نمونه برداری تیروئید چیست و چرا انجام می شود؟

علت نمونه برداری از گره تیروئید

نمونه برداری تیروئید به برداشتن مقداری کمی از بافت تیروئید توسط یک سوزن نازک گویند که به تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بودن ناهنجاری های تیروئید کمک می کند، اینکه چرا تجویز میشود و چه ملزوماتی دارد با ما همراه باشید.


نمونه برداری تیروئید چیست؟

هنگامی که مشکلاتی در معاینات بالینی غده تیروئید و آزمایش هورمون تیروئید رویت شود صحبت از نمونه برداری تیروئید به وسط می آید.
نمونه برداری FNA تیروئید روشی نوین است و عوارض بسیار کمی دارد این تست به ما کمک می کند تا ماهیت ناهنجاری ها یا ندول ها در غده تیروئید تعیین وضعیت شوند. این ناهنجاری ها می توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند ، در این روش به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن، یک سوزن باریک به بافت مورد نظر وارد شده که با کمک آن از بافت یا مایع نمونه برداشته می شود و جهت بررسی های پاتولوژیکی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

call to action

چرا بیوپسی تیروئید انجام می شود؟

شایع‌ترین دلیل برای آنکه برای یک فرد نمونه‌برداری تیروئید انجام شود این است که علت به وجود آمدن توده یا برآمدگی (که ندول هم نامیده می‌شود) بر روی غده تیروئید وی مشخص شود. و چون نتایج نزدیک به ۹۵ درصد دقیق می باشد شیوه بسیار خوبی است. اما بیوپسی تیروئید معمولاً برای موارد زیر هم انجام می شود:

تشخیص سرطان

یکی از دلایل اصلی تشخیص سرطانی یا خوش خیم بودن ندول تیروئید است. تشخیص زودهنگام سرطان تیروئید می تواند زندگی را نجات دهد.

نظارت بر وضعیت ندول

برای افرادی که ندول های تیروئیدی دارند، بیوپسی می تواند هر گونه تغییر در اندازه یا ظاهر را در طول زمان بررسی کند.

ارزیابی اندازه ندول

بیوپسی می تواند به ارزیابی اندازه و ویژگی های گره های تیروئید کمک کند و به فرآیند تصمیم گیری برای درمان کمک کند.

انواع نمونه برداری تیروئید

آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)

FNA رایج ترین نوع بیوپسی تیروئید است. یک سوزن نازک و ظریف برای استخراج نمونه کوچکی از بافت یا مایع از ندول تیروئید استفاده می شود. سپس نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا سرطانی بودن آن مشخص شود. عموما نمونه برداری تیروئید را به همین اسم می شناسند و این یک اصطلاح رایج اشتباه است چون شاید نمونه برداری با سایر تکنیک ها انجام شود.

Core Needle Biopsy

این نوع بیوپسی از یک سوزن بزرگتر برای بدست آوردن نمونه بافت قابل توجهی استفاده می کند. معمولاً زمانی استفاده می شود که نتایج FNA قطعی نباشد.

نمونه برداری با جراحی

در موارد نادر، زمانی که سایر روش‌های بیوپسی بی‌نتیجه هستند، ممکن است بیوپسی جراحی ضروری باشد. یک جراح بخشی از تیروئید را برای تجزیه و تحلیل دقیق برمی دارد.

چه کسانی به بیوپسی تیروئید نیاز دارند؟

همه افراد مبتلا به ندول تیروئید نیازی به بیوپسی ندارند. عواملی که ممکن است نشان دهنده نیاز به بیوپسی باشد عبارتند از:
ندول های بزرگتر از 1 سانتی متر
ندول هایی با ویژگی های مشکوک در سونوگرافی
سابقه خانوادگی سرطان تیروئید
رشد سریع ندول
علائمی مانند مشکل در بلع یا گرفتگی صدا و یا مشکلات تنفسی

آمادگی های قبلی

آمادگی های قبلی

برای نمونه برداری آمادگی خاصی لازم نیست. نیازی نیست که ناشتا باشید، اما بهتر است که قبل از نمونه برداری وعده غذایی شما سبک باشد، اگر از داروی خاصی استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید و از داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین چند ساعت قبل از تست نیز استفاده نکنید.

نحوه انجام

نمونه برداری از تیرویید ، برداشتن مقدار کمی از بافت گره تیرویید شما است ابتدا سونوگرافی کلی از تیروئید انجام میشود که باعث می شود تصاویر و مکان دقیق و اندازه و کیفیت ندول‌ها را به شما نشان می‌دهد، و سپس ناحیه گردن با مواد ضدعفونی تمیز می شود اگر لازم باشد از بی حسی موضعی هم استفاده می‌شود تا بی حسی ایجاد و درد ورود سوزن توسط بیمار حس نشود رادیولوژیست به کمک سوزن خیلی نازک به داخل گره تیروئید وارد می‌شود هنگامی که سوزن به محل مورد نظر وارد شد، پزشک متخصص رادیولوژی، نمونه را تهیه کرده و به مرکز پاتولوژی ارسال می کند برای اطمینال بیشتر چندین نمونه نیاز است پس از اتمام فرایند نمونه‌گیری، برای جلوگیری از تورم و خونریزی احتمالی، محل ورود سوزن برای چند دقیقه فشار داده می‌شود نمونه برداری معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بطول می‌انجامد.

عوارض نمونه برداری از تیروئید

در حالی که بیوپسی تیروئید به طور کلی بی خطر است، می تواند خطراتی از جمله موارد زیر به همراه داشته باشد:
به ندرت خونریزی خفیف
ورم همراه با درد
ممکن است بلع را سخت کند
عفونت
کبودی مختصر
بروز پرکاری موقت تیرویید

مراقبت بعد از نمونه برداری

بعد از انجام بیوپسی FNA تیروئید نیازی به مراقبت های خاص وجود ندارد پس از بیوپسی ممکن است درد و تورم رخ دهد که می توان با استفاده از یخ بهبود بخشید با توجه به اینکه یک روش غیر جراحی است بعد از انجام نمونه برداری نیازی به استراحت طولانی مدت ندارید با این حال در صورتی که درد یا سایر علائم نگران کننده داشته باشید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید
اماده شدن نتایج ممکن است چند روز تا یک هفته هم طول بکشد.

تفسیر نتایج

نتایج نمونه برداری تیروئید به قول معروف FNA تیروئید به چند دسته تقسیم می شوند:
دسته خوش خیم
دسته بدخیم (سرطان)
دسته مشکوک به سرطان
ناحیه فولیکولی بدون تشخیص قطعی FLU
نئوپلاسم فولیکولی
و در صورت عدم تشخیص دیقیق که عموما در این راه تست های تکمیلی دیگیری تجویز می شوند.

نتیجه گیری

بیوپسی تیروئید یک ابزار تشخیصی مهم است که به پزشکان کمک می‌کند تا ندول‌های تیروئید را ارزیابی کرده و سرطانی یا خوش‌خیم بودن آن‌ها را تعیین کنند. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب کلیدی برای مدیریت موثر اختلالات تیروئید است. اگر در مورد سلامت تیروئید خود نگرانی دارید، با یک متخصص غدد مشورت کنید.

منبع:
my.clevelandclinic

اکثرا نمونه برداری بدون بی حسی موضعی انجام می شود اما بر اساس آستانه درد در هر فرد ممکن است درد مختصری را تحمل نماید.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید