سونوگرافی سینه ابزاری قدرتمند در جستجوی سلامتی

سونوگرافی سینه و مقایسه با روش های تصویربرداری

سونوگرافی سینه یکی از ابزارهای تصویربرداری بی خطر و بدون درد با امواج صوتی است که برای تشخیص و ارزیابی توده‌ها و ناهنجاری های بافت پستان و گره‎‌های لنفاوی در زیربغل مورد استفاده قرار می گیرد.


سونوگرافی سینه چیست؟

یکی از مهمترین اقدامات جهت تشخیص زودهنگام سرطان پستان (Breast cancer) است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویری از بافت سینه استفاده می‌کند این روش، که به نام اولتراسوند سینه نیز شناخته می‌شود، روشی مکمل در کنار سایر روش های تشخیصی استفاده می شود معمولا برای بررسی بیشتر یافته‌های مشکوک برای بررسی تومورها یا سایر ناهنجاری‌های پستان در ماموگرافی یا برای ارزیابی علائم خاصی مانند کیست‌ها یا توده‌های سینه استفاده می‌شود.
سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا بین توده‌های پر از مایع (کیست‌ها) و توده‌های جامد تمایز قائل شود. این روش بدون درد، غیرتهاجمی و بدون استفاده از تابش است، بنابراین برای بیماران در هر سنی امن تلقی می‌شود و گزینه مناسبی برای خانم‌های باردار است.
خانم‌هایی که زیر 30 سال می‌باشند؛ معمولا پزشکان به‌منظور ارزیابی توده قابل لمس پستان انجام سونوگرافی را به ماموگرافی ترجیح می‌دهند در خانم‌های جوان به دلیل متراکم بودن بافت پستانی و غدد شیری، ماموگرافی چندان ارزش تشخیصی ندارد تشخیص و شناسایی هر بیماری در مراحل اولیه می تواند منجر به مهار آن بیماری شود.

نحوه انجام سونوگرافی برست چگونه است؟

نحوه انجام سونوگرافی برست چگونه است؟

ابتدا سونوگرافیست از بیمار می‌خواهد که لباس‌های بالا تنه خود را درآورد و روی تخت به پشت دراز بکشد ممکن است از بیمار خواسته شود که دست خود را بالای سر خود قرار دهد سپس با استفاده از ژل سونوگرافی که باعث انتقال بهتر امواج فراصوت و از بین بردن حباب‌های هوا بین مبدل و پوست می‌شود.
با حرکت مبدل دستگاه سونوگرافی روی سینه بیمار امواج صوتی با فرکانس بالا از مبدل به بافت داخلی ارسال و بازتاب این امواج تصاویری از بافت داخلی بر روی مانیتور نمایش می دهد.
در نهایت سونوگرافیست با توجه به تصاویر دریافت‌شده از مانیتور، نتایج را تفسیر و یک گزارش کامل ارائه می‌دهد. گزارش برای پزشک معالج ارسال می‌شود تا روند درمان مشخص شود.
اگر سونوگرافیست مورد مشکوکی پیدا کند، چندین عکس از ناحیه مورد نظر ثبت می کند. کیست‌ها و تومورها به‌صورت نواحی تیره در سونوگرافی ظاهر می‌شوند با این حال، مشاهده یک نقطه تیره در سونوگرافی به این معنی نیست که بیمار سرطان سینه دارد خوشبختانه بیشتر توده‌های سینه خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند سونوگرافی برای ارزیابی جریان خون در سینه استفاده می شود افزایش جریان خون در سینه می تواند نشان دهنده تغییراتی مانند التهاب باشد که می تواند با شرایط مختلفی همراه باشد.
پزشک ممکن است سونوگرافی پستان را برای بررسی علائم و شرایط خاصی تجویز کندکه عبارت اند از:
توده یا برآمدگی در سینه
تغییرات پوستی
ترشحات نوک پستان
درد سینه
تغییرات در زیر بغل
تغییرات در اندازه یا شکل سینه
توده‌های مشخص شده در ماموگرافی
پیگیری پس از تشخیص سرطان سینه

لزوم استفاده از سونوگرافی پستان

استفاده از سونوگرافی پستان به دلایل متعددی انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر است:
برای زنان با بافت سینه متراکم که در ماموگرافی تصاویر کمتر واضح هستند، سونوگرافی می‌تواند اطلاعات بیشتری ارائه دهد.
اگر در ماموگرافی یا معاینه فیزیکی توده‌ای مشاهده شود، به کمک سونوگرافی می توان نوع آن (مایع و جامد) را مشخص کرد.
سونوگرافی می‌تواند در هدایت سوزن بیوپسی به محل دقیق توده برای نمونه‌برداری کمک کند.
در صورت وجود علائمی مانند درد سینه، ترشحات نوک پستان یا فرو رفتگی پوست، سونوگرافی می‌تواند برای بررسی علت آن استفاده شود.
اگر در تصاویر قبلی تغییراتی مشاهده شده باشد، سونوگرافی ممکن است برای پیگیری وضعیت انجام شود.
به دلیل عدم استفاده از اشعه X در سونوگرافی، این روش برای زنان باردار که نیاز به ارزیابی سینه دارند، بی خطر است.

مزایا سونوگرافی پستان

بدون تابش پرتو یونیزان
تشخیص دقیق توده‌های پر از مایع و جامد
غیر تهاجمی و بدون درد
دسترسی آسان و هزینه کمتر
یک روش بی خطر برای زنان باردار

محدودیت های سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان، علی‌رغم اینکه یک ابزار مفید در تشخیص توده‌ها و دیگر شرایط غیرطبیعی در سینه است، محدودیت‌هایی دارد که ممکن است بر کاربرد آن در برخی شرایط تأثیر بگذارد:
سونوگرافی ممکن است نتواند همه انواع تغییرات یا ضایعات سینه را تشخیص دهد، به خصوص اگر آن ها کوچک و در عمق بافت سینه باشند.
سونوگرافی در تشخیص کلسیفیکاسیون‌های ریز که ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشند، کمتر موثر است. ماموگرافی در این زمینه حساس‌تر است.
سونوگرافی برای زنان با بافت پستانی متراکم مفید است، اما در برخی موارد، تراکم بسیار زیاد بافت می‌تواند تصویربرداری را دشوار کند و ممکن است از دقت سونوگرافی بکاهد.
سونوگرافی به تنهایی برای غربالگری زودهنگام سرطان سینه کافی نیست، به ویژه برای شناسایی تغییرات غیرطبیعی کوچک که ممکن است توسط ماموگرافی شناسایی شوند.
ممکن است نیاز به تست های تکمیلی باشد گاهی اوقات سونوگرافی نمی‌تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را فراهم آورد و ممکن است نیاز به انجام تست های تصویربرداری اضافی مانند ماموگرافی یا MRI باشد.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سینه

زمان انجام سونوگرافی بر اساس شرایط فردی و دلیل انجام سونوگرافی متفاوت است در دوران PMS یک هفته قبل از چرخه قاعدگی برای سونوگرافی اقدام نکنید. بهترین زمان انجام سونوگرافی یک هفته پس از پایان چرخه قاعدگی (معمولا روزهای 7 تا 14 چرخه) به عنوان زمان طلایی برای انجام سونوگرافی سینه توصیه می شود در این زمان، سینه‌ ها کمتر حساس و متورم هستند، که می‌تواند به کاهش ناراحتی حین انجام سونوگرافی و افزایش دقت تصاویر کمک کند.

آمادگی‌های قبل از سونو پستان

آمادگی‌های قبل از انجام سونوگرافی پستان می‌تواند به بهبود کیفیت تصاویر و دقت تشخیص کمک کند که شامل:
استفاده از لباس راحت برای دسترسی راحت تر به محل انجام تست.
عدم استفاده از کرم، لوسیون، پودر یا دئودورانت در ناحیه سینه و زیر بغل.
در صورت داشتن سابقه پزشکی مرتبط و یا داشتن تست های تصویربرداری دیگر از سینه حتما اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشید .
برای سونوگرافی سینه نیازی به ناشتا بودن نیست.

سونوگرافی پستان از چه سنی انجام خواهد شد؟

سونوگرافی پستان بدون محدودیت سنی خاصی انجام می‌شود و تصمیم برای انجام آن بر اساس علائم بالینی، یافته‌های فیزیکی، و سابقه پزشکی فرد تعیین می‌گردد.
توصیه می کنیم اولین ماموگرافی و سونوگرافی پستان خود را در سن 40 سالگی انجام دهید در صورتی که مادر بیمار سابقه سرطان سینه داشته باشد، درخواست می شود که سونو از 35 سالگی انجام شود.

انواع سونوگرافی پستان

سونوگرافی برست با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از بافت‌های داخلی پستان استفاده می‌شود و می‌تواند به شناسایی توده‌ها، کیست‌ها و سایر شرایط غیرطبیعی کمک کند. انواع مختلفی از سونوگرافی برست وجود دارد که هر کدام برای مقاصد خاصی استفاده می‌شوند:

سونوگرافی داپلر

این تکنیک برای بررسی جریان خون در بافت‌های سینه استفاده می‌شود و می‌تواند به تشخیص توده‌های خوش‌خیم از بدخیم کمک کند، زیرا توده‌های سرطانی ممکن است دارای جریان خون بیشتری باشند.

سونوگرافی الاستوگرافی

این روش برای اندازه‌گیری سفتی یا انعطاف‌پذیری یک توده در سینه استفاده می‌شود. توده‌های سرطانی معمولاً سخت‌تر از توده‌های خوش‌خیم هستند.

سونوگرافی سه بعدی

این تکنیک پیشرفته تصاویر سه بعدی از بافت سینه تولید می‌کند، که می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با دقت بیشتری ساختارهای داخلی سینه را مشاهده و تحلیل کنند.

نقش سونوگرافی در تشخیص سرطان سینه

سونوگرافی نقش مهمی در تشخیص سرطان، از جمله سرطان سینه، دارد. این روش تصویربرداری، که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از بافت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا توده‌ها، کیست‌ها و سایر تغییرات غیرعادی در بافت‌ها را شناسایی کنند در زمینه تشخیص سرطان، سونوگرافی به ویژه در موارد زیر اهمیت دارد:
سونوگرافی می‌تواند به تفکیک بین توده‌های جامد و کیست‌های پر از مایع کمک کند. این تفکیک برای تعیین اینکه آیا یک توده ممکن است بدخیم (سرطانی) باشد یا خوش‌خیم، حیاتی است.
سونوگرافی می‌تواند به عنوان یک ابزار تکمیلی برای شناسایی توده‌هایی که ممکن است درماموگرافی دیده نشوند، یا زنان با بافت پستانی متراکم زیرا بافت متراکم می‌تواند توده‌ها یا سایر تغییرات را پنهان کند مورد استفاده قرار گیرد.
هنگامی که یک توده یا ناهنجاری مشکوک شناسایی می‌شود، سونوگرافی می‌تواند برای هدایت دقیق سوزن بیوپسی به منطقه مورد نظر استفاده شود. این سونوگرافی کمک می‌کند تا نمونه‌برداری دقیق‌تر و با کمترین اختلال برای بیمار انجام شود.

تفاوت سونوگرافی ماموگرافی ،ام آر آی و نمونه برداری در تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان سینه شامل استفاده از چندین روش تصویربرداری و تست‌های تشخیصی است که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

تفسیر نتایج سونوگرافی پستان

، که مخفف Breast Imaging-Reporting and Data System است، یک سیستم رتبه‌بندی است، استفاده از سیستم BIRADS در گزارش‌دهی نتایج سونوگرافی سینه امکان یک زبان استاندارد بین پزشکان را فراهم می‌کند، به این ترتیب که راهنمایی مشخصی برای تفسیر نتایج و تعیین اقدامات بعدی ارائه می‌دهد. این استانداردسازی به کاهش ابهام و بهبود مراقبت از بیمار کمک می‌کند، زیرا اطمینان حاصل می‌شود که توصیه‌های پیگیری به طور دقیق بر اساس درجه احتمال وجود بیماری ارائه شده‌اند.
این سیستم به پزشکان کمک می‌کند تا یافته‌های تصویربرداری را به طور دقیق تفسیر کنند و همچنین راهنمایی برای اقدامات بعدی ارائه دهد BIRADS دارای چندین دسته است:
BIRADS 0
نیازمند ارزیابی اضافی - نتایج اولیه ناقص است و نیاز به تصاویر بیشتر یا مقایسه با تصاویر قبلی وجود دارد.
BIRADS I
نرمال - سینه های بیمار طبیعی است هیچ نشانه‌ای از توده، کیست یا سرطان تشخیص داده نشد.
BIRADS II
خوش خیم: این نیز نتیجه آزمایش منفی است. سرطانی پیدا نشد. یافته دیگری نشان داد که سرطان نیست، مانند کلسیفیکاسیون خوش خیم. این طبقه بندی به سایر متخصصان کمک می کند تا نحوه خواندن نتایج بیمار را درک کنند.
BIRADS III
احتمالا خوش‌خیم یافته‌هایی که کمتر از 2% احتمال دارد سرطانی باشند معمولا نظارت با تصویربرداری پیگیری توصیه می‌شود.
BIRADS IV
مشکوک: سرطان مشکوک است نمی‌توان به طور قطع به عنوان خوش‌خیم یا بدخیم طبقه‌بندی کرد، اما قابل تایید نیست بیوپسی به عنوان مرحله بعدی توصیه می شود.
BIRADS V
بسیار مشکوک به بدخیمی است. احتمال بالایی (بیش از 95%) وجود دارد که یافته‌ها سرطانی باشند بیوپسی و اقدامات بعدی بسیار توصیه می‌شود.
BIRADS VI
تایید شده سرطانی است. وجود سرطانی که قبلا از طریق بیوپسی تایید شده است این دسته زمانی استفاده می شود که سونوگرافی برای تعیین میزان پاسخ بیمار به درمان انجام می شود.

نتیجه‌گیری

نتیجه گیری سونوگرافی پستان بستگی به نتایج و تصاویر دریافتی دارد. این بررسی ممکن است نتایج طبیعی (بدون هیچ گونه نشانه نامطلوب یا تغییر) یا ناتوانایی در تشخیص دقیق توده‌ها و تغییرات مشکوک (نیاز به بررسی‌های بیشتر مانند ماموگرافی یا بررسی‌های دیگر) را نشان دهد. در صورت دیده شدن هر گونه تغییر نامعمول، پزشک معالج ممکن است تصمیم به بررسی‌ها و تست‌های دیگر بگیرد یا درمان خاصی را توصیه کند. برای رزرو نوبت می توانید از ایران نوبت اقدام کنید.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید