تشخیص پارگی مینیسک از روی ام آر آی

پارگی مینیسک در ام ار ای

ام آر آی در تشخیص پارگی های مینیسک نقش بسیار مهمی دارد و ما در اینجا می خواهیم به اهمیت و مقایسه این شیوه با سایر تصویربرداری ها واینکه MRI مینیسک برای چه کسانی مناسب است، بپردازیم.


پارگی مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک یکی از مشکلات شایع در زانو است، به بافت نرمی که بین Femoral bone یا همان استخوان ران و Tibia bone یا همان استخوان ساق پا قرار دارد مینیسک می گویند که وقتی آسیب ببیند پارگی مینیسک رخ می دهد.
یا به عبارتی مینیسک ها بالشتک هایی هستند که کارایی های مختلفی در زانو دارند و مثل محافظ هستند که باعث می شوند مفصل زانو کار خود را به درستی به عنوان یک مفصل انجام دهد و برای جذب ضربه و تعادل دادن فشارهای زانویی استفاده می‌شود.
در ادامه به انواع پارگی مینیسک می پردازیم با ما همراه باشید.

انواع پارگی مینیسک

پارگی مینیسک می‌تواند به دو نوع اصلی تقسیم شود:
1. پارگی مینیسک طرف قدامی (Anterior Cruciate Ligament - ACL): این نوع پارگی معمولاً به خاطر حرکات ناگهانی، تغییر حرکت یا ضربه مستقیم به زانو رخ می‌دهد. پارگی ACL معمولاً باعث عدم استحکام و پایداری زانو می‌شود.
2. پارگی مینیسک طرف داخلی یا خارجی (Medial or Lateral Meniscus Tear): این نوع پارگی معمولاً به دلیل فشار و چرخش زیاد بر زانو اتفاق می‌افتد. پارگی مینیسک ممکن است باعث درد، تورم و محدودیت حرکت زانو شود.

چه کسانی بیشتر دچار پارگی مینیسک می شوند؟

علل و علائم پارگی مینیسک متفاوت است و می‌تواند برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در برخی از افراد ممکن است بروز آن را افزایش از جمله ورزشکارانی که فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و مانند این را انجام می دهند یا افرادی که وزن بالا دارند و فشار زیادی روی زانوهای خود دارند یا افرادی که عضلات ضعیف تری دارند یا افرادی که سابقه زخم زانو دارند یا افرادی که بیماری های چون آرتروز دارند.
اکنون می خواهیم از روش های تشخیصی پارگی مینیسک بگوییم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

روش های تشخیصی

MRI

از زمانی که MRI به کمک علم پزشکی آمد بررسی ارگان های داخلی مفصل زانو نسبت به قبل بسیار پیشرفت کرد و امکان تشخیص بیماری ها را به پزشکان می داد ولی معمولا میزان آسیبی که با MRI دیده می شد بسیار حساس بود یعنی حتی آسیب های کوچک را هم نشان می داد و لزوما این آسیب ها نیاز به جراحی نداشتند در نتیجه بین آسیبی که به مینیسک وارد شده و شرایطی که بیمار به جراحی مفصل زانو برای درمان مینیسک آسیب دیده داشت تفاوت است. بنابراین مینیسک چقدر آسیب دیده و چه نوع آسیبی دیده تعیین می کند که متخصص ارتوپد باید چه عمل جراحی بر روی مفصل زانو انجام دهد و اینکه در کنار مینیسک آسیب دیده آیا آسیب های دیگری هم به مفصل زانو رسیده و قابل درمان هستند یا نه.

CT-Scan و گرافی ها

قبل از ظهور دستگاه ام آر آی روش های بررسی مفصل زانو فقط محدود به رادیوگرافی ها و سی تی اسکن بود اما این روش ها نمی توانستند ارگان های داخلی مفصل زانو را به درستی بررسی کنند که در این صورت یا نیاز به تزریق ماده حاجب(ماده تزریقی) به داخل مفصل زانو مثل آرتروگرافی یا سی تی آرتروگرافی و یا با استفاده از روش هایی مثل آرتوروسکوپی و یا توسط عمل جراحی باز مفصل زانو بیماری ها و آسیب های مینیسک تشخیص داده می شد.

مقایسه ام آر آی با سایر ابزارهای تشخیصی

دقت ام آر آی در تشخیص پارگی منیسک بسیار بالاست. با استفاده از این روش تصاویر دقیق و با کیفیتی از بافت‌های داخلی زانو به دست می‌آید که قادر است حتی به شناسایی پارگی‌های کوچک و جزئی هم بپردازد.
به علاوه، در مقایسه با روش‌های دیگر مانند رادیوگرافی و سونوگرافی، ام آر آی دارای دقت بسیار بالاتری است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که دقت تشخیص پارگی منیسک با استفاده از ام آر آی حدود 90 درصد است، در حالی که دقت تشخیص با رادیوگرافی فقط 63 درصد بود. از ویژگی های دیگر آن می توان به غیر تهاجمی بودن و عدم نیاز به جراحی در مقایسه با روش های جراحی مانند آرتروسکوپی، تولید تصاویر دقیق از بافت های داخلی زانو بدون نیاز به پرتو برخلاف روش های رادیوگرافی، قادر به تولید تصاویر سه بعدی از بافت های داخلی زانو و ایمن بودن ام آر آی اشاره کرد.
شاید بخواهید درباره ی نحوه انجام این MRI هم اطلاعاتی کسب کنید که در ادامه توضیحات لازم را داده ایم.

نحوه انجام MRI برای پارگی مینیسک

نحوه انجام MRI برای پارگی مینیسک

قبل از انجام MRI باید لباس یکبار مصرف بپوشید و تمام جواهرات فلزی خود را دربیاورید تا در هنگام MRI تداخل ایجاد نکند و اگر دارای تجهیزات پزشکی فلزی هستید به پزشک یا تکنسین مربوطه اطلاع دهید، پس از ورود به اتاق و دراز کشیدن بر روی تخت کویل مخصوص روی زانوی شما قرار می گیرد، در طول ام آر آی باید بی حرکت دراز بکشید. دستگاه ام آر آی در حدود 15 دقیقه تصویربرداری از بافت های داخلی زانو انجام می دهد که در حین این عملیات تصویربرداری ممکن است صدای بلند و نویز به گوش شما برسد که برای کاهش این صدا از هدفون استفاده می کنند. در آخر پس از پایان MRI می توانید به کارهای روزانه خود بپردازید و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

چه کسانی باید ام آر آی زانو انجام دهند؟

MRI زانو معمولا زمانی انجام می شود که مشکلی در زانو وجود دارد مانند:
در صورت شک وجود پارگی مینیسک
در برخی موارد، برای تأیید یا رد تشخیص پارگی مینیسک
بررسی تشخیص و بررسی جزئیات از حالت زانو و بافت‌های داخلی آن
ارزیابی علائمی به غیر از پارگی مینیسک مثل درد شدید و تورم

چه کسانی نباید ام آر آی زانو انجام دهند؟

ام آر آی زانو ممکن است در برخی افراد مانند افرادی که تجهیزات پزشکی فلزی مثل ایمپلنت های فلزی، پیس میکر، پیچ، ترکش دارند نیاز به مشورت و اندیکاسیون پزشکی دارد، همچنین زنان باردار در ماه های اول باید با احتیاط انجام شود.

نتیجه

ام آر آی یکی از روش های بسیار مفید در تشخیص پارگی مینیسک که بین استخوان ران و استخوان ساق قرار دارد است و برخلاف روش هایی مثل آرتروسکوپی و جراحی باز مفصل زانو روشی غیرتهاجمی است. با این روش می توان خیلی از ارگان های داخلی زانو را بررسی کرد و به تشخیص بیماری ها و آسیب های مینیسک کمک می کند. برای دریافت نوبت می توانید به راحتی از سایت ایران نوبت اقدام کنید.

منبع: hopkinsmedicine

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید