ماموگرافی با تزریق | روشی نوین در تشخیص سرطان پستان

چرا ماموگرافی با تزریق

ماموگرافی با تزریق یک روش جدید تصویربرداری پستان است که از ماده کنتراست برای بهبود دقت تشخیص در مواردی که بررسی های معمولی تصویربرداری پستان نتایج مبهم تولید می‌کند، فراهم می کند.


ماموگرافی با تزریق

ماموگرافی با تزریق یا Contrast Enhanced Mammography(CEM) به منظور تصویربرداری ازبافت‌های پستان و بررسی وضعیت سلامت آن ها استفاده می‌ شود که یک روش درحال توسعه است اگرچه روش‌های تصویربرداری تشخیصی مانند ماموگرافی معمولی پایه‌ های اصلی بررسی اولیه سرطان پستان بوده‌اند که مواردی که ممکن است به عنوان جایگزین MRI پستان عمل کند اما با کنتراست که در آن یک ماده رادیواکتیو به بیمار تزریق می شود روش تشخیصی بالاتری در شناسایی سرطان پستان دارد که برای بهبود دیده شدن نقاط انتقالی سینه و ارزیابی خوش خیمی تومور استفاده می شود تا تصاویر دقیق‌تری گرفته شود که از ماده حاجب یددار برای بهبود تجسم ضایعات پستان و ارزیابی نئوواسکولاریته تومور استفاده می کند.
این تکنیک از تغییرات در انرژی پرتو ایکس برای ترکیب تصاویر با انرژی بالا و پایین سینه استفاده می‌کند تا نقاط انتقالی ماده کنتراست را برجستگی نشان دهد دوز معمول برای CEM به وزن بدن بیمار و غلظت ید بستگی دارد اگرچه CEM و ماموگرافی معمولی در بسیاری از اصول اساسی مشترک هستند، اما مهم است که چگونگی تفاوت این دو بررسی پستان و مکانیزم‌هایی که در CEM امکان دیدار تصویر را فراهم می‌کنند را درک کنید.

چگونگی انجام ماموگرافی تزریقی

چگونگی انجام ماموگرافی تزریقی


در زمان انجام ماموگرافی ابتدا باید به بیمار یک ماده رادیواکتیو به نام رادیوفارماسوتیک در ورید تزریق می شود بیمار ممکن است برای لحظه ای احساس گرما کند و طعم فلزی در دهان خود احساس کند هنگامی که ماده حاجب به بیمار مبتلا به تومور تزریق می‌شود به فضای میان‌بافتی نفوذ کرده و دور تومور جمع می ‌شود ماده حاجب دارای عدد اتمی بالا است که باعث افزایش چشمگیر احتمال تعاملات فتوالکتریک می‌شود.
پرتوهای ایکس بسیار جذب‌کننده می باشد و باعث می‌شود تعداد نسبتاً کمی از پرتوهای ایکس به سمت گیرنده تصویر به عبارت دیگر (دتکتور) به زیر ماده حاجب برسد تصویربرداری حدود دو دقیقه پس از تزریق ماده حاجب شروع می شود سپس تصاویر ماموگرافی گرفته می‌شود، نیازی به گرفتن تصاویر ماموگرافی به ترتیب خاصی نیست خوشبختانه، برای به دست آوردن چهار نماهای استاندارد ماموگرافی و همچنین هر نماهای تکمیلی که ممکن است مورد نیاز باشد، بیش از اندازه کافی است و این ماده رادیواکتیو کمک می‌کند تا بافت‌های پستان در تصاویر دقیق‌تر و با کیفیت‌تر نمایش داده شود.

زمان انجام مامو با تزریق

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی یک هفته تا 10 روز بعد از قاعدگی می باشد.

call to action

عوارض ماموگرافی با ماده حاجب

برخی از افراد ممکن است به رنگ کنتراست داخل وریدی واکنش آلرژیک نشان دهند
واکنش های خفیف: مانند کهیر
واکنش های جدی تر: مانند مشکلات تنفسی یا تورم صورت

مزایای ماموگرافی تزریقی

مزایای ماموگرافی تزریقی


در تشخیص یافته های غیر قابل رویت در معاینات تصویربرداری پستان مفید است.
قبل از جراحی سرطان پستان برای ارزیابی میزان گسترش بیماری استفاده می شود.
غربالگری CEM می تواند به عنوان جایگزینی برای MRI پستان در زنانی که در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه هستند انجام شود.
CEM می‌ تواند به طور دقیق به بررسی پاسخ به شیمی درمانی قبل از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک می کند.

موارد انجام ماموگرافی با کنتراست

به طور کلی به عنوان یک ابزار سریع برای جراحی برای ارزیابی پاسخ درمان در بیماران تحت درمان‌های نئوآدژووانت و برای حل مشکلات انجام می‌ دهیم.
CEM را برای موارد تشخیصی BI-RADS دسته 4 و 5 پستان توصیه میکنیم.

تفاوت ام آر آی و مامو تزریقی

MRI

همیشه به راحتی در دسترس نیست، می تواند زمان بر باشد، و در بیماران خاص منع مصرف دارد

CEM

جایگزینی برای US و MRI است و می توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات دقیق استفاده کرد معاینه CEM کوتاه‌ تر از MRI است، و روش‌ها حساسیت مشابهی برای تشخیص ضایعات دارند و همچنین هزینه کمتری نسبت به MRI دارد.

تفسیر ماموگرافی با کنتراست

تفسیر ماموگرافی با کنتراست


پزشک رادیولوژیست برای تفسیر CEM از واژگان BIRADS استفاده می کند، یافته‌های مشاهده شده در CEM می‌توانند به دسته‌بندی‌های خوش‌خیم یا بدخیم تقسیم شده و از طریق این دسته‌بندی‌ها، تصمیم‌گیری‌های بالینی و درمانی مؤثرتری در خصوص بیماران انجام شود.

کلام آخر

ماموگرافی با کنتراست یک روش نوظهور با بسیاری از کاربردهای بالینی فعلی و در حال توسعه است، مانند نشان دادن ناهنجاری‌های مشاهده شده در غربالگری، نشان دادن میزان بیماری، نشان دادن پاسخ به درمان و غربالگری سرطان پستان است.
برای دریافت نوبت به راحتی می توانید از سایت ایران نوبت اقدام کنید.

اشتراک گذاری صفحه

درباره نویسنده

لوگوی ایران نوبت
تیم تولید محتوای ایران نوبت

ما در تیم تولید محتوای ایران نوبت که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و به روز در زمینه های پزشکی و سلامتی، همواره در تلاش هستیم محتوای مفید و قابل اطمینانی در اختیار کاربران قرار دهیم و با تحلیل دقیق و علمی اطلاعات، پاسخ به سوالات کاربران را با دقت و صحت بالا ارائه دهیم. تمامی محتواهای تولید شده توسط تیم ایران نوبت به سرپرستی سرکار خانم اعظم حدیدی کارشناس مهندسی پزشکی و با تایید جناب آقای دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی، تولید و منتشر می شوند.

نظرات

نطر خود را در رابطه با مقاله بالا به اشتراک بگذارید