علائم پوکی استخوان در زنان و تشخیص سریع آن

علائم پوکی استخوان در زنان چیست

زنان به علت دوران بارداری و شیردهی بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند از این رو در اینجا به علائم پوکی استخوان در زنان، دلایل و راه های تشخیص دقیق آن می پردازیم.


چرا زنان بیشتر در معرض خطرند؟

زنان بیشتر از مردان در خطر پوکی استخوان هستند. دلایل این امر عبارتند از:
با شروع یائسگی سطح هورمون استروژن کاهش می‌یابد، درنتیجه شیب تراکم استخوان افزایش می یابد و احتمال شکستگی ها در سنین پایین بیشتر است.
زنان در طول دوران بارداری و شیردهی نیاز به کلسیم بیشتری دارند و اگر این نیاز را برطرف نکنند و مکمل های لازم را
دریافت نکنند، خطر پوکی استخوان در آینده برای آن‌ها بیشتر می‌شود.
بنابراین، زنان باید به خصوص در سنین بالاتر و در دوران یائسگی، به مصرف کافی کلسیم و ویتامین D توجه کنند و سبک زندگی سالم و فعال داشته باشند تا از پوکی استخوان جلوگیری کنند، و مهم تر از این به علائم پوکی استخوان اگاه باشند و تست تخصصی آن را مرتبا انجام دهند تا در صورت نیاز شیوه های درمانی را در پیش بگیرند.

تاثیر بارداری و شیر دهی بر پوکی استخوان

بارداری و شیردهی می تواند اثرات به سزایی بر خطر ابتلا به پوکی استخوان داشته باشد.
در دوران بارداری، جنین در حال رشد به مقدار قابل توجهی کلسیم برای تکمیل رشد استخوان نیاز دارد. اگر رژیم غذایی مادر کلسیم کافی را تامین نکند، بدن او برای تامین نیازهای جنین، کلسیم را از استخوان هایش می گیرد. این می تواند منجر به کاهش موقت تراکم استخوان در دوران بارداری شود. با این حال، پس از زایمان، استخوان های مادر به طور معمول به تراکم قبل از بارداری خود باز می گردند.
شیردهی نیز می تواند بر تراکم استخوان تاثیر بگذارد. در دوران شیردهی، بدن مادر کلسیم را بیشتر جذب می کند که می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. با این حال، اگر رژیم غذایی مادر کلسیم کافی را تامین نکند، بدن او ممکن است دوباره کلسیم را از استخوان هایش برای تولید شیر دریافت کند، که می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود.
به طور کلی، مصرف مقدار کافی کلسیم و ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی زنان برای کمک به سلامت استخوان‌های خود بسیار مهم است.

تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان در زنان چیست؟

یائسگی تأثیر مهمی بر پوکی استخوان در زنان دارد. در طول یائسگی، سطح هورمون استروژن در بدن زنان کاهش می‌یابد. استروژن نقش مهمی در حفظ چگالی استخوان دارد و کاهش آن می‌تواند منجر به کاهش چگالی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان شود.
در سال‌های اولیه یائسگی، فرآیند کاهش چگالی استخوان به تدریج اتفاق می‌افتد. اما در سال‌های بعدی یائسگی، این فرآیند به شدت تسریع می‌شود و استخوان‌ها با سرعت بیشتری از قبل کاهش می‌یابند. به طور کلی، در 5 تا 7 سال پس از شروع یائسگی، زنان ممکن است تا 20٪ از جرم استخوان خود را از دست دهند.
بنابراین، زنان در دوران یائسگی باید به خصوص توجه بیشتری به سلامت استخوان خود داشته باشند. این شامل مصرف کافی کلسیم و ویتامین D، فعالیت بدنی منظم، استفاده از روش‌های مناسب هورمون درمانی (با مشورت پزشک) و اجتناب از عوامل خطر مانند سیگار و مصرف بیش از حد الکل می‌شود.

علائم استئوپروز در زنان

برخی علائم و نشانه‌های مرتبط با پوکی استخوان، به‌ویژه در زنان به شرح زیر است:

شکنندگی استخوان ها

پوکی استخوان خطر شکستگی را به خصوص در لگن، ستون فقرات و مچ دست افزایش می دهد. این شکستگی‌ها می‌توانند با ضربه‌های جزئی یا حتی در حین فعالیت‌های روزانه رخ دهند. بنابراین اگر فردی دچار شکستگی های راحت از حد نرمال و انتظار و یا زیادی می شود باید بیشتر مراقب این بیماری باشد.

کمر درد و خمیدگی کمر

پوکی استخوان های ناحیه ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد مداوم شود. همچنین منجر به از دست دادن قد و حالت خمیده نیز شود. از این بابت این افراد هم باید تحت کنترل و نظارت پزشک باشند.

پس رفتگی لثه

در برخی موارد، پوکی استخوان می تواند بر استخوان فک تأثیر بگذارد و منجر به عقب رفتن لثه و از دست دادن دندان شود.
توجه به این نکته ضروری است که پوکی استخوان اغلب به عنوان یک "بیماری خاموش" شناخته می شود زیرا بدون علائم واضح تا زمانی که شکستگی رخ دهد پیشرفت می کند. زنان به خصوص زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. غربالگری منظم تراکم استخوان و یک سبک زندگی سالم می تواند به مدیریت این بیماری و کاهش خطر شکستگی کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر یائسگی زودرس را پشت سر می گذارید یا کورتیکواستروئید مصرف می کردید، یا اگر یکی از والدین شما سابقه شکستگی لگن داشتند، بهتر است برای کنترل کردم پوکی استخوان تحت نظر یک پزشک باشید.

تشخیص سریع و دقیق

تشخیص سریع و دقیق پوکی استخوان می‌تواند از طریق روش‌ دنسیتومتری استخوان انجام می شود.
این روش با استفاده از اشعه ایکس با دوز پایین، چگالی استخوان را اندازه‌گیری می‌کند و به عنوان یک روش استاندارد برای تشخیص پوکی استخوان استفاده می‌شود
اینجا می توانید لیست بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان را مشاهده کنید.

call to action

آیا MRI CT Scan برای سنجش تراکم استخوان کاربرد دارند؟

تست های تصویربرداری مانند رادیوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری هسته ای (MRI) معمولاً به عنوان ابزار تشخیصی اولیه برای پوکی استخوان استفاده نمی شوند. همانطور که در بخش قبل هم گفته شد پوکی استخوان عمدتاً از طریق آزمایش تراکم استخوان تشخیص داده می شود.
اما رادیوگرافی که شامل اشعه ایکس می‌شود، می‌تواند شکستگی‌های استخوانی را نشان دهد که ممکن است در نتیجه پوکی استخوان رخ دهد، اما روش حساس یا خاصی برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه آن نیست. رادیوگرافی ممکن است برای ارزیابی میزان شکستگی ها یا عوارض مربوط به پوکی استخوان استفاده شود.
سی تی اسکن و ام آر آی معمولا برای اهداف مختلفی در رابطه با سلامت استخوان استفاده می شوند:
1. سی تی اسکن: در حالی که سی تی اسکن می تواند تصاویر دقیقی از استخوان ها ارائه دهد و برای ارزیابی شکستگی ها یا ناهنجاری های ساختاری استفاده می شود، معمولا به عنوان یک ابزار تشخیصی اولیه برای پوکی استخوان استفاده نمی شود. سی تی اسکن در مقایسه با اسکن سنجش تراکم استخوان مستلزم قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر تشعشع است، بنابراین معمولاً برای موارد خاصی که نیاز به تصویربرداری دقیق تری از استخوان است، استفاده می شود.
2. ام آر آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی): اسکن های ام آر آی برای تصویربرداری بافت نرم عالی هستند و می توانند شرایطی را که بر مغز استخوان یا سایر بافت های نرم اطراف استخوان ها تأثیر می گذارند، تشخیص دهند. در حالی که آنها می توانند به طور غیرمستقیم اطلاعاتی در مورد سلامت استخوان ارائه دهند، اما به عنوان یک روش اولیه برای تشخیص پوکی استخوان استفاده نمی شوند.
به طور خلاصه، سنجش تراکم استخوان ابزار تشخیصی استاندارد برای پوکی استخوان است و می تواند اندازه گیری تراکم مواد معدنی استخوان را انجام می دهند. تست های تصویربرداری مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن و اسکن ام آر آی ممکن است برای ارزیابی عوارض یا مسائل ثانویه مرتبط با پوکی استخوان استفاده شود، اما معمولا برای تشخیص اولیه این بیماری استفاده نمی شود. اگر مشکوک به پوکی استخوان هستید یا در معرض خطر هستید، مهم است که با یک پزشک مشورت کنید که می تواند آزمایش های تشخیصی مناسب و گزینه های درمانی را توصیه کند.

آزمایش خون میتواند پوکی استخوان را تشخیص دهد؟

آزمایش خون می تواند به تشخیص اینکه آیا یک فرد دارای یک بیماری زمینه ای است که می تواند باعث تحلیل استخوان شود کمک کند. با این حال، نمی تواند به خودی خود نشان دهد که فرد پوکی استخوان دارد. آزمایش خون می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی فرد و اینکه آیا ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد ارائه دهد.

کلام آخر

کاهش تراکم استخوان‌ها در زنان، به ویژه در دوران یائسگی، می‌تواند باعث پوکی استخوان و خطرات بسیاری برایشان شود. اگرچه پوکی استخوان در مردان نیز رخ می‌دهد، اما زنان به دلیل نوع ساختار استخوانی و تغییرات هورمونی در طول عمر خود، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
علائم پوکی استخوان شامل کاهش قد، درد در استخوان‌ها و شکستگی‌های متعدد در اندام‌های مختلف است. با این حال، در بسیاری از موارد، پوکی استخوان بدون علائم خاص دیگری رخ می‌دهد. بنابراین، تشخیص سریع و دقیق پوکی استخوان بسیار مهم است.
تشخیص پوکی استخوان ممکن است با استفاده از روش‌هایی مثل سدنسیتومتری استخوان صورت گیرد. همچنین، برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف کافی کلسیم و ویتامین D، فعالیت بدنی منظم و جلوگیری از مصرف سیگار و الکل نیز توصیه می‌شود.
با توجه به اینکه پوکی استخوان در بسیاری از موارد بدون علائم خاص دیگر رخ می‌دهد، افزایش آگاهی درباره علائم و علل آن و نحوه تشخیص آن بسیار مهم است. به همین دلیل، مراجعه به پزشک و انجام تست‌های مناسب برای تشخیص پوکی استخوان در صورت نگرانی، بسیار ضروری است.

منبع:
niams.nih

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید