متوجه این عارضه نمی شود. گاهی علائمی برای آن در جاهای متفاوت آورده می شود مثل احساس خستگی، مشکلات پوستی (آکنه ها) و... به طور مثال به فرد گفته می شود چون پوست شما زیاد جوش می زند کبدتان چرب شده است (متاسفانه اغلب این حرف های بی پایه و اساس در طب سنتی غیر آکادمیک گفته می شود.)
در واقع باید گفت هیچ کدام از این علائم نشانه قطعی برای کبد چرب نیستند و ممکن است عامل دیگری داشته باشند به طور مثال ناشی از مشکلات هورمونی باشند.
اما گاهی نیز ممکن است علائمی مانند موارد زیر زنگ خطر چرب شدن کبد باشند:
کاهش وزن (عموما در مراحل شدید این اختلال به وئجود می آید مگر نه اغلب افرادی که کبد چرب دارند دارای اضافه وزن هستند.)
ادرار و مدفوع تیره (ادراری که تیره تر از حد معمول به نظر می رسد می تواند در نتیجه اختلال عملکرد کبد هم باشد هر چند به بررسی کامل احتیاج است. و نمیتوان گفت هر فردی که ادارش تیره است دچار کبد چرب شده است.)
زردی چشم و پوست (پوست و چشمان فرد ممکن است به دلیل تجمع بیلی روبین، رنگدانه زرد، زرد شوند.)
درد شکم و آسیت(تجمع مایعات)
قرمز شدن کف دست ها (عروق خونی عنکبوت مانند در کف دست ممکن است نشانه‌ای از افزایش فشار خون در رگ‌های بدن باشد. این مشکل معمولا به دلیل کبد چرب اتفاق می‌افتد. در واقع، کبد چرب می‌تواند با افزایش فشار خون در رگ‌های بدن همراه باشد که در نتیجه عروق خونی عنکبوت مانند شکل می‌گیرند.
همچنین، قرمزی کف دست نیز ممکن است نشانه‌ای از عوارض کبد چرب باشد. در برخی موارد، کبد چرب باعث افزایش سطح صفرا در خون می‌شود که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود.)
خارش پوست (در برخی موارد، کبد چرب می‌تواند باعث خارش پوست شود. این خارش ممکن است به دلیل افزایش سطح صفرا در خون باشد که به دلیل اختلال در عملکرد کبد ایجاد می‌شود. همچنین، در برخی موارد، کبد چرب می‌تواند باعث ایجاد آسیب در پوست شود که باعث خارش می‌شود.)
به طور کلی باید گفت همه باید نسبت به تغییرات بدنی خود آگاه و حساس باشند و در صورت بروز مشکلات به پزشک مراجعه کنند و تحت چک آپ های سالیانه باشند که در صورت تشخیص کبد چرب در مراحل ابتدایی بیماری به راحتی قابل درمان و کنترل است.

چه عواملی باعث بیماری کبد چرب می شود؟

هرچند دلیل چرب شدن کبد افراد را نمی توان ره طور قطعی تشخیص داد اما می تواند ناشی از عومل مختلفی باشد.

شایع ترین علل کبد چرب عبارتند از:


مصرف زیاد الکل (برخی افراد تصور میکنند که کسانی مرتبا الکل مصرف می کنند دچار این اختلال می شوند در صورتی که در هر بار مصرف (هرچند به ندرت) اگر از میزان مصرف استاندارد زیاد تر شود پرخوری اتفاق بیافتد و کبد نتواند آن را تجزیه کند می تواند fatty liver به وجود بیاید.)
چاقی و اضافه وزن به خصوص در ناحیه شکم (شکم)
ابتلا به دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین
داشتن کلسترول خون یا تری گلیسیرید بالا
نوشیدن الکل زیاد
همچنین این بیماری علل دیگری نیز دارد که کمتر رایج هستند از جمله:
تیروئید کم کار
داروهای خاص
داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
برخی از افراد نیز به دلیل عوارضی که در اواخر بارداری ایجاد می شود، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند.
شاید بخواهید درباره سرطان پانکراس هم بدانید می توانید مقاله علائم و نشانه های سرطان پانکراس را کاملا بشناسید را مطالعه کنید.

بیماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این بیماری پزشکان معالج عموما بعد از بررسی سبک زندگی فرد، سوابق فرد و و بررسی آزمایش خون اسکن های زیر را ممکن است تجویز می کند:

سونوگرافی

با سونهوگرافی معمولی کبد که جزئی از سونوگرافی های سکم و لگن محسوب می شود می توان میزان رسوب چربی در بافت کبد را بررسی کرد.

الاستوگرافی

این شیوه که تا چندی پیش بسیار نوین بود برای بررسی میزان سفتی و کشانی بودن بافت کبد استفاده می شود، این تست احتیاج به نمونه برداری را کم می کند.

MRI

از این شیوه عموما برای بررسی میزان اسکار بافت استفاده می شود.
بسته به نتایج اسکن ها رادیولوژیست ممکن است به شما پیشنهاد کند که به متخصص گوارش مراجعه کنید تا تحت درمان های دارویی قرار بگیرید و یا حتی در موارد شدید، متخصص ممکن است بیوپسی از کبد شما را برای بررسی شدت بیماری پیشنهاد دهد.

بیوپسی کبد

این تست شامل گرفتن نمونه بافتی از کبد با سوزن است. پزشک با استفاده از سوزن یک تکه کوچک از بافت کبد را تحت گاید سونوگرافی می کند و به آزمایشگاه برای آنالیز میکروسکوپیک دقیق تر ارسال می کند.

call to action call to action

بیماری کبد چرب چگونه درمان می شود؟

متأسفانه، هیچ داروی مورد تایید FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) برای درمان قطعی بیماری کبد چرب وجود ندارد.
اما اگر بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک دارید، احتمالاً به شما توصیه می شود:
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و از مصرف شکر پرهیز کنید
کاهش وزن
ورزش کنید
قند خون خود را کنترل کنید
اگر کلسترول بالا را دارید درمان کنید
از داروهایی که می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند اجتناب کنید
الکل مصرف نکنید یا خیلی کم مصرف کنید و سیگار را ترک کنید
اگر کبد چرب شما ناشی از الکل است، مهم ترین کاری که باید انجام دهید ترک الکل است. این مانع از ابتلا به یک بیماری جدی تر مانند سیروز کبدی می شود.

عوارض بیماری کبد چرب

در بسیاری از افراد، کبد چرب به خودی خود در ابتدا مشکلات زیادی ایجاد نمی کند.
در طول زمان می تواند بدتر شود. چربی اضافی در کبد باعث التهاب کبد می شود که در نهایت منجر به زخم (فیبروز) کبد می شود. همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن کبدی جدی تر، مانند سیروز یا سرطان کبد شود.
برخی از افرادی که به سیروز کبدی شدید مبتلا می شوند نیاز به پیوند کبد دارند. همچنین افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند.

کلام آخر

کبد چرب عارضه‌ای است که می‌تواند بدون علامت یا با علائم خفیف و یا گاهی شدیدتری به شما آسیب برساند. در صورت مشکوک شدن به هر یک از این علائم، توجه و مشاوره پزشکی ضروری است. به یاد داشته باشید، تشخیص زودهنگام و تغییر سبک زندگی می تواند تفاوت قابل توجهی در درمان بیماری کبد چرب ایجاد کند.

منبع:
healthdirect

بله، در مراحل اولیه، کبد چرب اغلب با تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی قابل برگشت است.

در حالی که کبد چرب با علائم خفیف شروع می شود، کبد چرب درمان نشده می تواند منجر به عوارض شدید شود و آن را به یک نگرانی جدی تبدیل کند.

شما باید از غذاهای حاوی قندهای زیاد، چربی های اشباع شده و کربوهیدرات های فرآوری شده اجتناب کنید یا آنها را محدود کنید. روی یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید.

در برخی موارد، کبد چرب درمان نشده طولانی مدت می تواند به سیروز کبدی تبدیل شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

حفظ وزن مناسب، ورزش منظم، تعدیل مصرف الکل و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید