ام آر آی در بارداری می تواند انجام شود؟

mri در بارداری

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی در دوران بارداری بی‌ خطر است و مطالعات نشان داده‌اند که امکان صدمه به جنین در طول ام‌ آر ‌آی وجود ندارد، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.


چرا به ام آر آی در بارداری نیاز می شود؟

گاهی در دوران بارداری مادر دچار علائمی می شود که قبل از زایمان نیاز به شروع درمان دارد مثلا مادر دچار تومور مغزی شده و باید سریعا تحت درمان قرار گیرد که تنها راه تشخیص تصویر برداری می باشد رادیولوژی و سی تی اسکن دارای اشعه x می باشد و برای جنین مضر است دراین مواقع پزشک MRIتجویز می کند گاهی هم پزشک برای بررسی سلامت جنین، تشخیص نقص‌های مادرزادی، تشخیص عفونت‌ها و تومورها، بررسی مشکلات داخلی بدن و مغز و نخاع، ارزیابی مشکلات استخوانی و عضلانی، وضعیت رگ‌های خونی و سایر مشکلات پزشکی مربوط به بارداری ممکن است از ام آر آی استفاده کند.
موارد کاربرد ام آر آی برای مادران در دوران بارداری عبارت اند از :
وجود سنگ کلیه
توده در رحم
بررسی احشاء شکم
ترمبوز در ورید
بررسی جریان خون مغزی-عروقی
بررسی دستگاه گوارش
استفاده از ام ‌آر‌آی در دوران بارداری ممکن است برای موارد زیر مناسب باشد:

ارزیابی جنین و جفت

برای ارزیابی جفت و جنین در دوران بارداری، از تکنولوژی‌های مختلفی مانند MRI و فناوری اولتراسوند (سونوگرافی) استفاده می‌شود MRI در دوران بارداری می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد ساختار جفت و چسبندگی آن، جریان خون ارائه دهد اما برای همه مادران باردار الزامی نیست.

تشخیص نقص‌های مادرزادی

در زمان بارداری، علاوه بر امواج فراصوت یا سونوگرافی، انجام ام آر آی دقیق‌تر می‌تواند نقص‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین را نشان دهد.

بررسی عفونت‌ها و تومورها

ممکن است ام ‌آر‌آی برای تشخیص عفونت‌ها و تومورها در دوران بارداری استفاده شود معمولاً ام آر آی در بارداری توصیه نمی‌شود مگر آنکه واقعا دلیل خاصی مثل درد لگن یا مننژیت برای انجام آن وجود داشته باشد.

بررسی مشکلات داخلی بدن و مغز و نخاع

برای تشخیص آسیب‌های مغزی و نخاعی، مانند آسیب‌های مغزی تروماتیک، فشرده‌سازی طناب نخاع و مولتیپل اسکلروزیس استفاده می شود.

آیا انجام ام آر آی در دوران بارداری خطر دارد؟

آیا انجام ام آر آی در دوران بارداری خطر دارد؟

این امر برای مادرانی که نیاز به تشخیص بیماری جدی یا فوری دارند، انجام می شود، در تصویر برداری های اشعه ایکس و سی تی اسکن از اشعه یونیزان استفاده می شود، اما در MRI از اشعه استفاده نمی کنند به همین دلیل خطرات آن بسیار کمتر از روش‌های دیگر تصویربرداری است و در نهایت روش ایمن تری می باشد.

ام آر آی با تزریق در دوران بارداری مجاز است ؟

برای انجام تصویربرداری ام‌ آر‌ آی از یک ماده حاجب به نام گادولینیوم که برای تشخیص عفونت‌ و توموراستفاده می شود ، این ماده به داخل رگ‌های بیمار تزریق می‌شود تا تصاویر بهتر و دقیق‌تری از داخل بدن بدست می آید.
روش‌ها و توصیه ‌ها استفاده ازماده حاجب را در دوران بارداری منع می ‌کند، زیرا ایمنی آنها برای جنین ثابت نشده است و خطر احتمالی جنین را احاطه می کند زیرا گادولینیوم محلول در آب است و می تواند از جفت به گردش خون جنین و مایع آمنیوتیک عبور کند پس استفاده از ماده کنتراست در دوران بارداری بحث برانگیز است.
ام آر آی تزریقی چیست؟

سونوگرافی یا MRI در بارداری

سونوگرافی یا  MRI در بارداری

مقایسه بین سونوگرافی و MRI در بارداری نشان داده است که هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند و استفاده از هر یک بستگی به شرایط خاص بارداری دارد.

سونوگرافی

به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی و قابل دسترس برای تشخیص اولیه و پیگیری ناهنجاری‌های جنینی استفاده می‌شود.
در سونوگرافی بارداری، از امواج صوتی برای تولید تصاویر از جنین و سایر اجزای بدن مادر استفاده می‌شود. این فرآیند به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت رشد و سلامت جنین را ارزیابی کنند سونوگرافی در طول دوره بارداری برای انجام غربالگری ژنتیکی، تعیین سن جنین، بررسی جفت، رحم، دهانه رحم و تخمدان‌ها، و ارزیابی احتمال سقط جنین و یا حاملگی خارج رحمی وهمچنین برای تشخیص جنسیت جنین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

MRI


به عنوان یک روش تصویربرداری دقیق‌تر و تکمیل‌کننده برای موارد پیچیده و مشکلات سونوگرافی استفاده می‌شوداین روش معمولاً برای بررسی ناهنجاری‌های جنینی دقیق‌تر و بهتر از سونوگرافی است. MRI تصاویر با کیفیت بالاتر و با جزئیات بیشتر از بافت‌ها و اعضا را فراهم می‌کنند MRI برای تشخیص مشکلات جنین و اطراف آن، مانند عوارض رحمی، تشخیص عوارض خارج از رحم، اختلالات پلاسنتا و خطرات دیگر در دوران بارداری برای جنین و همچنین مشکلات که برای مادر خطر افرین است.

نگرانی های مادران در انجام ام آر آی

نگرانی‌های مادران در مورد انجام ام آر آی در دوران بارداری اغلب بر اثرات آن بر روی جنین متمرکز است. برخی از نگرانی‌ها شامل موارد زیر است:

1.اثرات حرارتی

انرژی فرکانس رادیویی مورد استفاده در MRI ممکن است باعث گرم شدن بافت‌های جنین شوداما سطح گرمایش بسیار کمتر از آستانه‌ای است که برای بافت‌های جنین مضر باشد .

تأثیرات مغناطیس

بر اساس تحقیقات، امواج الکترومغناطیس و تابش‌های مغناطیسی ممکن است بر بارداری و جنین تأثیر بگذارد. این تأثیرات ممکن است شامل افزایش خطر بروز اختلالات جنینی و تأثیرات بر رشد و تکامل جنین باشد. همچنین، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تابش‌های الکترومغناطیسی ممکن است بر سلامت مادر و جنین مؤثر باشد

کلام آخر

ام آر آی در دوران بارداری به دستور پزشک و در شرایط خاص و تحت نظارت پزشک انجام می‌شود. این تصویربرداری به منظور تأیید تشخیص یا درمان علائم خاصی که نیاز به درمان دارند و نمی‌توانید تا پس از زایمان منتظر بمانید، انجام می‌شود برای اطمینان از این موضوع، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید و در مورد هر گونه نگرانی یا سوالات خود صحبت کنید

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید