علائم کم کاری تیروئید به طور کامل بشناسید

نشانه های تیروئید کم کار

شناخت علائم کم کاری تیروئید برای تشخیص و درمان به موقع ضروری است. در اینجا برخی از مهم ترین علائم این بیماری و همچنین به راه های تشخیص تیروئید کم کار میپردازیم.


علائم شایع کم کاری تیروئید

علائم شایع کم کاری تیروئید

آیا می‌دانستید که تیروئید یکی از غده‌های مهم در بدن است که وظیفه تنظیم سطح هورمون‌ها را بر عهده دارد؟ هنگامی که تیروئید کم کاری داشته باشد، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:
خستگی و ضعف:یکی از علائم بارز کم کاری تیروئید خستگی و ضعف مداوم است. اگر حتی بعد از یک خواب خوب هم احساس خستگی می کنید، ممکن است به دلیل کم کاری تیروئید باشد.
افزایش وزن:افزایش وزن غیرقابل توضیح که اغلب با احتباس آب همراه است، می تواند علامت مهم کم کاری تیروئید باشد. متابولیسم کند منجر به افزایش وزن می شود، حتی زمانی که شما معقولانه غذا می خورید.
عدم تحمل سرما:افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب حساسیت بیشتری به دمای سرد دارند. آنها ممکن است احساس سرمای بیش از حد، به خصوص در اندام های خود، حتی در هوای معتدل کنند.
مشکلات پوست و مو:کم کاری تیروئید می تواند باعث خشکی، خارش پوست و موهای شکننده شود. ممکن است متوجه شوید که پوست شما زبر شده و موهایتان درخشش خود را از دست می دهند و اغلب اوقات نیز موجب ریزش مو شود.
درد عضلات و مفاصل:دردهای عضلانی و مفاصل از شکایات رایج در میان افرادی است که تیروئید کم کار دارند. این می تواند با آرتریت یا سایر مشکلات اسکلتی عضلانی اشتباه گرفته شود.
تغییرات خلق و خوی:کم کاری تیروئید می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری شود. اگر نوسانات خلقی غیرقابل توضیحی را تجربه می کنید، باید یک چک آپ تیروئید را انجام دهید.
یبوست:تیروئید کم کار می تواند سیستم گوارش شما را کندتر کند و منجر به یبوست شود. اگر این یک مشکل تکرار شود، ممکن است با مشکل تیروئیدی شما مرتبط باشد.
بی نظمی قاعدگی:زنان مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب چرخه های قاعدگی نامنظم از جمله پریودهای سنگین تر یا طولانی تر را تجربه می کنند.

علائم نادر

علاوه بر علائم شایع‌تر ذکر شده در بالا، کم‌کاری تیروئید می‌تواند به روش‌های کمتر معمولی نیز ظاهر شود. این شامل:
گرفتگی صدا:صدای خشن می تواند نشانه اولیه اختلال عملکرد تیروئید باشد، به خصوص اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.
سطوح کلسترول بالا:کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL شود و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
صورت پف کرده:برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار پف کردن صورت، به خصوص اطراف چشم می شوند.
کند شدن ضربان قلب:ضربان قلب کند، می تواند نشانه ای از کم کاری تیروئید باشد. اگر متوجه شدید ضربان قلب خود به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، با یک متخصص غدد مشورت کنید.
در صورت تجربه این علائم، بهتر است با پزشک غدد خود مشورت کنید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

شیوه های تشخیصی

تشخیص کم کاری تیروئید معمولاً از طریق آزمایش خون انجام می شود، که سطح هورمون های تیروئید (T3 و T4) و هورمون محرک تیروئید (TSH) را در خون اندازه گیری می کند. سطوح بالای TSH و سطوح پایین T3 و T4 نشان دهنده کم کاری تیروئید است.
در برخی موارد، پزشک برای بررسی دقیق تر تصویربرداری تجویز می کند مانند: سونوگرافی تیروئید و نمونه برداری از تیروئید (Fna تیروئید).

سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از تیروئید و بافت‌های اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. این روش به پزشک کمک می‌کند تا بتواند وضعیت تیروئید را بررسی کرده و بیماری‌های مختلفی مانند گردش خون نامنظم، توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم، التهابات و سایر مشکلات را تشخیص دهد. سونوگرافی تیروئید بسیار ساده و سریع است و بدون نیاز به هیچگونه آمادگی قبلی انجام می‌شود.
اگر می خواهید راجع به این تست بیشتر بدانید مطلب سونوگرافی چیست مجله سلامتی ایران نوبت را مطالع کنید.

اینجا می توانید لیست بهترین مراکز سونوگرافی تیروئید را مشاهده کنید.

call to action

Fna تیروئید

FNA یا نمونه برداری از تیروئید یک روش تشخیصی است که در آن با استفاده از سوزن تحت هدایت سونوگرافی، نمونه‌ای از بافت تیروئید گرفته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سپس با بررسی این نمونه توسط متخصص پاتولوژی، می‌توان به تشخیص بیماری‌های تیروئید کمک کرد. این روش برای تشخیص توده‌های خوش‌خیم و بدخیم، سایر مشکلات تیروئید و همچنین بررسی غده‌های لنفاوی در نزدیکی تیروئید استفاده می‌شود.
اینجا می توانید لیست بهترین مراکز نمونه برداری تیروئید را مشاهده کنید.
اگر می خواهید در مورد این تست بیشتر بدانید مطلب Fna تیروئید چیست مجله سلامتی ایران نوبت را بخوانید.

call to action

کلام آخر

شناخت علائم کم کاری تیروئید برای مداخله زودهنگام و مدیریت موثر این بیماری بسیار مهم است. اگر شما یا شخصی که می شناسید این علائم را تجربه می کند، ضروری است که برای ارزیابی کامل با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را بهبود بخشد.

منبع:
mayoclinic

کم کاری تیروئید معمولا یک بیماری مادام العمر است، اما می توان آن را به طور موثر با دارو و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد.

خیر، کم کاری تیروئید می تواند از نظر شدت و علل زمینه ای متفاوت باشد. همکاری نزدیک با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای تعیین مناسب ترین برنامه درمانی ضروری است.

در حالی که همیشه نمی توانید از کم کاری تیروئید پیشگیری کنید، حفظ یک سبک زندگی سالم و معاینات منظم می تواند به تشخیص و مدیریت زودهنگام این بیماری کمک کند.

رایج ترین درمان برای کم کاری تیروئید شامل مصرف داروهای هورمون تیروئید مصنوعی برای جایگزینی هورمون هایی است که تیروئید شما به اندازه کافی تولید نمی کند.

در حالی که تغییرات سبک زندگی مانند یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند مکمل درمان باشد، آنها جایگزینی برای داروهای تجویز شده توسط پزشکان نیستند.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید