علائم سکته مغزی در گروه های سنی مختلف

سکته مغزی چه نشانه هایی ددارد؟

دانستن علائم سکته مغزی بسیار مهم است چون در طول سکته هر دقیقه از اهمیت بالایی برخورداراست که با درمان سریع می توان آسیب به مغز را کاهش داد و جان یک نفر را نجات داد. پس برای اطلاع درباره اسن نشانه ها با ما همراه باشید.


سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی زمانیکه عروق خونی به دلیل انسداد (سکته مغزی ایسکمیک) یا نشت خون (سکته هموراژیک) باعث مختل شدن جریان خون به بخشی از مغز می شوند رخ می دهد. این انسداد معمولاً ناشی از رسوبات چربی، لخته خون، یا ترشح خون در عروق خونی که به مغز می ‌رسند است و به علت قطع جریان خون، باعث آسیب دیدگی و مرگ سلول‌ های مغزی می‌ شوند.

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی

نشانه های این اختلال شامل فلج یا ضعف در یک طرف بدن، مشکلات گفتاری، اختلال بینایی، سردرد شدید، سرگیجه و از دست دادن تعادل است. برای آشنایی بیشتر با آن ها در شرایط مختلف ادامه مطالب را از دست ندهید.

علائم سکته مغزی در خواب

سکته مغزی ممکن است هر زمانی رخ دهد حتی زمانیکه فرد خواب است. ممکن است فرد با حالت طبیعی به خواب برود ولی با علائم سکته از خواب بیدار شود. در این حالت چون فرد خواب بوده، زمانی که سکته رخ داده مشخص نیست در حالی که فاکتور بسیار مهمی است و باید در اسرع وقت درمان شود و همین مسئله آن را خطرناک تر می کند. علائم سکته مغزی در خواب با سکته های مغزی که رد طول روز اتفاق می افتند زیاد تفاوت ندارند تنها تفاوتی که با هم دارند این است که تا زمانی که فرد بیدار نشود متوجه علائم آن نمی شود. برخی از این علائم شامل:
افتادگی صورت، اغلب فقط در یک طرف
ضعف بازو یا پا
مشکلات گفتاری (اختلال در تلفظ و صحبت کردن)
سرگیجه و احساس تعریق شدید
اختلالات بینایی (اختلال در دید یا دوبینی)
گیجی
بی اختیاری (ناتوانی در کنترل ادرار)
ناتوانی عضلانی و کاهش قدرت بدن
افت فشار خون

علائم سکته مغزی در جوانان

در جوانان ممکن است با نشانه های این اختلال با افراد بالغ متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
سردرد ناگهانی و شدید بی علت
بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازوها، پاها در یک طرف یا هردو(به خصوص یک طرف)
سرگیجه یا تعریق شدید
گیجی و اختلال در گفتار و درک کردن
اختلالات بینایی (اختلال در دید یا دوبینی) در یک یا هردو چشم
اختلال در حرکت کردن و یا کنترل عضلات
از دست دادن تعادل یا هماهنگی

علائم سکته مغزی در زنان و مردان بزرگسال

بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازو یا پا، به خصوص در یک طرف بدن.
گیجی ناگهانی، مشکل در صحبت کردن، یا مشکل در درک گفتار.
مشکل دید ناگهانی در یک یا هر دو چشم.
مشکلات ناگهانی در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل یا عدم هماهنگی.
سردرد شدید ناگهانی بدون علت شناخته شده.
طبق تحقیقات تا به امروز سکته مغزی در مردان نسبت به زنان شایع تر است و یکی از علل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در مردان بالای 45 سال سکته مغزی است. برخی از علائم سکته مغزی در زنان و مردان بزرگسال ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بی حسی، فلج یا ضعف ناگهانی در صورت، بازوها، پاها در یک طرف یا هردو(به خصوص یک طرف)
گیجی و اختلال در گفتار و درک کردن
مشکلات گفتاری (اختلال در تلفظ، صحبت کردن، درک کردن و یا ناتوانی در ساخت جملات)
اختلالات بینایی (اختلال در دید مثل دید تاریک یا دوبینی) در یک یا هردو چشم
سردرد شدید و ناگهانی همراه با سرگیجه و حالت تهوع
از دست دادن تعادل و اختلال در حرکت عضلات یا به سختی راه رفتن
درد در ناحیه سر، صورت، گردن، شانهبازوها و پاها
درد در سر، صورت، گردن، شانه ها، بازوها و پاها
ضعف عمومی بدن، خستگی غیر معمول و حتی تنگی نفس

سکته مغزی در افراد سالمند چه نشانه هایی دارد؟

این اختلال در سالمندان هم ممکن است با گروه‌های سنی دیگر تفاوت داشته باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ضعف یا فلج ناگهانی در یک یا هر دو طرف بدن، به ویژه فلج یا ضعف ناگهانی در صورت، بازوها و پاها
مشکل در تعادل و هماهنگی
سختی در صحبت کردن، درک کردن و فهمیدن
سرگیجه، سردرد شدید یا حساسیت به نور
اختلال در دید، شامل دوبینی یا کاهش دید
مشکلات حافظه و تمرکز
اختلال در بلع و گفتار
تغییرات در شخصیت و رفتار

تفاوت سکته مغزی در زنان و مردان

طبق تحقیقات و تجربه افراد تا به امروز سکته مغزی در زنان ممکن است شامل درد قفسه سینه، ضعف عضلانی، سرگیجه و تنگی نفس باشد، در حالی که مردان ممکن است علائم شامل درد سینه، فلج یا ضعف در یک یا هر دو طرف بدن و مشکلات در تنفس باشد. همچنین سکته مغزی در زنان در سنین بالاتر از مردان رخ می دهد اما در سنین جوانی و میانسالی، مردان بیشتر در معرض خطر سکته قرار دارند. لازم به ذکر است که برخی از تحقیقات نشان داده است که زنان به درمان بهتر از مردان پاسخ می دهند و احتمال بهبودی بالاتر است.

تفاوت سکته مغزی در جوانان و افراد بالغ و سالمند

سکته مغزی می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بین جوانان و افراد بالغ و سالمند تفاوت‌هایی وجود دارد. در جوانان سکته مغزی ممکن است با علائم کمتری همراه باشد در حالیکه در افراد بالغ و سالمند شدیدتر و واضح تر باشد. همچنین در افراد بالغ و سالمند عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی، سابقه سیگار کشیدن و چاقی بیشتر است و احتمال ابتلا به آن نیز بیشتر شود. نکته ی دیگری که وجود دارد این است که در جوانان به علت علائم کمتر تشخیص هم سخت تر است ولی در صورت تشخیص به درمان نسبت به افراد بالغ و سالمند سریع تر پاسخمی دهند و به شرایط پایدار می رسند.

سکته مغزی در خواب شایع تر است یا بیداری؟

سکته مغزی هم در خواب و هم در بیداری ممکن است رخ دهد، اما علائم و خطرات آن ممکن است در هر کدام متفاوت باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر سکته مغزی‌ ها در روزهای کاری و صبح اتفاق می‌افتد، که ممکن است به دلیل فعالیت بیشتر در این ساعات و بالا بودن فشار خون قبل از صبحانه باشد. همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که خواب بیش از حد، به خصوص در موارد اختلالات خواب، مانند آپنه شبانه خواب یا وقفه تنفسی، می‌تواند به افزایش خطر سکته مغزی منجر شود.

سکته مغزی در زنان شایع تر است یا مردان؟

سکته مغزی در مردان نسبت به زنان شایع‌ تر است. اما سکته مغزی هم برای مردان و هم زنان یک خطر جدی است. عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی، سیگار کشیدن و چاقی می‌ تواند برای هر دو خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. بنابراین، هم زنان و هم مردان باید اقدامات مناسب برای پیشگیری از سکته مغزی انجام دهند.

سکته مغزی در جوانان شایع تر است یا افراد بالغ و سالمندان؟

در واقع، سکته مغزی می‌ تواند در هر سنی اتفاق بیفتد اما در افراد بالغ و سالمند شایع‌ تر است، با افزایش سن، احتمال ابتلا به سکته مغزی در افراد بالغ و سالمند بیشتر است. با این حال، در جوانان نیز عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت، سابقه سکته مغزی یا حمله قلبی در خانواده، سابقه سیگار کشیدن و چاقی می‌ تواند به افزایش خطر سکته مغزی منجر شود. بنابراین، هم جوانان و هم افراد بالغ و سالمند باید اقدامات مناسب برای پیشگیری از سکته مغزی انجام دهند.

پیشگیری و تشخیص

برای جلوگیری از سکته مغزی، رعایت یک سبک زندگی سالم، شامل تغذیه مناسب، ورزش منظم، حفظ فشار خون سالم، کنترل بیماری هایی چون دیابت، چربی خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی، کاهش استفاده از سیگار و الکل، کنترل وزن و ... است.
تشخیص سکته مغزی با بررسی و ارزیابی سوابق پزشکی، بررسی علائم فیزیکی، تست های تشخیصی است که از بهترین راه های تست های تشخیصی و بررسی بیماران مبتلا به سکته مغزی علاوه بر سی تی اسکن مغز، تصویربرداری از عروق مغزی با MRI یا همان ام آر آنژیوگرافی است.

call to action

در آخر اینکه

همه ی افراد ممکن است با توجه به شرایط زندگی که دارند دچار سکته مغزی شوند و بهترین راه به حداقل رساندن خطر ابتلا به این بیماری رعایت تغذیه سالم، ورزش منظم و... است. ولی در صورت بروز هرکدام از علائمی که در بالا گفته شد بهتر است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید چون در صورت درمان سریع و فوری سکته مغزی می‌ توان به حفظ عملکرد مغز و کاهش آسیب‌ های ناشی از سکته مغزی کمک کرد.

منابع:
verywellhealth
narayanahealth
cdc

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید