همه چیز درباره ام آر اسپکتروسکوپی

MRS چیست و برای چه استفاده می شود؟

ام ار اسپکتروسکوپی (MRS) یک روش پیشرفته تصویربرداری بر پایه MRI است که به جای نمایش تصاویری از ساختار فیزیکی بدن، اطلاعاتی درباره ترکیب شیمیایی سلول‌ها و بافت‌ها ارائه می‌دهد


ام آر اسپکتروسکوپی چیست؟

همه ما با تصاویر MRI آشنا هستیم؛ تصاویری که به پزشکان کمک می‌کند تا به درون بدن ما نگاهی دقیق بیندازند اما فراتر از این تصاویر تکنولوژی دیگری وجود دارد که قادر است اطلاعاتی در سطح مولکولی از بافت‌های بدن ارائه بدهد.
ام ار اسپکتروسکوپی (MRS) یک روش پیشرفته تصویربرداری بر پایه MRI است که به جای نمایش تصاویری از ساختار فیزیکی بدن، اطلاعاتی درباره ترکیب شیمیایی سلول‌ها و بافت‌ها ارائه می‌دهد.
این تست از نوع غیرتهاجمی که به آن نمونه برداری غير تهاجمی نيز گفته می شود این روش ماهیت جنس بافت را تشخیص می دهد و ملکول های داخل بافت را اندازه گیری و ترکیب شیمیایی بافت طبیعی را با بافت غیرطبیعی تومور مقایسه می‌ کند اين روش برای بررسی ضایعات پاتولوژیک در مناطق مختلفی از بدن در تمام توده های ارگانهای مختلف استفاده می شود (مانند: مغز، پروستات و بافت پستان ) که می تواند نوع، اندازه و محل اناتومیک تومور را شناسایی کند هدف از انجام امکان مشاهده محیط های شیمیائی بر پایه اتم هیدورژن قادر است میزان متابولیت‌ها را مشخص کند و در شرایط پاتولوژیکی مثل تشنج، تومور سکته، ام‌اس و تومور برای ارزیابی بیماری بسیار کمک‌کننده باشد این روش نقش مهمی در آشکارسازی و تشخیص زودرس سرطان ها عفونتها تغییرات متابولیسمی و بسیاری بیماری های دیگر می تواند داشته باشد.


کاربرد

هدف اصلی ام آر اسپکتروسکوپی که به تشخیص بدخیم یا خوش‌‌خیم بودن تومور مورد استفاده قرار می گیرد و بین عود تومور و نکروز تشعشع تمایز قائل می شود.

چرا ام آراسپکتروسکوپی تجویزمی شود؟

اغلب برای تشخیص و پیگیری بیماری‌های خاص
برای تعیین نوع و محل آناتومیک تومور
برای اندازه‌گیری متابولیسم تشخیص تغییرات شیمیایی در بافت‌ها
می‌تواند ترکیب شیمیایی بافت طبیعی مغز را با بافت غیرطبیعی تومور مغز مقایسه کند

مزایا MRS

مزایای اسپکتروسکوپی رزونانس مغناطیسی (MRS) عبارتند از:
یک روش غیرتهاجمی است که امکان بدست آوردن اطلاعات بدون نیاز به نمونه‌ برداری از بافت را فراهم می‌کند.
این روش امکان تغییرات شیمیایی در بافت‌ها را فراهم می‌کند
قابلیت بررسی فعالیت همزمان چندین متابولیک اندام‌ها را دارد
برای تشخیص تومورهای بدخیم یا خوش‌‌خیم بودن آن مورد استفاده قرار گیرد

چگونه باید برای ام آر اسپکتروسکوپی آماده شد؟

معمولا نیاز به آمادگی خاصی نیست. با این حال، بیماران باید در مورد هرگونه وضعیت پزشکی یا وجود وسایل پزشکی ایمپلنت شده در بدن خود با پزشک معالج صحبت کنند این روش بی‌خطر است، اما مانند هر روش تصویربرداری دیگری، باید با دقت و تنها زمانی انجام شود که اطلاعات حاصل از آن برای تشخیص یا درمان بیماری ضروری باشد.
برای آماده شدن برای (MRS)، ممکن است نیاز باشد:
1-پرهیز از نوشیدنی‌های حاوی کافئین:
پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین قبل از انجام آزمون MRS ممکن است توصیه شود.
2-پوشیدن لباس راحت:
به دلیل نیاز به استراحت در حالت خوابیده به مدت حدود 30 دقیقه، پوشیدن لباس راحت توصیه می‌شود.
3-پرهیز از استفاده از جواهرات و فلزات:
پرهیز از استفاده از جواهرات و فلزات، و حذف کارت‌های اعتباری قبل از ورود به محل انجام آزمون MRS ممکن است لازم باشد.

در طول ام آر اسپکتروسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول ام آر اسپکتروسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگام انجام این تست، بیمار روی تخت متحرک MRI دراز می‌ کشد و سپس "کویل" در ناحیه‌ ی مورد نظر از بدن که قرار می گیرد تخت به ‌آرامی وارد تونل ام آر آی می شود درادامه‌ی تست هرچند دقیقه یک‌بار صدای تق مانندی را خواهید ‌شنید علاوه بر این، ممکن است برای بهبود و تقویت تصاویر، رنگ کنتراست (گادولینیم) تزریق شود.

ام آر اسپکتروسکوپی چقدر طول می کشد؟


مدت زمان انجام MRS ممکن است کمی بیشتر از MRI معمولی طول بکشد بنابراین، سعی کنید که آرام باشید و تا حد امکان بی‌ حرکت دراز بکشید، زیرا هر حرکتی در طول این مدت تصویر را تار می ‌کند و عکس دچار ارتیفکت حرکتی می شود.
پ.ن :کویل
کویل‌ها در دستگاه MRI وسایلی هستند که برای ارسال و دریافت امواج رادیویی در حین فرآیند تصویربرداری استفاده می‌شوند آنها نقش مهمی در تولید تصاویر با کیفیت بالا را ایفا می ‌کنند کویل‌های MRI به صورت مخصوص به قسمت‌های مختلف بدن وصل می شوند تا دقت تصویربرداری از آن ناحیه را بهبود ببخشند

مقایسه بین MRI و MRS

ام‌آرآی (MRI - Magnetic Resonance Imaging) MRI :
یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تولید تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌شود این فناوری از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر مقطعی از اعضای بدن استفاده می‌کند، به طوری که پزشکان می‌توانند ساختار داخلی بدن را بدون نیاز به انجام جراحی مشاهده کنند MRI بیشتر برای تصویربرداری از بافت‌های نرم، مانند مغز، اعصاب، مفاصل و اندام‌های داخلی استفاده می‌شود.
ام‌آراس (MRS - Magnetic Resonance Spectroscopy) MRS :
یک تکنیک تحلیلی است که اطلاعات شیمیایی از نمونه‌ها فراهم می‌آورد در حوزه پزشکی، MRS برای شناسایی و مقدارسنجی متابولیت‌ها (ترکیبات شیمیایی) در بافت‌های خاص بدن به کار می‌رود این روش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تغییرات متابولیک مرتبط با بیماری‌ها، مانند تومورها، اختلالات مغزی و بیماری‌های عضلانی را تشخیص دهند در MRS، به جای تولید تصویر، یک طیف از سیگنال‌های رزونانس مغناطیسی هسته‌ای به دست می‌آید که اطلاعاتی در مورد ساختار شیمیایی نمونه فراهم می‌کند.

چه کسانی نمی تواند ام آر اس را انجام دهند ؟

برخی افراد ممکن است به دلایل خاصی نتوانند MRI انجام دهند

افراد دارای تجهیزات پزشکی داخل بدن:

افرادی که دارای تجهیزات پزشکی فلزی در بدن خود هستند، مانند پیس‌میکر، گیره‌های عروقی، ضربان ساز قلب یا دریچه مصنوعی قلب،
بعضی از انواع پروتزها یا قطعات فلزی نباید MRI انجام دهند زیرا میدان‌های مغناطیسی قوی می‌تواند با عملکرد این دستگاه‌ها تداخل ایجاد کند یا آنها را جابجا کند.

افراد دارای تتوی حاوی فلز:

بعضی از جوهرهای تتو ممکن است فلز داشته باشند که در معرض MRI می‌تواند باعث گرم شدن یا سوزش پوست شود.

افراد مبتلا به کلاستروفوبیا:

افرادی که از فضاهای بسته می‌ترسند، ممکن است در داخل دستگاه MRI احساس ناراحتی کنند.

زنان باردار:

در مواردی که لازم نیست، معمولاً توصیه می‌شود زنان باردار از انجام MRI خودداری کنند، به ویژه در سه ماهه اول بارداری.

سخن پایانی

اسپکتروسکوپی روشی قدرتمند برای تحلیل متابولیک و ساختار مولکولی است که اطلاعات ارزشمندی در مورد ساختار مولکولی، دینامیک و ترکیبات شیمیایی نمونه‌ها فراهم می‌آورد این تکنیک در زمینه‌های مختلفی از جمله شیمی، بیوشیمی، داروسازی و تحقیقات پزشکی و در تشخیص زود هنگام سرطان کاربردهای گسترده‌ای دارد.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید