الاستوگرافی پستان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

الاستوگرافی سینه

الاستوگرافی پستان چیست و چه کاربردی در تشخیص و بررسی مشکلات بافت پستان از جمله توده های برست دارد و هر آنچه از این تکنیک نوین تصویربرداری پزشکی نیاز دارید اینجا می توانید بیابید.


الاستوگرافی پستان چیست؟

متاسفانه امروزه شایع ترین نوع سرطان در بین زنان سرطان سینه است، بنابراین بررسی بافت پستان مسئله ی بسیار مهمی است، وخوشبختانه پیشرفت‌های فناوری پزشکی روش‌های جدیدی را برای ارزیابی و نظارت بر بافت پستان به ارمغان آورده است. یکی از این نوآوری ها الاستوگرافی پستان می باشد که بینش های ارزشمندی را در مورد سلامت سینه ارائه می دهد. در این مقاله، الاستوگرافی سینه چیست، چگونه کار می‌کند، اهمیت، مزایا، محدودیت‌ها و چه کسی باید آن را در نظر بگیرد، بررسی می‌کنیم.
الاستوگرافی سینه یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن می‌توان سفتی یا کشسانی بودن بافت‌های نرم را تعیین کرد. بررسی سفتی هم می تواند توسط دستگاه سونوگرافی انجام شود هم سایر دستگاه ها از جمله MRI اما به طور عامیانه وقتی از الاستوگرافی صحبت می شود منظور انجام این تکنیک با دستگاه سونوگرافی است و برای بررسی دقیق تر پستان و تشخیص بیماری‌های پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا الاستوگرافی به تنهایی انجام نمی شود و می تواند مکملی برای تشخیص بهتر درکنار سونوگرافی معمولی و ماموگرافی برای تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها باشد.
الاستوگرافی بر خلاف ماموگرافی، که در درجه اول بر روی تشخیص تغییرات آناتومیک تمرکز دارد، الاستوگرافی ویژگی های بافت را ارزیابی می کند و به تمایز بین بافت طبیعی و غیر طبیعی پستان کمک می کند.
لازم به ذکر است که برای انجام الاستوگرافی سینه، نیاز به هیچ گونه آمادگی خاصی نیست.
اینجا لیست بهترین مراکز الاستوگرافی پستان می توانید مشاهده کنید.

call to action

چرا الاستوگرافی پستان مهم است؟

تشخیص ناهنجاری های سینه: الاستوگرافی پستان نقش مهمی در تشخیص ناهنجاری های سینه ایفا می کند که ممکن است در ماموگرافی های سنتی قابل مشاهده نباشند. این می تواند ضایعات مشکوک را شناسایی کند و به پزشکان متخصص کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا آزمایش های تشخیصی بیشتر، مانند نمونه برداری، ضروری است یا خیر.
نظارت بر درمان سرطان پستان: برای افرادی که تحت درمان سرطان سینه قرار می گیرند، الاستوگرافی می تواند تغییرات کشسانی بافت را در طول زمان بررسی کند. این تکنیک به ارزیابی اثربخشی شیوه های درمان کمک می کند.

انواع تکنیک ها

دو نوع اصلی الاستوگرافی سینه وجود دارد:

Shear Wave Elastograph

این تکنیک سرعت انتشار امواج را در بافت پستان را اندازه گیری می کند. بافت سفت‌تر این امواج را سریع‌تر منتقل می‌کند و امکان تعیین کمی بافت را فراهم می‌کند. این بدین معناست که اندازه گیری کمی انجام می شود.

Strain Elastography

این تکنیک به فشرده سازی دستی سینه برای ارزیابی قابلیت ارتجاعی بافت متکی است. میزان تغییر شکل بافت تحت فشار را اندازه گیری می کند و اطلاعات ارزشمندی در مورد سفتی آن ارائه می دهد اما به صورت کیفی.

مزایا

روش غیر تهاجمی

یکی از مزایای قابل توجه الاستوگرافی پستان این است که یک روش غیر تهاجمی است. نیازی به استفاده از سوزن یا قرار گرفتن در معرض تشعشع ندارد، و آن را به گزینه ای راحت و ایمن برای بیماران تبدیل می کند.

دقت بالا

الاستوگرافی دقت ارزیابی سینه را افزایش می دهد. با ارائه اطلاعات اضافی در مورد ویژگی های بافت، احتمال نتایج مثبت کاذب و بیوپسی های غیر ضروری را کاهش می دهد.

محدودیت ها و مشکلات

مثبت های کاذب: در حالی که الاستوگرافی سینه بسیار دقیق است، هنوز هم احتمال مثبت کاذب وجود دارد. ناهنجاری های شناسایی شده ممکن است برای تایید ماهیت آنها نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشد.
وابسته به مهارت پزشک: کیفیت نتایج الاستوگرافی می تواند به مهارت و تجربه پزشک انجام دهنده بستگی داشته باشد. آموزش مناسب و مهارت برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد ضروری است. هرچند در الاستوگرافی از نوع SWE این موضوع کمتر است.

تفسیر نتایج الاستیستی پستان

تفسیر نتایج الاستیستی پستان

بر مبنای نتیجه ضایعه با اکوی کم در تصاویر B -mode بررسی کرد. زمانی که تغییرات شکل در قسمت های کم دیده می شود به این صورت که بیشتر قسمت های به رنگ سبز دیده می شود و بافت نرمال می باشد پستان از درجه ۱ قابلیت ارتجاعی می باشد. اگر تغییرات به صورت موزاییکی در برخی از نقاط دیده شوند به آن درجه ۲ گفته می شود. تغییر شکل سینه در قسمت های جانبی است و در مرکز چیزی دیده نمی شود که مرکز به رنگ آبی بوده و اطراف به رنگ سبز تشخیص درجه ۳ خواهد بود. در مواردی که کل ناحیه رنگ آبی دیده می شود درجه ۴ و درجه ۵ در تمامی نقاط مراکز و نواحی جانبی رنگ آبی دیده می شود.
تشخیص تـوسـط الاسـتـوگـرافـی بـه تـنـهـایی امکان پذیر نمی باشد. الاستوگرافی به عنوان وسیله کمک تـشـخـیـصـی بـرای تکمیل تشخیص در روش متداول لازم است. تفسیر الاستیسیته به عنوان وسیله کمک تشخیصی بسته به شکل ضایعه ممکن است متفاوت باشد.
برای اینکه بتوان تصاویر مناسبی را تهیه کرد پروب باید به آرامی بر روی پستان گذاشته نشود به گونه ایی که به سینه فشاری وارد نشود و پستان تغییر شکلی ندهد.

الاستوگرافی پستان به چه کسانی توصیه می شود؟

افراد پرخطر: زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه ممکن است از الاستوگرافی پستان به عنوان بخشی از غربالگری های منظم سلامت سینه خود بهره مند شوند.
پیگیری برای بیماران مبتلا به سرطان پستان: کسانی که دچار سرطان سینه شده اند و تحت درمان یا مراقبت های بعدی هستند می توانند از الاستوگرافی برای نظارت درمان استفاده کنند.

کلام آخر

الاستوگرافی پستان یک پیشرفت امیدوارکننده در ارزیابی سلامت پستان است. توانایی آن در بررسی کشش بافت و تشخیص ناهنجاری ها، آن را به ابزاری ارزشمند برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر درمان تبدیل می کند، ماهیت غیر تهاجمی و دقت بهبود یافته آن را به گزینه ای ضروری برای کسانی که نگران سلامت سینه خود هستند تبدیل می کند.

منبع:
ncbi.nlm.nih

خیر، الاستوگرافی سینه یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است که هیچ گونه ناراحتی ندارد.

خیر، الاستوگرافی سینه یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است که هیچ گونه ناراحتی ندارد.

تعداد دفعات غربالگری الاستوگرافی سینه ممکن است بسته به عوامل خطر و توصیه های پزشک متفاوت باشد، اما به طور کلی توصیه می شود زنان بالای 40 سال، سالی یکبار غربالگری سینه انجام دهند.

خیر، الاستوگرافی سینه معمولاً به عنوان یک ابزار غربالگری مکمل برای ماموگرافی استفاده می شود، نه جایگزینی.

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از الاستوگرافی سینه وجود ندارد و آن را به گزینه ای ایمن برای ارزیابی سلامت سینه تبدیل می کند.

در حالی که الاستوگرافی سینه بسیار دقیق است، ممکن است تمام انواع ناهنجاری‌ها را تشخیص ندهد و آزمایش‌های بیشتری برای تأیید لازم باشد.

در حالی که الاستوگرافی سینه بسیار دقیق است، ممکن است تمام انواع ناهنجاری‌ها را تشخیص ندهد و آزمایش‌های بیشتری برای تأیید لازم باشد.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید