عکس رنگی رحم چیست؟

عکس رنگی رحم چه شرایطی دارد؟

عکس رنگی رحم چیست؟ HSG یا هیستروسالپینگوگرافی نقش مهمی در بررسی وضعیت رحم و لوله های فالوپ بر عهده دارد. اگر میخواهید اطلاعات کامل در مورد این تست کسب کنید و بدانید چگونه انجام می شود با ما همراه باشید.


HSG چیست؟

هیستروسالپینگوگرافی که معمولاً HSG نامیده می شود، یک روش تشخیصی است که برای بررسی حفره رحم و لوله های فالوپ استفاده می شود.
در این تست پس از تزریق رنگ کنتراست به رحم، تصاویر تحت تشعشع اشعه ایکس برای ارزیابی شکل، اندازه و انسدادهای احتمالی در اندام های دستگاه تناسلی گرفته می شوند.
عکس رنگی رحم معمولاً برای بررسی ناباروری یا سقط های مکرر انجام می شود.
اینجا می توانید لیست بهترین مراکز عکس رنگی رحم را مشاهده کنید.

call to action

موارد کاربرد

موارد کاربرد

عکس رنگی رحم به دلایل مختلفی توصیه می شود، از جمله:
ارزیابی ناباروری و یا سقط های مکرر: عکس رنگی رحم به شناسایی هر گونه ناهنجاری ساختاری در رحم یا لوله های فالوپ که ممکن است باعث ناباروری شود کمک می کند.
تشخیص انسداد: می‌تواند انسداد یا ناهنجاری‌ها را در لوله‌های فالوپ تشخیص دهد، که ممکن است مانع از انتقال تخمک به رحم شود.
ارزیابی ناهنجاری های رحمی: HSG می تواند هر گونه ناهنجاری رحمی، مانند فیبروم یا پولیپ را که ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد، آشکار کند.
تایید بستن لوله ها: گاهی اوقات برای نظارت بر اثربخشی برخی درمان‌ها، مانند برگشت بستن لوله‌ها یا کاتتریزاسیون لوله‌ها هیستروسالپینگوگرافی انجام می شود.

نحوه آمادگی

قبل از انجام HSG، پزشکان و کارشناسان تصویربرداری ممکن است دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه آماده‌سازی این تست به شما دهند از جمله:
مصرف آنتی بیوتیک: ممکن است برای کاهش خطر عفونت آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود. عموما از دو روز قبل از انجام تست توصیه می شود هر 12 ساعت یک آنتی بیوتیک بسته به نظر پزشک مصرف شود که عموما داکسی سایکلین تجویز می شود.
همچنین برای کاهش دردهای احتمالی که در حین تست به وجیود می آید؛ مصرف مسکن نیم ساعت قبل از انجام تست نیز گاهی توصیه می شود.
بهتر است پس از پایان قاعدگی تا زمان انجام تست رابطه جنسی صورت نگیرد.
نکته حایز اهمیت این است که این تست بهتر است در روز های 7 تا 13 قاعدگی انجام شود.
برای انجام تست با مثانه خالی حاضر شوید.

نحوه انجام

مدت زمان انجام این تست نیز بین 5 تا 20 دقیقه است، و در یک مرکز رادیولوژی یا مرکز تخصصی زنان انجام می شود.
در هنکام تست تمامی اشیا فلزی از جمله طلا، جواهرات، ساعت، عینک و .. را باید در آورده.
ابتدا از شما خواسته می شود که روی تخت معاینه دراز بکشید، مشابه تخت مورد استفاده برای معاینه لگن. سپس یک کاتتر نازک (چیزی شبیه قیف برای انتقال ماده رنگی ) به دهانه رحم شما وارد می شود، و یک رنگ کنتراست از طریق کاتتر به رحم و لوله های فالوپ تزریق می شود.
اگر هیچ انسدادی وجود نداشته باشد، ماده حاجب تمامی قسمت‌های رحم و لوله‌های فالوپ را پر خواهد کرد. و در نهایت تصویربرداری تحت تابش اشعه ایکس انجام می شود.
ور در نهایت پزشک رادیولوژیست به دقت تصاویر را برای شناسایی هرگونه ناهنجاری یا انسداد نظارت خواهد کرد و گزارشی از تصاویر برای پزشک معالج آماده می کند.

مراقبت های بعدی

پس از تست عکس رنگی رحم، احتمال اینکه ناراحتی و درد خفیف و کمی لکه بینی داشته باشید، وجود دارد بنابراین در صورت این موارد جای نگرانی نیست.
اما اگر این موارد شدید شد حتما پزشک خود را مطلع کنید:
تب و لرز
درد شدید ناحیه شکمی
خون ریزی شدید واژینال
تهوع و استفراغ

آیا بعد از عکس رنگی رحم میتوان رابطه داشت؟

پس از انجام تست عکس رنگی رحم این سوال برای خیلی ها ایجاد می شود که آیا باید رژیم غذایی به خصوصی رعایت شود و یا اینکه می توان پس از این تست رابطه جنسی داشت؟ بعد انجام این تست هیچگونه منع غذایی وجود ندارد فقط نتوصیه می شود مایعات زیادی نوشیده شود تا ماده رنگی از بدن دفع شود.
در مورد رابطه جنسی پس از عکس رنگی رحم هم اگر به قصد بارداری است توصیه می شود در سیکل بعدی انجام شود، اما به طور کلی در صورت نداشتن درد و ناراحتی رابطه جنسی پس از هیستروسالپیگوگرافی بلا مانع است.

آیا عکس رنگی رحم با بیهوشی انجام می شود؟

برای انجام تست هیستروسالپینگوگرافی، عموماً نیازی به بیهوشی نیست؛ اما در عکسبرداری رنگی رحم، ممکن است پزشک با توجه به شرایط بیمار، برای ایجاد راحتی بیشتر، از بیهوشی استفاده کند.

کاهش درد

خیلی از افراد نگران درد های این تست هستند هرچند که عکس رنگی رحم در حد یک معاینه داخلی است و درد غیر قابل تحملی ندارد اما باز به آستانه تحمل افراد بستگی دارد، اما توصیه می شود در مراکز تخصصی انجام شود که تکنسین مهارت و تجربه کافی را داشته باشد و فرد احساس ناراحتی کمتری تحمل کند
لیست بهترین مراکز عکس رنگی رحم اینجا می توانید مطالعه کنید.

تفسیر نتایج

تفسیر هیستروسالپینگوگرافی (HSG) رحم شامل بررسی نتایج تصاویر توسط رادیولوژیست است و ایشان نتایج این تست را در قالب یک گزارش به پزشک معالج شما ارائه خواهد داد.
در صورت عدم وجود انسداد در لوله های فالوپ و یا هرگونه تغییر در شکل یا اندازه رحم، نتایج طبیعی خواهند بود. در صورت وجود هرگونه نقص یا انسداد در لوله های فالوپ یا هرگونه تغییر در شکل یا اندازه رحم، پزشک شما باید بررسی های بیشتری را انجام دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.
توصیه اکید ما این تست از مقایسه تصاویر و گزارش های خود با تصاویر اینترنتی خودداری فرمایید و به پزشک خود اعتماد کنید چرا که تفسیر نتایج بر اساس وضعیت و مشاهدات بالینی افراد متفاوت است.

فواید و مزایا

هیستروسالپینگوگرافی چندین مزیت دارد، از جمله:
وضوح تشخیصی بالا: دید واضحی از حفره رحم و لوله های فالوپ ارائه می دهد.
ارائه طرح درمان مناسب: نتایج عکس رنگی رحم می تواند در نظر پزشک و طرح درمان وی تاثیر گذار باشد.
کمترین تهاجم: عکس رنگی رحم یک روش کم تهاجمی است که معمولاً نیازی به برش و جراحی ندارد.
ریکاوری سریع: اکثر زنان می توانند فعالیت های عادی خود را مدت کوتاهی پس از این تست از سر بگیرند و نیاز به استراحت ندارد.

موارد منع انجام

کسانی که دارای عفونت لگن یا رحم هستند، دوره پرودی خود را طی می کنند، باردار هستند و یا به ماده حاجب حساسیت دارند نمیتوانند عکس رنگی رحم را انجام دهند.

کلام آخر

به طور کلی میتوان گفت عکس رنگی رحم یک ابزار تشخیصی ارزشمند برای زنانی است که به دنبال درک بهتر سلامت باروری خود هستند. این تست اطلاعاتی در خصوص وضعیت رحم و لوله های فالوپ را نیز ارائه می دهد و به تشخیص ناباروری و سایر مسائل و ناهنجاری های دستگاه تناسلی نیز کمک می کند.
در حالی که این روش ممکن است باعث درد و ناراحتی خفیف شود، مزایای آن در درمان و بهبود باروری آن را به گزینه ای ارزشمند برای بسیاری از زنان تبدیل می کند.

منبع:
my.clevelandclinic

وکیوم بیوپسی پستان چیست؟

HSG می تواند باعث ناراحتی خفیف شود، اما درد معمولا با مسکن های بدون نسخه مثل شیاف قابل کنترل است.

این روش معمولاً 5 تا 20 دقیقه طول می کشد.

بله، HSG با شناسایی و رسیدگی به مشکلات و ناهنجاری های دستگاه تناسلی، به طور بالقوه می تواند باروری را بهبود بخشد.

خطراتی از جمله عفونت یا واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست برای این تست وجود دارد.

بسیاری از مراکز رادیولوژی این تست را تحت پوشش بیمه انجام میدهند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مرکز مورد نظر صحبت کنیدو اطلاعات لازم را کسب کنید.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید