ام آر آی شکم و لگن با تزریق و آنچه بیماران باید بدانند!

ام آر آی شکم و لگن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ام آر آی شکم و لگن در بررسی چه علل، علائم، و درمان چه بیماری هایی مفید و کارآمد است را در این صفحه خواهید خواند.


ام آر آی شکم و لگن با تزریق

آی شکم و لگن با تزریق
یک روش تصویربرداری است که از میدان‌های مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق ازاحشاء شکمی شامل کبد، کیسه صفرا، کلیه ها، طحال، لوزالمعده، کلیه ، احشاء لگنی شامل مثانه، رحم، تخمدان، روده و پروستات مجاری ادراری استفاده می‌کند و یک ماده کنتراست از طریق ورید به بیمار تزریق می‌شود تا تصاویر دقیق‌تری از بافت‌ها و اندام‌های داخل شکم و لگن ایجاد کند.
این روش به پزشکان کمک می‌کند تا بیماری‌ها یا شرایط غیرطبیعی را با جزئیات بیشتری نسبت به ام ‌آر ‌آی بدون تزریق کنتراست، شناسایی و ارزیابی کنند استفاده از ماده کنتراست در MRI اغلب برای بهبود تمایز بافتی و برجسته‌سازی مشخصات خاص بافت‌ها مانند تومورها، التهابات، عروق خونی و بیماری‌های مربوط به بافت نرم است ماده کنتراست یا ماده حاجب معمولا حاوی گادولینیوم است که برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما ممکن است در افراد با نارسایی شدید کلیوی با خطر ایجاد نفروپاتی سیستمیک فیبروزی (NSF) همراه باشد.


آمادگی قبل از انجام تست

آمادگی قبل از انجام تست

معمولا لازم است که چند ساعت قبل از ام‌آرآی (معمولا ۴ تا ۶ ساعت) از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید.
باید لباس‌های راحت و بدون فلز بپوشید و از بیمار خواسته می‌شود که تمام جواهرات، عینک، ساعت، و سایر اشیاء فلزی را بردارد.
هرگونه وضعیت پزشکی، حساسیت‌ها و همچنین اگر باردار هستید یا احتمال بارداری وجود دارد، اطلاع دهید.
در صورت داشتن ایمپلنت‌های فلزی، دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب، پمپ انسولین، یا پین‌ها و پلیت‌های جراحی، به تکنسین اطلاع دهید.
اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، پزشک را از نوع دارو و دوز آن مطلع سازید ممکن است لازم باشد برخی از داروها را قبل از ام‌آرآی متوقف کنید.
در صورت استفاده از تزریق ماده حاجب لازم است آزمایش‌های خونی قبل از ام‌آرآی انجام شود تا عملکرد کلیه‌ها بررسی شود.

مزایا انجام ام آر آی شکم و لگن

دارای مزایای متعددی است که به ارتقای دقت تشخیصی و تصمیم‌گیری پزشکی کمک می‌کند:
افزایش وضوح و کنتراست تصویر
تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها
بررسی جریان خون و عروق خونی
تفکیک بهتر بین بافت‌های سالم و غیرسالم
بدون تابش
پیگیری پیشرفت بیماری یا پاسخ به درمان

عوارض MRI شکم و لگن

به طور کلی یک روش ایمن است، اما مانند هر روش پزشکی دیگری، ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد:
برخی افراد ممکن است نسبت به ماده کنتراست واکنش‌های آلرژیک نشان دهند که شامل کهیر، خارش، یا تورم می‌شوند.
افراد با نارسایی شدید کلیوی، تزریق ماده حاجب می‌تواند به NSF منجر شود، یک بیماری نادر اما جدی که با سفت شدن پوست و اندام‌ها مشخص می‌شود.
برخی افراد ممکن است در داخل دستگاه ام‌آرآی احساس اضطراب کنند یا احساس کنند که نمی‌توانند به درستی نفس بکشند، به ویژه اگر از فضاهای بسته می‌ترسند.

موارد کاربرد

موارد کاربرد

انجام ام آر آی به تشخیص و ارزیابی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط پزشکی کمک می کند که پزشکان ممکن است ام‌آر‌آی شکم و لگن با تزریق کنتراست را برای موارد زیر تجویز کنند:
1- ام‌آرآی توانایی تصویربرداری دقیق از بافت‌های نرم را دارد، که می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها و شرایط مختلف کمک کند.
2- برای شناسایی، موقعیت‌یابی، و ارزیابی تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم در اندام‌های شکمی و لگنی، تزریق ماده حاجب به پزشکان کمک می‌کند تا تفاوت بین بافت سالم و بیمار را بهتر تشخیص دهند.
3- این روش برای تشخیص بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا کولیت اولسروز و عفونت‌های داخلی تزریق کنتراست می‌تواند التهاب و تجمع چرک را به وضوح نشان دهد.
4- ام‌آرآی می‌تواند برای ارزیابی آسیب‌های ناشی از شرایط مزمن مانند بیماری‌های کبدی یا بیماری‌های عروقی مورد استفاده قرار گیرد.
5- برای بررسی وضعیت عروق خونی در شکم و لگن، از جمله آنوریسم‌ها، انسدادها، و ناهنجاری‌های مادرزادی عروقی تزریق کنتراست عروق خونی را واضح‌تر می‌کند.
6- برای بیمارانی که درد نامشخص در ناحیه شکم یا لگن دارند، ام‌آرآی می‌تواند به شناسایی منبع درد کمک کند.
7-پیگیری پاسخ به درمان در مواردی مانند درمان سرطان، ام‌آرآی می‌تواند برای ارزیابی اثربخشی درمان‌های انجام شده استفاده شود.
8- برای شناسایی سیروز، تومورهای کبدی، سنگ‌های صفراوی و بیماری‌های مجاری صفراوی تزریق کنتراست به بهبود تصویربرداری از ساختار کبد و مجاری صفراوی کمک می‌کند.
9- برای بررسی ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام‌های شکم و لگن یا مدیریت بیماری‌های ژنتیکی که بر این نواحی تاثیر می‌گذارند.
10- تشخیص بیماری‌های مزمن کلیوی، تومورهای کلیه، و سنگ‌های کلیه.
11- شامل بیماری‌های مثانه و تشخیص شرایط مربوط به ارگان‌های تناسلی مانند فیبروئیدهای رحمی و اندومتریوز.
12- بررسی آسیب‌ها و بیماری‌های اسکلتی-عضلانی در ناحیه لگن، از جمله مفصل ران.
13- تشخیص انسدادهای روده‌ای و سایر مشکلات گوارشی که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند.

ام آر آی شکم و لگن در تشخیص کبد

تومورها و نئوپلاسم‌ها

در شناسایی تومورهای خوش‌خیم (مانند همانژیوما، آدنوما و فوکال نودولار هایپرپلازی) و بدخیم کبد (مانند کارسینومای هپاتوسلولار و متاستازهای کبدی) کنتراست باعث می شود تا تومورها به وضوح از بافت سالم کبدی متمایز شوند.

بیماری‌های التهابی

بیماری‌هایی مانند هپاتیت و سیروز کبدی را می‌توان با این روش بهتر مورد ارزیابی قرار داد. تزریق کنتراست امکان مشاهده تغییرات ساختاری و اختلالات بافتی ناشی از التهاب را فراهم می‌کند.

کیست‌ها و آبسه‌ها

کیست‌های ساده و پارازیتی (مانند اکینوکوکوز) و آبسه‌های کبدی از طریق تصویربرداری با کنتراست به طور واضح‌تری نشان داده می‌شوند.

اختلالات عروقی

شرایطی مانند ترومبوز ورید پورتا یا هپاتیک، و نیز آنوریسم‌های عروق کبدی می‌توانند با استفاده از ام ‌آر آی با تزریق دقیق‌تر ارزیابی شوند ماده حاجب به بررسی جریان خون و شناسایی ناهنجاری‌های عروقی کمک می‌کند.

فیبروز کبدی

هرچند تشخیص فیبروز کبدی معمولا از طریق بیوپسی صورت می‌گیرد، اما ام‌ آر آی با کنتراست می‌تواند در تشخیص و ارزیابی میزان گسترش فیبروز کبدی نقش داشته باشد.

ام آر آی شکم و لگن در تشخیص کیسه صفرا

از تکنیک‌های خاص مانند ام‌ آر آی کلانژیوپانکراتوگرافی مغناطیسی (MRCP) استفاده می‌شود این تکنیک خاص به طور ویژه برای تصویربرداری از مجاری صفراوی و پانکراس طراحی شده است.

سنگ‌های صفراوی

در شناسایی سنگ‌های موجود در کیسه صفرا و مجاری صفراوی بسیار موثر هستند. این روش می‌تواند به تعیین اندازه، تعداد، و موقعیت سنگ‌ها کمک کند.

بیماری‌های التهابی

التهاب کیسه صفرا (کوله‌سیستیت)، چه ناشی از سنگ صفرا و چه بدون آن (کوله‌سیستیت آکالکولز)، می‌تواند با استفاده از ام آر آی تشخیص داده شود. این روش می‌تواند التهاب، ضخیم‌شدگی دیواره کیسه صفرا، و سایر تغییرات مرتبط را نشان دهد.

تومورها و سرطان کیسه صفرا

در تشخیص تومورهای کیسه صفرا و سرطان کیسه صفرا، از جمله شناسایی گسترش تومور به بافت‌های اطراف و ارزیابی اندازه و موقعیت آن‌ها، کاربردی است.

انسدادهای صفراوی MRCP

در شناسایی انسدادهای مجاری صفراوی، که ممکن است به دلیل سنگ‌های صفراوی، تومورها، یا اختلالات التهابی ایجاد شده باشند، بسیار موثر است.

آنومالی‌های مادرزادی

در شناسایی ناهنجاری‌های مادرزادی مجاری صفراوی، مانند کیست‌های کلدوکی یا اتصالات غیرطبیعی، می تواند مفید باشد.

Abdominal MRI در تشخیص کلیه ها

تومورهای کلیوی

می‌تواند در تشخیص تومورهای کلیوی خوش‌خیم (مانند آنژیومیولیپوما) و بدخیم (مانند کارسینوم سلول کلیوی) بسیار موثر باشد. این روش به ویژه برای تعیین اندازه، موقعیت، و میزان گسترش تومور به بافت‌های اطراف یا اندام‌های دیگر کاربرد دارد.

بیماری‌های کیستیک کلیوی

در شناسایی و ارزیابی بیماری‌های کیستیک کلیوی مانند کیست‌های ساده، کیست‌های پلی‌کیستیک کلیه، و کارسینوماهای کیستی کاربرد دارد.

عفونت‌های کلیوی

آبسه‌های کلیوی و پیلونفریت می‌توانند با استفاده از ام آر آی با تزریق ماده حاجب تشخیص داده شوند، که التهاب و نواحی آلوده را با دقت بالایی نشان می کند.

بیماری‌های عروقی

شرایطی مانند ترومبوز ورید کلیوی و آنوریسم‌های عروق کلیوی و بررسی جریان خون و شناسایی ناهنجاری‌های عروقی از طریق ام آر آی با تزریق کنتراست ارزیابی می شوند.

اختلالات ساختاری و مادرزادی

ناهنجاری‌های ساختاری کلیه‌ها و مجاری ادراری، مانند انسدادهای مجرای ادراری می‌توانند با استفاده از این تست تشخیص داده شوند.

ام آر آی Abdominal در تشخیص رحم و تخمدان

فیبروئیدهای رحمی

این تومورهای خوش‌خیم عضلانی می‌توانند در دیواره رحم رشد کنند ام‌آرآی با کنتراست به تشخیص اندازه، موقعیت و تعداد فیبروئیدها کمک می‌کند، که برای برنامه‌ریزی درمانی احتمالی ضروری است.

آدنومیوز

شرایطی که در آن بافت مشابه به بافت داخل رحم در میان بافت عضلانی رحم رشد می‌کند ام‌آرآی با کنتراست می‌تواند در تشخیص آدنومیوز، با نمایش ضخیم‌شدگی یکنواخت دیواره رحم و وجود اندومتر در میومتریوم مفید باشد.

سیست‌های تخمدانی و تومورهای تخمدان

درتفکیک سیست‌های خوش‌خیم از تومورهای بدخیم تخمدان و شناسایی ویژگی‌های مختلف آن‌ها موثر است.

اندومتریوز

شرایطی که در آن بافت مشابه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می‌کند ام‌آرآی با کنتراست می‌تواند در شناسایی واضح‌تر نواحی اندومتریوز و تاثیر آن بر ارگان‌های اطراف کمک کند.

سرطان رحم و تخمدان

می‌تواند در تعیین مرحله‌بندی سرطان رحم و تخمدان، از جمله تعیین گسترش تومور به بافت‌ها و ارگان‌های مجاور، مفید باشد.

ناهنجاری‌های مادرزادی

ناهنجاری‌های ساختاری در رحم یا تخمدان‌ها وجود دارد، ام‌آرآی با کنتراست می‌تواند در شناسایی و ارزیابی این ناهنجاری‌ها مفید باشد.

ام ار ای شکم و لگن در تشخیص مشکلات روده

بیماری‌های التهابی روده

در تشخیص بیماری کرون و کولیت اولسروز است این روش می‌تواند التهاب، ضخیم‌شدگی دیواره روده، تنگی‌ها، فیستول‌ها، و آبسه‌ها را شناسایی کند.

انسداد روده‌ای

در تشخیص انسدادهای روده‌ای، از جمله علت انسداد (مانند تومورها، زخم‌های بافتی، یا سایر ناهنجاری‌ها) و محل دقیق آن، مفید باشد.

تومورهای روده‌ای

تومورهای خوش‌خیم و بدخیم روده‌ها را شناسایی کند و اطلاعاتی در مورد اندازه، محل، و احتمال گسترش تومور به بافت‌های اطراف ارائه دهد

بیماری‌های عروقی

در تشخیص بیماری‌های عروقی روده‌ها، مانند ایسکمی روده، که می‌تواند به دلیل کاهش جریان خون به بخش‌هایی از روده رخ دهد، مفید است

آبسه‌ها و عفونت‌ها

در شناسایی آبسه‌ها و سایر عفونت‌های روده‌ای، از جمله تجمع چرک در ناحیه‌ای خاص، مفید باشد

ناهنجاری‌های مادرزادی

در مواردی که ناهنجاری‌های مادرزادی روده‌ها وجود دارد، ام‌آرآی می‌تواند در شناسایی و ارزیابی این ناهنجاری‌ها کمک‌کننده باشد

نقش ام آر آیدرتشخیص مشکلات مثانه

تومورهای مثانه

در تشخیص و مرحله‌بندی تومورهای مثانه، از جمله کارسینومای سلول انتقالی، مفید استاین روش می‌تواند به تعیین اندازه، موقعیت و گسترش احتمالی تومور به بافت‌های اطراف یا ارگان‌های دیگر کمک کند.

التهاب مثانه (سیستیت)

می‌تواند التهاب مثانه را شناسایی کند، به ویژه در مواردی که به دنبال عفونت یا شرایط التهابی دیگر رخ می‌دهد.

فیستول‌ها

فیستول‌های مثانه، که ارتباطات غیرطبیعی بین مثانه و سایر ارگان‌ها هستند (مانند واژن یا روده)، می‌توانند با استفاده از ام‌آرآی تشخیص داده شوند. این روش می‌تواند مسیر دقیق فیستول را نشان دهد.

سنگ‌های مثانه

اگرچه سنگ‌های مثانه معمولاً با استفاده از سایر روش‌های تصویربرداری شناسایی می‌شوند، ام‌آرآی می‌تواند در برخی موارد به تشخیص آنها و شناسایی عوارض ناشی از سنگ‌ها کمک کند.

ناهنجاری‌های مادرزادی

می‌تواند در شناسایی ناهنجاری‌های مادرزادی مثانه و ساختارهای اطراف آن مفید باشد.

نقش MRI در تشخیص بیماری های پروستات

از ام‌آر آی چندپارامتری پروستات (mpMRI) این نوع خاص از ام‌آرآی با استفاده از چندین تکنیک تصویربرداری در یک جلسه انجام می‌شود تا اطلاعات دقیقی در مورد ساختار پروستات و هر گونه ناهنجاری موجود فراهم آورد.

تشخیص سرطان پروستات mpMRI

یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تشخیص سرطان پروستات است این روش می‌تواند تومورها یا نواحی مشکوک به سرطان را در پروستات شناسایی کند، که می‌تواند قبل از انجام بیوپسی یا برای هدایت دقیق‌تر بیوپسی استفاده شود.

ارزیابی مرحله سرطان پروستات mpMRI

در تعیین مرحله سرطان پروستات، از جمله بررسی اینکه آیا سرطان به بافت‌های اطراف پروستات گسترش یافته است یا خیر، مفید است.

تشخیص بزرگی خوش‌خیم پروستات

این روش می‌تواند در تشخیص BPH و تفکیک آن از سایر شرایط پروستات مانند سرطان پروستات مفید باشد.

شناسایی پروستاتیت

التهاب پروستات یا پروستاتیت می‌تواند باعث علائمی مانند درد، مشکلات ادراری و ناراحتی در ناحیه لگن شود.

ارزیابی نتایج درمانی

پس از درمان سرطان پروستات، از جمله جراحی یا رادیوتراپی، ام‌آرآی می‌تواند برای ارزیابی وضعیت پروستات و تشخیص هرگونه بازگشت بیماری استفاده شود.

نحوه تفسیر ام آر آی شکم و لگن با تزریق

نحوه تفسیر ام آر آی شکم و لگن با تزریق

تفسیر ام آر آی شکم و لگن معمولا توسط یک رادیولوژیست انجام می‌شود، اولین قدم اطمینان از کیفیت بالای تصاویر ام آر آی است، به این معنا که تصاویر باید واضح و بدون تاری یا اثر حرکت باشند تا تفسیر دقیق امکان‌پذیر باشد رادیولوژیست بافت‌ها، ارگان‌ها، و ساختارهای دیده شده در تصاویر ام آر آی را با آنچه که به عنوان نرمال شناخته می‌شود مقایسه می‌کند که شامل بررسی اندازه، شکل، و ساختار اندام‌ها می‌شود و هرگونه ناهنجاری مانند تومورها، کیست‌ها، التهاب، انسدادها، یا ناهنجاری‌های عروقی با دقت جستجو و شناسایی می کند.
رادیولوژیست به دنبال تغییرات در بافت‌های نرم، ضایعات، یا اختلالات عروقی خواهد بود جزئیات ظریف‌تر مانند تراکم بافت، حضور یا عدم حضور جریان خون، و سایر ویژگی‌های دقیق مورد تحلیل قرار می‌گیرند، به خصوص اگر از ماده کنتراست استفاده شده باشد، پس از تفسیر دقیق تصاویر، رادیولوژیست یک گزارش تفصیلی تهیه می‌کند که شامل توصیفی از یافته‌ها، هرگونه ناهنجاری شناسایی شده، و احتمال تفسیر آن‌ها با توجه به سایر اطلاعات پزشکی مربوط به بیمار است در برخی موارد، رادیولوژیست ممکن است توصیه‌هایی برای اقدامات بعدی ارائه دهد، مانند تصویربرداری‌های تکمیلی، بیوپسی، یا مراجعه به متخصص خاص این گزارش سپس به پزشک معالج ارسال می‌شود.
پزشک معالج بر اساس تفسیر رادیولوژیست و با در نظر گرفتن علائم بیمار، سابقه پزشکی، و نتایج سایر آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها برنامه‌ریزی درمانی مناسب بیمار را تعیین می کند.

نتیجه گیری

این تکنیک ابزاری حیاتی در پزشکی مدرن است، به ویژه برای شرایطی که نیاز به تصویربرداری دقیق از بافت‌های نرم دارد و به پزشکان کمک می‌کند تا با دقت بالایی به تشخیص بیماری‌ها و شرایط مختلف مربوط به ارگان‌های شکمی و لگنی بپردازند استفاده از ماده کنتراست به افزایش کیفیت تصویر و تفکیک بهتر بافت‌ها کمک کرده، امکان تشخیص دقیق‌تری را فراهم می‌آورد.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید